مدیرکل میراث فرهنگی فارس از صدور پروانه فعالیت برای چهار موزه بخش خصوصی در استان فارس خبر داد.

صدور پروانه برای ۴ موزه بخش خصوصی در فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: به استناد ماده ۲۴ آیین نامه مدیریت ساماندهی، نظارت و حمایت از دارندگان و مالکان اموال منقول فرهنگی- تاریخی مجاز، مجموعه دارانی که آثارشان به ثبت میراث فرهنگی رسیده است می‌توانند نسبت به ایجاد موزه‌های خصوصی اقدام کنند.

وی افزود: ثبت و مستند نگاری این آثارهیچ خدشه‌ای به مالکیت افراد وارد نمی‌کند و تنها نظارت و حمایت از مجموعه به عهده میراث فرهنگی است.

امیری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون در استان فارس نزدیک به ده مجموعه خصوصی مستندنگاری و به ثبت رسیده است که از این تعداد، چهار مجموعه، مجوز ایجاد موزه خصوصی دریافت کرده‌اند.

محمد مهدی نجفی سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس نیز گفت: بعد از هشت دهه سابقه فعالیت موزه در فارس، این نخستین بار است که شاهد تاسیس موزه توسط بخش خصوصی هستیم.

نجفی اضافه کرد: در سالیان گذشته تمام موزه‌های ایجاد شده در فارس دولتی راه‌اندازی و اداره می‌شد و بیشتر این موزه‌ها نیز فاقد پروانه فعالیت بوده است.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه حمایت از دارندگان و مالکان اموال فرهنگی- تاریخی مجاز توسط هیئت وزیران افزود: تغییرات وسیعی از نظرسطح نگرش و ارائه خدمات به مجموعه داران بخش خصوصی ایجاد شده تا این مجموعه‌ها پس از مستندنگاری و ثبت، مجاز به تاسیس موزه شوند.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس ادامه داد: تغییر دیدگاه افراد به مقوله اهمیت موزه‌ها به عنوان ثروت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نقش اساسی و تاثیر گذار آن در سطح منطقه ای، ملی و جهانی فرهیختگان را تشویق کرده است تا در این زمینه سرمایه گذاری کرده و اثری ماندگار از خود بجای گذارند.

او ادامه داد: مجموعه خصوصی خسرو رودانی یکی از این دست سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود که پس از ثبت و مستندنگاری، برپا شده است.

نجفی اظهار کرد: موزه مردم شناسی بخش اوز شهرستان لارستان از فعال‌ترین موزه‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر حفظ و نگهداری بیش از ۲۰۰۰ قلم از اشیاء مردم شناسی، برنامه‌های متنوعی نیزبه مناسبت‌های مختلف در محیط موزه اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: موزه بین المللی مطبوعات خبر جنوب به عنوان نخستین موزه رسمی بخش خصوصی فارس و خانه موزه روستائی قلات شیراز نیز به عنوان نخستین خانه موزه روستائی پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند.

سرپرست امور موزه‌های میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: تا پایان امسال ۲ خانه موزه روستایی در فارس ثبت شده و پروانه بهره‌برداری دریافت کنند.
انتهای پیام/م

صدور پروانه فعالیت برای چهار موزه بخش خصوصی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار