اردشیر صالحی نمایشنامه نویس و کارگردان گفت:تئاتر لاکچری و اشرافی با ذات هنر نمایش مغایر است و به این هنر ضربه می زند.

اردشیر صالحی کارگردان و نمایشنامه نویس در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،ضمن ابراز تاسف از اینکه تئاتر به سمت تجاری شدن می‌رود، اظهار کرد: تئاتر هم همچون سایر امور زندگی اجتماعی رویکرد مصرف گرایی پیدا کرده اگرچه هنوز هستند کسانی که تئاتر خوب و مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی را دنبال می‌کنند، اما تجاری شدن تئاتر یک آسیب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر رستوران و کافه زیاد شده است، گفت: در آخرین آماری که من دریافت کردم چهار هزار و ششصد و چهل کافه فقط در تهران ایجاد شده است در حالیکه ما به این تعداد کافه نیاز نداریم.

این نمایشنامه نویس ادامه داد:ما به مکان‌هایی برای شاهنامه خوانی، نقالی، خیمه شب بازی نیاز داریم چرا که نخستین تجلی گاه نمایش هستند.

وی با بیان اینکه نهاد‌ها و مسئولان فرهنگی در این زمینه ضعف دارند, گفت: اکنون تئاترلاکچری یا تئاتر تفننی رواج پیدا کرده که با ذات و ماهیت تئاتر به شدت مغایرت دارد چرا که در تئاتر اندیشه و فلسفه و ارزش‌های فرهنگی وجود دارد ضمن اینکه زیبا و جذاب سرگرم کننده هم است از این رو گمان می‌کنم باید تغییرات استراتژیک در این زمینه داشته باشیم تا هنر نمایش به ماهیت و ذات حقیقی خودش نزدیک شود.

این نمایشنامه نویس تصریح کرد: من مخالف تزریق بودجه به هنر نمایش نیستم، اما اینکه رویکرد هنرمندان آثار فقط گیشه باشد,صحیح نیست;علاوه بر این‌ حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر هم اکنون آسیب زا شده اگرچه آن‌ها در ژانر سینما بسیار قابل احترام هستند، ولی به کارگیری این افراد در تئاتر را نباید یک موفقیت تلقی کنیم.

صالحی گفت: رسالت هنر نگاهی نقادانه به مسائل اجتماعی جامعه‌ مورد نظر است به همین دلیل نباید متر و معیار سنجش یک اثر هنری به ویژه هنر تغییر کند و دولت هم باید یارانه بدهد تا یک تئاتر خوب و فاخر همیشه روی صحنه داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، نمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار