معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: مشکلات آموزش و پرورش صرفا با افزایش اعتبار حل نمی‌شود و نیازمند اصلاح ساختار هستیم.

وجود ۴۵ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۴۰ دانش آموز/ مشکلات آموزش و پرورش با افزایش اعتبر حل نمی‌شودبه گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست کانون تربیت اسلامی با موضوع بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ با حضور میر‌حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس و فتح‌اله پور معاون تملکی امور آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه عصر امروز برگزار شد.

در این مراسم فتح‌اله پور با اشاره به اینکه برای برنامه ریزی بودجه توزیع منابع باید در بخش‌های مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده روند اعتبارات در نظر گرفته شده منابع عمومی بودجه آموزش و پرورش حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد بودجه عمومی کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: باید به سمت اصلاح روش‌ها پیش برویم چرا که مشکل آموزش و پرورش صرفا بودجه نیست و حتی اگر همین بودجه را ۲ برابر کنیم مشکلات آموزش و پرورش حل نخواهد شد.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: در تمامی این مناطق مشکل با افزایش اعتبار برطرف نمی‌شود و باید فرآیند‌ها اصلاح شود همچنین باید بحث‌های مدیریتی در این مناطق مورد توجه قرار گیرد.

فتح‌اله پور به تبصره ۲۱ در ماده ۶۱ الحاقی ۲ اشاره کرد وگفت: این تبصره به طرح خرید خدمات آموزشی اشاره دارد، اما واگذاری مدارس را منع کرده است، ولی برخی بر این باورند که مدارس را واگذار می‌کنیم، اما در واقع اینطور نیست و مدارس به طور نیمه دولتی اداره می‌شوند.

اصلاح ساختار ظرفیت‌های آموزش و پرورش شکوفا می‌کند

وی با تاکید بر اینکه طرح خرید خدمات آموزشی یکی از مواردی است که در اصلاح ساختار برای مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر به اصلاحات توجه کنیم ظرفیت‌های بسیاری در آموزش و پرورش داریم.

معاون سازمان برنامه و بودجه به املاک مازاد در آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: املاک مازاد یکی از منابع در نهاد‌های دولتی است که در این مورد چالش‌های بسیاری را هم شاهد هستیم و می‌توان در آموزش و پرورش از این ظرفیت استفاده مناسبی کرد.

وی ادامه داد: طی بررسی های انجام شده برایمان محرز شد که  سالن‌های ورزشی صبح‌ها به مدارس غیردولتی و عصرها به بخش خصوصی اجاره داده می‌شود در حالی که این سالن ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان است.

فتح‌اله پور با بیان اینکه از ۱۰۷ هزار مدرسه کشور ۴۵ هزار جمعیت دانش آموزی کمتر از ۴۰ نفر دارد، تصریح کرد: علاوه بر این مدارس، مدرسه‌های تک دانش آموز داریم که طبیعتا در چنین فضایی ماهیت فضای با کیفیت آموزشی را شاهد نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه در منابع محدودیت‌هایی دارد، گفت: تلاش داریم تا اعتبارات جاری و عمرانی افزایش پیدا کند، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که در همه بخش‌ها کم و بیش مشکلاتی وجود دارد و راه تحول در آموزش و پرورش تنها از طریق اصلاح ساختار آن میسر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم ایرانی
۲۳:۱۶ ۱۱ دی ۱۳۹۷
دوست عزیز شما بگین چه جوری مشکل اموزش وپرورش حل میشه وقتی یه معلم باید هزار تا دغدغه داشته باشه وچند جا کار کنه تا بتونه تا اخر ماه خودشو برسونه واقساطش عقب نیفته معلمی که نمی تونه سالی یه مسافرت بره نمی تونه واسه خونوادش غذای درست حسابی تهیه کنه معلمی که باید روزای تعطیل تو اژآنس کار کنه یا کار ساختمانی انجام بده حتما نمی تونه وانگیزه ای نداره که تحول ایجاد کنه چون درد داره گرفتاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۱ دی ۱۳۹۷
این روستائیا همه چیشون شده دردسر هم طبیعت و محیط زیستو نابود کردن هم وسط منابع طبیعی خونه ساختن و زندگی میکنن و نمیشه امکانات بهشون داد