بودجه ۹۸ آموزش و پرورش در حالی به مجلس وارد می‌شود که گویی همچنان مشکلات مالی مزمن این وزارتخانه قابل حل نیست.

آیا مطالبات معلمان در بودجه ۹۸ آموزش و پرورش پاسخ داده می‌شود؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، معیشت فرهنگیان و مشکلات مالی آموزش و پرورش موضوعی است که همواره این نهاد تعلیم و تربیتی را تحت تأثیر قرار داده و فارغ از دولت حاکم همواره این مشکل مزمن وجود داشته است.

یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان که اغلب بر عملکرد آنها در کلاس‌های درس تأثیر می‌گذارد موضوع معیشت آنان بوده که بهبود آن مستلزم تأمین اعتبار لازم است علاوه بر آن سرانه دانش‌آموزی یکی دیگر از دغدغه‌های همیشگی دانش‌آموزان محسوب می‌شود که به دلیل فقدان این سرانه، مجبور به پرداخت کمک‌های مالی به مدرسه هستند و داستان تکراری ممنوعیت دریافت وجه در مدارس دولتی با وجود این مشکل همچنان برقرار است.

بودجه سال گذشته آموزش و پرورش پس از چانه‌زنی‌های بهارستانی‌ها حدود 6 هزار میلیارد افزایش یافته و به 42 میلیارد رسید تا گردونه بزرگ آموزش و پرورش از حرکت نایستد هر چند در بودجه پارسال انتقاداتی به بودجه برخی نهادها همچون نوسازی مدارس و رتبه‌بندی معلمان وارد بود اما انتظار می‌رفت با توجه به هجمه‌های موجود در تأمین و تخصیص اعتبار، اهتمام لازم وجود داشته باشد.

بودجه آموزش و پرورش اکنون در هیئت دولت در حال نهایی شدن است و آن طور که شرایط نشان می‌دهد گویا اوضاع چندان مناسبی برای تأمین اعتبار لازم در حوزه تأمین شیر مدارس، رتبه‌بندی معلمان، هزینه‌ مهد کودک برای بانوان شاغل و مواردی از این قبیل انجام نشده است هرچند گویی در بودجه استانی گویی تا حدی رضایت برقرار است.

 از حرف تا عمل تامین اعتبار رتبه بندی معلمان

با توجه به اینکه اخبار خوبی برای تأمین اعتبار رتبه‌بندی معلمان وجود ندارد روز گذشته فاطمه سعیدی در توئیت حساب شخصی خود از تأمین اعتبار 2 هزار میلیاردی برای این طرح از سوی نوبخت فراکسیون امید خبر داده بود اما آموزش و پرورشی‌ها از ابلاغ این اعتبار هنوز بی‌خبر هستند و گویا به رسمیت شناخته نشده است و فقط زمزمه هایی از اجرای رتبه بندی وجود دارد هرچند سید محمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش در حاشیه هیئت دولت امروز از  اجرای رتبه بندی خبر داد.

سرانه مدارس به ویژه در مدارس شبانه‌روزی یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش و همین‌طور دانش‌آموزان مناطق محروم است که باید در مقایسه با سایر سازمان‌ها توجه بیشتری به آن شود اما گویی تاکنون در بودجه توجه چندانی به آن نشده است.

حال باید دید با توجه به اینکه دولت برای هر ارگانی در بودجه 98 سقفی در نظر گرفته است و از طرفی آموزش و پرورش همواره با کسری بودجه مواجه است و نیازمند توجهی خاص برای رفع مشکلات مزمنش است، آیا ارجاع بودجه به مجلس باری از دوش آموزش و پرورش برمی‌دارد؟ و آیا مدیران آموزش و پرورش قدرت چانه‌زنی کافی برای دریافت مطالبات ذی‌نفعانشان را دارند یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خضیراوی
۲۲:۲۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
همون دریافت های بقیه کارمندان دولت از حقوق و پداداش به معلمان بدین
تمام
رتبه بندی بهانه است
تازه بین 150 تا 250 هست که در قبال این همه گرانی چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
باسلام
معلمان فقط در این چند ده ساله شعار شنیدن و متاسفانه برخی رسانه ها بیشتر در این شعار سهیم بودند زیرا تا هنوز اتفاق خوبی برای معلمان رخ نداده در بوق و کرنا می کند ولی آخرش هیچ
آخرین اخبار