حسن‌پور گفت: تصمیم داریم با کمک اتاق اصناف و اتاق بازرگانی، همایشی برای شناخت کالاها و برندهای ایرانی برگزار کنیم.

در تلاشیم تا برندهای ایرانی را به دنیا معرفی کنیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد رئوف قادری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب در حاشیه نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم اقتصادی بهترین فرصت برای صنعت کشور است، زیرا در زمان تحریم‌ها تفاوت قیمت‌های ریالی و ارزی، نیاز بازارهای هدف به کالای ایرانی و شیوه صادرات محصولات داخلی موجب می‌شود تا بیش از بیش به فکر توسعه بازارهای صادراتی باشیم.

وی با اشاره به رشد 25 درصدی صادرات در سال جاری، افزود: رشد صادرات نشان دهنده این است که تحریم‌ها همیشه اثرات منفی در پی ندارد و می‌تواند در مواقعی موجب رشد و پیشرفت کشور شود.

قادری تأکید کرد:‌ هدف از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، توسعه بازارهای صادراتی است و به نظر می‌رسد با برگزاری سومین دوره از این نمایشگاه کشور بتواند به رشد صادراتی بیشتری دست یابد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در شهر تهران، تصریح کرد: برخی از سازمان‌های برگزار کننده نمایشگاه‌ها هنوز موجودیت شهر آفتاب را نپذیرفته‌اند و در برابر مصوبه قانونی که همه نهادها را ملزم به برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در خارج از شهر تهران کرده است، بی‌تفاوت هستند.

وی یادآوری کرد: تهران نه تنها پایتخت سیاسی بلکه پایتخت اقتصادی ایران است و تصمیماتی که در این شهر گرفته شده به تمام نقاط کشور پمپاژ می‌شود.

قادری افزود: امروز شاهد تولد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نقاط مختلف کشور هستیم اما تجربه نشان داده است که وجود این مناطق جز توسعه خودشان، نتوانسته‌ است به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند.

مدیر عامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب اظهار کرد:‌ ایجاد منطقه آزاد تجاری یا ویژه اقتصادی در شهر آفتاب می‌تواند مرکزی برای گفت‌وگوهای بین المللی اقتصادی کشور با تمام دنیا باشد و به طور حتم شکل گیری چنین منطقه‌ای در شهر آفتاب موجب جذب سرمایه‌های بین الملی خواهد شد.

دولت تصدی گری خود را کنار بگذارد

در ادامه این نشست شهباز حسن‌پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با انقاد از تصدی‌گری دولت در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: اینکه برگزاری نمایشگاهی همچون ایران اکسپو توسط بخش خصوصی با مشکلات متعددی مواجه است، نشان دهنده دولتی بودن تمام امور و ایجاد مانع توسط دولت برای این نهادهای بخش خصوصی است.

وی افزود: همیشه تاریخ نشان داده که دولت‌ها نمی‌توانند امور اقتصادی را به دست گیرند و برای پویا شدن اقتصاد باید امور به دست خصوصی سپرده شود.

حسن‌پور با بیان اینکه 65 درصد سرمایه‌های کشور در تهران و 35 درصد در باقی شهرهای کشور است، گفت: چنین آماری نشان می‌دهد که باید فعالیت‌های اقتصادی در پایتخت پررنگ شود؛ نمایشگاه شهر آفتاب متعلق به شخص خاصی نیست و با توجه به سرمایه‌ای که از منابع ملی برای احداث این نمایشگاه استفاده شده است و نزدیک بودن این نمایشگاه به شهر تهران، از این سرمایه ارزشمند کمتر استفاده شده است.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: به دنبال آن هستیم که با کمک اتاق اصناف و اتاق بازرگانی یک همایش سراسری برای معرفی برندهای ایرانی برگزار کنیم.

وی افزود: در راستای معرفی و شناساندن بیشتر کالاها و برندهای ایرانی، مراقبیم که هر کالایی را به عنوان کالای با کیفیت تبلیغ نکنیم و در واقع تنها کالاهای ایرانی که با کیفیت‌ و استانداردهای مدنظر سازمان‌های متخصص باشند، می‌توانند از حمایت‌های فراکسیون‌ اصناف مجلس شورای اسلامی برخوردار شوند.

حسن‌پور با انتقاد از روند فعالیت‌های دولت در حمایت از صادرات تصریح کرد: امسال جوایز صادراتی پیش بینی شده بود تا با تمام توان و تلاش در خدمت صادر کنندگان باشیم اما متأسفانه دولت در عمل، حامی صادر کنندگان نیست و اقداماتی همچون ممنوعیت صادرات برخی کالاها در چند ماه گذشته، ضربه جدی به بعضی صادر کنندگان وارد آورد.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اولین درخواست ما از دولت پرداخت جوایز صادراتی است و با توجه به اینکه 9 ماه از سال گذشته، می‌بایست قانون پرداخت جوایز صادراتی به صورت کامل عمل شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای معادن و صنایع معدنی در توسعه صادرات افزود: دولت نه تنها از صادرات حمایت نمی‌کند بلکه گاهی در جلوی راه صادرات سنگ می‌اندازد.

حسن‌پور با اشاره به نشست هم اندیشی شش کشور همسایه با ایران گفت: بازار روسیه یک بازار قوی برای صادرات محصولات ایرانی است، ایران در عمل یک گلخانه طبیعی بوده و پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای دارد.

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در خاتمه اقدام بخش خصوصی در برگزاری سومین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران را ستود و بیان کرد: دعوت از 60 کشور مختلف جهان برای شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، آن هم در شرایط تحریم، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار