بطحایی با اشاره به دوران طلایی شناسایی استعدادها گفت: تنوع بخشیدن مدارس و غربال کردن دانش آموزان بر مبنای قابلیتهای ذهنی باید به تدریج کاهش یابد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح اندیشکده دانش پژوهان جوان که امروز برگزار شد، اظهار کرد: دوره آموزش عمومی شامل سالهای پیش از دیپلم و دوره شکوفایی و طلایی شناخت استعدادهای برتر در میان نوجوانان و جوانان است.
وی ادامه داد: اینکه بگوییم آموزش عمومی صرفا توجه به قابلیت ها و تواناییهای عمومی دانش آموزان درست نیست بلکه این دوره، دوران طلایی شناسایی و تقویت پایههای استعدادهای برتر در دوره آموزش عمومی یعنی دوره کودکی و نوجوانی است و نمی توانیم از این موضوع به سادگی بگذریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از طرف دیگر عنایت بیش از معمول به این موضوع عطشی ناپایدار ایجاد میکند که دوره آموزش عمومی را خدشهدار خواهد کرد، این موضوع نیازمند خط تعادل است و اگر سیاستگذاران به این نکته توجه نکنند ضرر و زیان بسیاری کشور را فرا میگیرد.
بطحایی تصریح کرد: پیدا کردن این خط تعادل، نقطه و نکتهای بسیار مهم برای سیاستگذاری آموزشی است و تاثیر استراتژیک در آموزش و پرورش عمومی دارد، به نظر میرسد در سالهای گذشته تاکنون تمایل به نکته دوم را بیشتر داشتیم؛ یعنی تنوع مدارس و گروه کردن بچه ها در آموزش و غربال کردن دانش آموزان بر مبنای قابلیتهای ذهنی که آن را باید به تدریج کاهش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز یک حرکت مبارک به نام ایجاد اندیشکده دانش پژوهان جوان آغاز شده است، گفت: امیدواریم این موضوع گسترش یافته و به هسته اصلی برای پرورش استعدادها تبدیل شود همچنین به عنوان اتاق فکر به ما کمک کند و نسخه ای برای تجویز مشکلات آموزش و پرورش باشد.
وی افزود: اندیشکده ای که امروز آغاز به کار کرد بخش عمده نیروهایش کسانی هستند که در مسیر نخبه پروری حضور داشتند و با فراز وفرودهای آن آشنا هستند همچنین می توانند در حوزه استعدادهای درخشان به ما راه حل پیشنهاد دهند.
بطحایی بیان کرد: بهتر است در مسیر حرکت پژوهشکده از نیروهای غیردولتی استفاده شود تا در بکارگیری نیروها و ظرفیت شرایط تسهیل شود و گروه های پژوهشی داشته باشد و یکی از مهمترین کارکردهای آن باید این باشد که تبدیل به یک ساختار تشریفاتی نشود و سیاستگذاران و اعضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید با آن همراه شوند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز اندیشکده باید بتواند راه جلب مشارکت را پیدا کند و به عنوان اتاق فکر آموزشی و پرورشی در کنار ما باشد و اختیار و امکانات لازم را برای آن در نظر میگیریم و آموز و پرورش از حیث نیروی کارشناسی و دبیرخانه ای آمادگی دارد در کنار اندیشکده باشد و البته این مسیر یک شورای راهبری در آغاز کار نیاز دارد.
وی اظهار کرد: امیدوارم این اندیشکده سال آینده در سالروز تاسیس گزارش پرباری را نسبت به عملکردش ارائه دهد.
انتهای پیام/