دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل گفت: دولت یک سیستم اقتصادی مشخص ندارد و نمی‌داند کدام بازار براساس عرضه و تقاضا و چه بخشی از بازار باید براساس قیمت‌گذاری مدیریت شود.

دولت یک سیستم اقتصادی مشخص نداردبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی بهکیش دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل امروز (یکشنبه) در چهارمین همایش سالانه مبارزه با فساد، از ارائه گزارش‌های بین المللی در زمینه فساد پرداخت و گفت: منابع معتبر گزارش داده‌اند که سالانه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار در جهان دزدیده می‌شود که این رقم، ۱۲ درصد تجارت را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: دنیای امروز بسته نیست و همه کشور‌ها سعی می‌کنند صادرات خود را افزایش دهند، اما در محیطی که روابط بین الملل آن، کِدر است، نمی‌توان فعالیت کرد.

بهکیش، با بیان اینکه در چنین شرایطی، بنگاه سالم معنی ندارد، افزود: اگر فضای کسب و کار مناسب نباشد، آیا یک بنگاه می‌تواند عاری از فساد باشد خیر، تا فضا آماده نباشد بنگاه نمی‌تواند درگیر فساد شود.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل، ادامه داد: در سطح کلان کشور، مهم‌ترین چیزی که وجود ندارد، "یک سیستم اقتصادی است"، مهم نیست که تابع بازار آزادیم یا سوسیال دمکرات را دنبال می‌کنیم، هر کدام از این سیستم ها، ابزار کنترلی خاص خود را دارند؛ اما ما نه این و نه آن هستیم.

وی به صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد اشاره کرد و گفت: یک صادرکننده بعد از مدت‌ها یک مشتری در بازار‌های بین المللی یافته، محصول را تولید و برای صادرات بسته بندی می‌کند، اما به یک باره دولت تصمیم می‌گیرد، یارانه‌ای را قطع یا بطور کل صادرات آن محصول را ممنوع اعلام کند.

بهکیش افزود: دولت یک سیستم اقتصادی مشخص ندارد، نمی‌داند کدام بازار براساس عرضه و تقاضا و چه بخشی از بازار باید براساس قیمت‌گذاری مدیریت شود، تا تکلیف این مباحث مشخص نشود، ابهام در بازار می‌ماند و فعالان اقتصادی در چنین فضایی نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

وی، در تشریح فضای کسب و کاری که زمینه ایجاد فساد در آن مهیاست، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: آیا شما از گمرک به راحتی گذر می‌کنید آیا دریافت مجوز‌های متعدد برای شما راحت است این دشواری‌ها می‌توانند شرایط را برای ظهور و بروز فساد آماده کند.

انتهای پیام/

مهم‌ترین چیزی که وجود ندارد، یک سیستم اقتصادی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار