رئیس جمهور گفت:۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد که این امر با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد و مردم نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در آخرین برنامه و  روز سفرکاری خود به استان سمنان به دیدار با  خبرنگاران ، اصحاب رسانه و مطبوعات استان سمنان رفت.

حسن روحانی در این نشست گفت: استقبال مردم از دولت تدبیر و امید استقبال بسیار خوبی بود و جا دارد از مردم فهیم استان سمنان کمال تشکر رو کنم و از این وحدت و یکپارچگی مردم استان بسیار خرسند هستم.

وی در ادامه افزود:  بودجه سال 98  تنظیم شده که در آن از همه لحاظ دیدگاهی مثبت برای ملت ایران در نظر گرفته شده است و در صورت آمادگی مجلس تقدیم می شود.

روحانی بابیان اینکه تلاش دولت برای واردات کالاهای اساسی با همان قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی است، اضافه کرد: ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد که این امر با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد و مردم نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

  آزادترین دانشگاه‌های دنیا ازلحاظ بیان نقدها را داریم

رئیس‌جمهور بابیان اینکه دانشگاه‌های ما آزادترین دانشگاه‌های دنیا ازلحاظ بیان نقدها هستند، ابراز داشت: فکر نمی‌کنم در کمتر کشوری یافت شود که دانشجویان و تشکل‌ها آزاد نظراتشان را مطرح کنند معمولاً ما از دانشگاه‌های تهران بازدید می‌کنیم اما سال گذشته در سیستان و بلوچستان و امسال در سمنان مراسم روز دانشجو برگزار شد.

روحانی بابیان اینکه در این دولت است که همه ۱۶ آذرها با گرمی و نشاط فراوان در سراسر کشور برگزار می‌شود و سخنران‌های مختلف صحبت می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ نشست در ۱۶ آذر برگزار شد لذا خوشحالیم که هم در مهرماه و آذرماه در اختیار دانشگاهیان بوده‌ایم.

 طرح انتقال آب به استان سمنان آماده است​

رئیس‌جمهور بابیان اینکه آب مهم‌ترین موضوع استان سمنان محسوب می‌شود، ابراز داشت: همه ما ازجمله مردم باید در بحث صرفه‌جویی آب همراهی کنند، مردم ما باید از آب آشامیدنی استفاده کنند و لذا همه باید به هم کمک کنیم، دولت نیز باید تسهیلات لازم را فراهم کرده و سرمایه‌های بسیاری انجام شود.

روحانی بابیان اینکه امروز طرح انتقال آب از دریای عمان تا خلیج‌فارس صورت خواهد گرفت و برای آن سرمایه‌گذاری خوبی شده است، تصریح کرد: حتی در اصفهان هم به دنبال اجرای این طرح هستند، بنابراین اگر سرمایه‌گذار خصوصی در این حوزه بیاید قطعاً بازگشت خوبی برای سرمایه‌گذار خواهد داشت لذا آب یک پروژه لازم و ضروری برای بسیاری استان‌های کشور است.

وی اضافه کرد: با هماهنگی‌های خوبی که با محیط‌زیست به عمل آمد ازنظر ما طرح انتقال آب به استان سمنان آماده است و ما مسائل محیط زیستی آن را حل کرده‌ایم.

 

تقاضای شاهرود برای مرز هوایی، کارگو و فرودگاه بین‌المللی به حق بود

رئیس‌جمهور بابیان اینکه شاهرود متقاضی به‌حق مرز هوایی، کارگو و فرودگاه بین‌المللی بود که درباره این امر کار کارشناسی صورت گرفت و در کمیسیون‌های دولت به‌خوبی بررسی و به تصویب هیئت‌وزیران رسیده است، ابراز داشت: لذا بر اساس آنچه اعلام شد کاملاً وزارت راه آماده است تا مقدمات اجرای این پروژه مهم را مهیا کند چراکه کارگو ضرورتی برای استان سمنان و شهرستان شاهرود محسوب می‌شود.

 روحانی در ادامه تصریح کرد: تفاهم‌نامه ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح در استان سمنان برای بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی و بانک‌ها منعقدشده است و امیدواریم مجموعه این سفربه‌خیر و برکت برای مردم استان باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر طرح حرم تا حرم اضافه کرد: این طرح آزادراهی که می‌تواند به مردم کمک کند بخش اول آن از قم به گرمسار اجرایی شد و شاهدیم که درآمد خوبی را برای سرمایه‌گذار به همراه داشته است، بخشی دیگری از این طرح از گرمسار به سمنان است که دارای مشکلات کوچکی مانند تملک و اجرای نقشه است اما رفع آن دنبال می‌شود و وزارت راه در این خصوص مسئول است و از سوی دیگر امیدواریم قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) این طرح را به‌زودی عملیاتی کند زیرا طرح یک طرح ملی به شمار می‌رود و برای میلیون‌ها زائر رضوی که از این مسیر باید عبور کنند ان شاء الله تلاش خود را مضاعف می‌کنیم.

 

عقب‌ماندگی پروژه‌های استان سمنان جبران شود

رئیس‌جمهور بابیان اینکه مسیر شمال- جنوب کشور ما از طریق استان سمنان نزدیک‌ترین مسیر محسوب می‌شود، ابراز داشت: یکی از طرح‌ها جاده معلمان است که می‌تواند شمال کشور را به مرکز متصل کند، مقداری از این طرح بر مبنای قولی که در سفر قبل داده بودیم عقب است و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

روحانی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌وبودجه در شورای اداری سمنان اعلام کرد که ۲۴۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داده است و امیدواریم این بودجه سبب شود تا عقب‌ماندگی‌های استان جبران شود و از سوی دیگر یک هزار و ۴۶۶میلیارد تومان در این سفر اختصاص یافت که قطعاً راه خوبی برای توسعه استان محسوب می‌شود.

وی در مشکلات طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان نیز اضافه کرد: دولت برای این پروژه برنامه دارد، بخشی از مطالعات این طرح انجام‌شده است و من قبل از سفر از وزیر نیرو درباره آن پرسیده‌ام و وی گفت که مطالعات این طرح انجام‌شده است و از این بابت نگرانی نداریم.

روحانی ادامه داد: چالش این طرح مشکلات زیست محیطی بود و این نگرانی‌ها به‌حق بودند اما در هفته‌های اخیر به سازمان محیط‌زیست اعلا کردیم که بررسی‌هایشان را تسریع کنند، اعلام نظر نهایی برای آنکه چطور این آب انتقال با کاهش خطرات زیست‌محیطی انجام شود پیگیری شد لذا دولت هیچ مشکلی برای اجرای این طرح نمی‌بیند.

یکی از توفیق‌های دولت یازدهم مهار تورم بود

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون تورم نیز تصریح کرد: یکی از توفیق‌های دولت یازدهم مهار تورم بود، البته باید این توضیح را نیز داد که افزایش رشد قیمت را کُند می‌کنیم و این به معنای عدم افزایش قیمت‌ها نیست، این مسیر را همچنان خواهیم داشت تا رشد سریع تورم متوقف شود.

روحانی راه کاهش تورم را کمک همگانی برای تولید و تأمین کالاهای اساسی و غیره دانست و اضافه کرد: بخش بزرگی از تورم ما امسال مربوط به حرکت پرشتاب نرخ ارز بازمی‌گشت که این امر به تمام مواد اولیه، واردات و جوّ روانی تأثیر گذاشت که متأسفانه دشمنان ما نیز در این زمینه کارهای زیادی کردند اما دولت توانست در این دو ماه تورم را کنترل کند. 

وی بابیان اینکه ایجاد تورم از اقدامات روانی دشمنان است، ابراز داشت: البته باید دانست که ما مشکلاتی نیز داریم اما ریشه آن به مقوله واردات، نرخ ارز و نقدینگی بازمی‌گردد ریشه اصلاح نقدینگی به اصلاح نظام بانکی باید دانست  تلاش دولت فقط این نیست که ۲۰ درصد را به حقوق اضافه کند دولت به دنبال این است تا مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند.

روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما امروز مقوله قاچاق به‌ویژه در حوزه سوخت است، شاید روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور قاچاق می‌شود که بخشی از آن به خاطر نرخ ارزان و نرخ گران ما در کشورهای همسایه است البته ستاد مبارزه با قاچاق باید با این امر مقابله کند، اما متأسفانه امروز در واردات و هم در صادرات قاچاق می‌شود لکن همه باید در کنار هم قرار گیرد تا مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری کند.

روزانه یک هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داریم

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نقدینگی در کشور نیز تصریح کرد: در بخش تولید امروز به گردش نقدینگی و تأمین سرمایه نیاز داریم، از سوی دیگر مشکل نقدینگی نیز در کشور وجود دارد و تقریباً روزانه یک هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داریم که دو منبع می‌تواند داشته باشد، نخست برداشت دولت از بانک‌ها و منبع دیگر برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است.

روحانی اضافه کرد: خوشبختانه دولت در زمینهٔ اول منضبط بوده است یعنی ما از بانک مرکزی و نقدینگی آن سال‌های قبل هم استفاده نکرده‌ایم و همواره محدود و در چهارچوب قانون بودجه بوده‌ایم اما از آن‌طرف یعنی برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نیز دارای مشکل بودیم.

وی همچنین بابیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل در بانک‌های غیردولتی است، ابراز داشت: متأسفانه بخش خصوصی و خصولتی در بانک‌ها مشکلات زیادی دارند، سال گذشته چارچوبی برای بانک‌ها ابلاغ شد و قدمی را برداشتیم که بی‌تأثیر نبود چراکه رشد نقدینگی ما نسبت به سال‌های قبل متناسب بوده است اما هنوز با نقدینگی و رشد آن روبرو هستیم.

بانک‌ها سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کنند

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها باید سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کرده و شرکت‌ها و اموال خود را بفروشند و این پول را برای مردم و بخش تولید بیاورند.

روحانی اضافه کرد: یک موسسه مالی متخلف باعث شد تا دولت به‌ناچار سی هزار میلیارد تومان کمک کند که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای کشور نقدینگی ایجاد کرد و البته هنوز هم برخی از مالباختگان این موسسه مالی مشکلاتشان تمام نشده است.

وی همچنین تصریح کرد: بنابراین جزء برنامه‌های مورد تأکید ما فروش اموال بانک‌ها و خروج سرمایه‌های منجمدشان است.

انتهای پیام/گ

 

برچسب ها: حسن روحانی ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کی میشه که ما رنگ ارزونی هم به خودمون ببینیم واقعا تامین هزینه ها با این درامدها خیلی سخت شده خواهشا یک راه حلی برای این معضل بزرگ بیاندیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کدوم مهار تورم سه سال رو بیست درصد موند یهو شد پانصد درصد!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۲۳:۵۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ممنون هنوز عموم مردم متوجه یک رقمی شدن تورم نیستند 300 تا 500 درصد گرون کردن اجناس رو.
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۲۳:۴۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
این که در بودجه ۹۸ کالاهای اساسی مثل امسال با ارز ۴۲۰۰ تامین می‌شود یعنی قراره سال بعد هم همه چی باز سه برابر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
چطور اطرافیان ایشون میگن دلار 5700 خودش میگه 4200 تامین میشه وقتی چند حرف در میان یعنی چی....... بعدش کدوم تورم مهار شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ای خداااااا ما چه گناهی کردیم که باید اینهمه ذلت بکشیم،...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
از کدام کنترل تورم حرف میزنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
عالیییییییی مهار شد....
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۲۲:۵۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
یکی از توفیق‌های دولت یازدهم مهار تورم بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Netherlands
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
تورم مهار شده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
زابل گاز گیر نمیاد !! فکری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۲:۳۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
كنترل تورم ، عجببببببببببببببب !!!!!!!!!!!!!!!!!!! كاشكي ميگفت كه دقيقا كجا را كنترل کردن ، كه همينطور تحت كنترل مونده ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
مهارتورم !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
با آزادترین دانشگاهها موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
دولت يازدهم تورم رو مهار كرد؛دوازدهم تلافيش رو دراورد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
باباکمرمون شکست زیربارخجالت خانواده برای تامین ابتدایی ترین نیازهای زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
اجناس 300 برابر شدندو خودرو چند برابر شده جالب می گویند تورم محار شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
دلار 5700 تومانی را از بودجه سال 98 حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
مهار تورم؟توفیق؟جل الخالق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
کدام مهار تورم؟ چرا باید یه دونه تخم مرغ 750 تومن آب بخوره بیاد سفره مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
کدوم تورم مهار شد ...برای کدوم مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
عجب همه اجناس ۳۰۰%گران شده و شما تورم را کنترل کردید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
کار از درصد گذشته - اساسی ترین رو قدرت خرید نداریم 1.100.000من مستاجر با دو بچه مدرسه چکارکنم
Iran (Islamic Republic of)
صبور
۲۰:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
زنونابین چی هست؟
France
عاشق نصرالله
۲۰:۲۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
اگه دلار ٤٢٠٠ تومانى هست بيان ى سر به بازار بزنن و قيمت ها رو ببينن حتى بغالى سر كوچه سر بزنن ببينن كه با دلار ٤٢٠٠ تومانى هست يا قيمت ها با دلار ٢٠ هزارتومانى خواهشمندم ى نظارت كوچيك تو بازار داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
سلام آقای رئیس جمهور این تورم در سایه رکود شکل گرفت و این هنر نیست رشد اقتصادی بدون نفت چقدر بود مهار تورم زمانی ارزشمند هست که با رشد اقتصادی همراه باشه نه رکود و تعطیلی کارخانجات و تعطیلی نسبی بازار بنده تو زمینه برق صنعتی و کامپیوتر فعالیت دارم بیاید باهم بریم تو بازار تا متوجه بشید از سال ۹۲ تا امروز قیمت اجناس تا ۸ برابر افزایش داشته نمیدونم شما تورم رو روی چی محاسبه میکنید وگرنه رب ۴ برابر الکترونیک ۵ برابر گاو اماده کشتار ۲ برابر ظروف یکبار مصرف ۳برابر لوازم خانگی و مسکن هم.......تازه این از ابتدای سال تا کنون عرض کردم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۰۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ببخشید اقای دکتر جسارتا شما کجا زندگی میکنین تا ماهم بیام اونجا.ظاهرا اونجای که شما هستین تورم و گرونی اصلا نیس.خوش بحالتون.ماکه همچی رو ۲الی۳برابر میخریم اینم تازه اگه اون روز بیکار نباشیم.مثلا چی بگم همچی شده چند برابر.این مملکت نیروهای جهادی و سلیمانی تبار میخاد وگرنه .....!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۵ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
دلار 5700 تومانی در لایحه بودجه 98 پس چیست؟ شمارا بخدا ان را کلا حذف کنید چون بر بالا رفتن قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی تاثیر خواهد گذاشت.