بطحایی با اشاره به دوران طلایی شناسایی استعدادها گفت: تنوع بخشیدن مدارس و غربال کردن دانش آموزان بر مبنای قابلیت‌های ذهنی باید به تدریج کاهش یابد.

باید تنوع مدارس و غربال دانش آموز بر مبنای قابلیت‌های ذهنی را کاهش دهیم/ اندیشکده به ساختار تشریفاتی تبدیل نشودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح اندیشکده دانش پژوهان جوان که امروز برگزار شد، اظهار کرد: دوره آموزش عمومی شامل سال‌های پیش از دیپلم و دوره شکوفایی و طلایی شناخت استعدادهای برتر در میان نوجوانان و جوانان است.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم آموزش عمومی صرفا توجه به قابلیت ها و توانایی‌های عمومی دانش آموزان درست نیست بلکه این دوره، دوران طلایی شناسایی و تقویت پایه‌های استعدادهای برتر در دوره آموزش عمومی یعنی دوره کودکی و نوجوانی است و نمی توانیم از این موضوع به سادگی بگذریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از طرف دیگر عنایت بیش از  معمول به  این موضوع عطشی ناپایدار ایجاد می‌کند که دوره آموزش عمومی را خدشه‌دار خواهد کرد، این موضوع نیازمند خط تعادل است و اگر سیاستگذاران به این نکته توجه نکنند ضرر و زیان بسیاری کشور را فرا می‌گیرد.

بطحایی تصریح کرد: پیدا کردن این خط تعادل، نقطه و نکته‌ای بسیار مهم برای سیاستگذاری آموزشی است و تاثیر استراتژیک در آموزش و پرورش عمومی دارد، به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته تاکنون تمایل به نکته دوم را بیشتر داشتیم؛ یعنی تنوع مدارس و گروه کردن بچه ها در آموزش و غربال کردن دانش آموزان بر مبنای قابلیت‌های ذهنی که آن را باید به تدریج کاهش دهیم.

اندیشکده نسخه برای مشکلات آموز و پرورش تجویز کند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز یک حرکت مبارک به نام  ایجاد اندیشکده دانش پژوهان جوان آغاز شده است، گفت: امیدواریم این موضوع  گسترش یافته و به هسته اصلی برای پرورش استعدادها تبدیل شود همچنین  به عنوان اتاق فکر به ما کمک کند و نسخه ای برای تجویز مشکلات آموزش و پرورش باشد.

وی افزود:  اندیشکده ای که امروز آغاز به کار کرد بخش عمده نیروهایش کسانی هستند که در مسیر نخبه پروری حضور داشتند و با فراز وفرودهای آن آشنا هستند همچنین می توانند در حوزه استعدادهای درخشان به ما راه حل پیشنهاد دهند.

بطحایی بیان کرد: بهتر است در مسیر حرکت پژوهشکده از نیروهای غیردولتی استفاده شود تا در بکارگیری نیروها و ظرفیت شرایط تسهیل شود و گروه های پژوهشی داشته باشد و یکی از مهمترین کارکردهای آن باید این باشد که تبدیل به یک ساختار تشریفاتی نشود و سیاستگذاران و  اعضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید با آن همراه شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروز  اندیشکده باید بتواند راه جلب مشارکت را پیدا کند و به عنوان اتاق فکر آموزشی و پرورشی در کنار ما باشد و اختیار و امکانات لازم را  برای آن در نظر می‌گیریم و آموز و پرورش از حیث نیروی کارشناسی و دبیرخانه ای  آمادگی دارد در کنار اندیشکده باشد  و  البته  این مسیر یک شورای راهبری در آغاز کار  نیاز دارد.

وی اظهار کرد: امیدوارم   این اندیشکده سال آینده در سالروز تاسیس گزارش پرباری را نسبت به عملکردش  ارائه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار