پتانسیل سیل خیزی دو سوم از پهنای خراسان رضوی

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: ۷۴ درصد مناطق خراسان رضوی اقلیم خشک و ۲۶ درصد آن نیمه خشک است.

پتانسیل سیل خیزی دو سوم از  پهنای خراسان رضویبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت علی شایانفر مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت:  از سال ۱۳۳۴ تا سال گذشته ۶۶۰ مورد وقوع سیل در خراسان رضوی داشته ایم که دراین وقوع سیل‌ها ۵۵۰ نفر از هم استانی‌ها جان خود را از دست داده اند.

وی به خشکسالی‌های ۱۸ ساله در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۷۴ درصد مناطق استان اقلیم خشک و ۲۶ درصد آن نیمه خشک است و میانگین بارندگی در استان ظرف ۴۰ سال اخیر از ۲۳۱ میلی متر در حال حاضر به ۱۷۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت این استان حدود ۶ میلیون نفر بر آورد شده، اقلیم استان را خشک و نیمه خشک بیان کرد و گفت: کشور ما بر روی کمربند زلزله خیز آلپ - هیمالیا و کمربند خشک زمین قرار دارد.
 
شایان فر با بیان اینکه ۶۵ درصد از پهنه جغرافیای استان در خطر نسبی بالا و خیلی بالا قرار دارد، یادآور شد: خراسان رضوی از لحاظ لرزه خیزی، ۳۵ درصد در خطر متوسط قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با اشاره به وجود ۹۰ گسل فعال در این استان، گفت: در این میان ۲۱ گسل مهم‌تر هستند، به طوری که در تاریخ استان ۲۵ زلزله با بیش از ۶ ریشتر اتفاق افتاده است.

وی بحران آب را در استان جدی دانست و گفت: از ابتدای امسال تاکنون میزان بارندگی ۵۵ میلی متر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد و نسبت به بلند مدت ۵ برابر افزایش داشته است و با توجه به بارندگی‌های امسال هنوز ۸۵ درصد ظرفیت‌های سد‌های استان خالی است

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی بحث آموزش را مورد تاکید قرار داد و گفت: در سال جاری بحث آموزش یکی ازرویکرد‌های مدیریت بحران در استان است و با توجه به اینکه ۵۰ درصد توان مدیریت بحران استان در مشهد است جلسه‌ای در تهران برگزار شد که مدیریت بحران منطقه ۱۲ تهران را به خراسان رضوی واگذار کردند.

انتهای پیام//د. ف
 

خراسان رضوی از لحاظ لرزه خیزی، ۳۵ درصد در خطر متوسط قرار دارد

 
 
برچسب ها: خشکسالی ، گسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.