برگزاری همایش پیشگیری و تشخیص سرطان پستان در اردبیل

همایش پیشگیری و تشخیص سرطان پستان با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از بانوان شاغل در ادارات، سفیران سلامت و بانوان غیرشاغل در اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،بابک نخستین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این همایش افزود: کنترل وزن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی، کاهش مصرف چربی‌های اشباع، از عوامل موثر در کاهش ابتلا به سرطان است.

وی با اعلام اهداف همایش و اهمیت خود مراقبتی و برنامه های بهداشت استان در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و غربالگری سرطان پستان تصریح کرد: امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه سرطان پستان بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم در بافت پستان ایجاد می‌شوند، ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است. در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان‌های خانم ها قرار داشته و بروز آن در حال افزایش است.

نخستین عنوان کرد: با غربالگری و تشخیص زودرس، سرطان پستان در مراحل اولیه قابل درمان است. غربالگری شامل انجام معاینه ماهیانه پستان‌ها و زیر بغل توسط خود فرد، معاینه بالینی پستان توسط  پزشک، ماما و یا کادر بهداشتی و ماموگرافی است.

وی بیان داشت:  توصیه می شود معاینه بالینی پستان  در ۲۰ تا ۴۰ سالگی هر دو سال یک بار و بالای ۴۰ سال سالیانه انجام شود همچنین در زنان دارای عوامل خطر فواصل معاینات هر شش ماه یک بار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل یادآور شد: کنترل وزن، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی، کاهش مصرف چربی‌های اشباع، محدود کردن مصرف گوشت قرمز به کمتر از سه بار در هفته، افزایش مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها، محدود کردن مصرف مواد غذایی سرخ شده و عدم مصرف قسمت‌های سوخته گوشت، شیردهی و قطع مصرف الکل در کاهش ابتلا به سرطان بسیار موثر است.

انتهای پیام/ع

پیشگیری و تشخیص سرطان پستان

 

برچسب ها: سرطان ، غربالگری ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.