مدت هاست که تعدادی از درختان دانشکده ادبیات دانشگاه چمران اهواز قطع و یا به گفته مسئولان این دانشکده هرس شده اند که باعث بوجود آمدن چالشی بین دانشجویان و مدیریت دانشکده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درختان یکی از ابزار های زندگی بشر هستند و در نبود این موجودات سبز زندگی بر روی کره زمین هرگز امکانپذیر نبود.

 چند سالی است که در اهواز و به دلیل آنچه درخت های تولید کننده آلودگی و وارداتی از یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خوانده می شود درختان کونوکارپوس که به عقیده افرادی در موارد بسیاری نیز بی فایده هستند قطع می شوند که اخیرا نیز قطع همین درختان در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اعتراضات بسیاری را از سوی دانشجویان در پی داشته است. اما ماجرا چیست و چرا این عمل صورت گرفته است؟

 

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

 

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

ابراهیم علی نژاد، مدیر خدمات عمومی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در پاسخ به این سوال که چرا درختان دانشکده ادبیات قطع می شوند گفت: درختان دانشکده هرگز قطع نمی شوند، بلکه هرس می شوند تا رشد نکند، زیرا کونوکارپوس درختچه است که باید کوتاه باشند و به آن ها شکل داده شود.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

وی افزود: هر ساله از استانداری برای مراکز و سازمان های مختلف مانند شهرداری و دانشکده ها نامه فرستاده می شود که باید این درختچه ها هرس شوند و دلیل آن مطرح شدن مشکلات تنفسی است که این درختچه ها ایجاد می نمایند، البته ریشه های آن نیز زیان بار است و مسیرهای فاضلاب را مسدود می کند.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

علی نژاد در ادامه با اشاره به معماری خاص دانشکده ادبیات بیان داشت: این درختچه ها به دلیل آنکه همیشه سبز هستند برگ ریزی زیادی دارند و وقتی که بیش از حد رشد کند به چمن و درختچه های اطراف خود اجازه رشد نمی دهد و دلیل خشک بودن زمین در اطراف این گیاهان نیز همین است. هر چند ۱۵ هزار اصله درختچه کونوکارپوس در دانشگاه چمران وجود دارد و باید کم کم حذف شوند که در سال گذشته نیز یکهزار و ۵۰۰ اصله درخت در راستای جایگزین کردن آن ها کاشته شده است.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

منوچهر جوکار، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به هرس شدن درختان و نه قطع آن ها اظهار کرد: دانشجویان رشته ادبیات از کشاورزی درک درستی ندارند و دلیل این تنش ها صرفا علاقه آن ها به گیاهان است. قطع درخت یعنی کندن و زدن آن از کف و ریشه، نه آنکه قسمت بالا بریده شود و تنه بماند.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

وی افزود: در زمینه باغبانی در دانشگاه چمران متخصص و گروه وجود دارد که درختان را آزمایش می کنند و دانشکده کشاورزی نیز یکی از معتبرترین دانشکده ها در ایران است. درختچه های کونوکارپوس خاص مناطق گرمسیر هستند که برای بیابان زدایی از آنان استفاده می شود و باید خارج از محیط شهر کشت شوند. البته چند سالی است که در اهواز این درختچه ها را جایگزین درختان بومی کرده اند.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

جوکار در ادامه با اشاره به شتاب رشد این درختچه ها تصریح کرد: ریشه های این درختچه ها نیز رونده هستند و به تناسب رشد درختان بر روی زمین، در زیر زمین نیز رشد می کنند و دارای حسگرهای قوی برای جذب آب هستند که باعث سلب شدن آب از گیاهان می گردد. هر چند متخصصان معتقدند این درختچه ها باید از ریشه کنده شوند، زیرا از عمر دانشکده ادبیات هنوز ۱۰ سال نیز نگذشته اما مسائل فراوانی در فاضلاب و دیوارهای آن به وجود آمده که نمی توان به خاطر علایق شخصی یک دانشجو، سرمایه ملی را به نابودی کشاند.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه توضیح داد: البته مسائل امنیتی نیز در این امر دخیل هستند مانند نداشتن دید توسط نگهبان دانشکده، ضمن اینکه این درختان برای محیط های بسته نیز مناسب نیستند. هر چند ما این درختان را هرس کرده ایم اما کنار آن ها درختچه ها و گل های فصلی کاشته و قرار است مرکبات بکاریم و منتظر رسیدن آن ها از دزفول هستیم.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: هرس درختچه های کونوکارپوس هر سال صورت می پذیرد و اگر انجام نگیرد سال بعد ٢ برابر سال قبل رشد خواهند داشت و اگر انجام نشود یک اشتباه است، اما قطعا دانشجویان نتیجه درختان تازه کاشت را تا ٢ سال دیگر مشاهده خواهند کرد.

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

شیوا حیدری یکی از دانش آموختگان دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص چرایی هرس درختان و توضیحات داده شده به دانشجویان گفت: به ما گفته اند درختان موریانه داشته و به همین دلیل این اقدام صورت گرفته اما گیاهان نابود شده اند و زیبایی این مکان نیز از بین رفته است. گرچه در این جا درخت کاشته شد، اما تا کی قرار است رشد کند و بار دهد و چه زمانی باید ما از آن ها بهره ببریم؟

قطع یا هرس درختان؟ چالش مابین دانشجو و مدیریت

طبق قاعده‌ای تخصصی در رشته باغبانی و محیط زیست، با هرس شاخه‌ها، ریشه توسط خود گیاه کوتاه می‌شود و چنین امکانی وجود دارد. اما نکته مهم دانشجویان معترض هستند که ضمن غیر انسانی خواندن این عمل معتقدند "هر موضوع و مسئله ای که در این زمینه وجود داشته، باید از قبل فضا را برای افراد آماده می کردند که اکنون با چنین شوکی مواجه نشوند و نتوانند جمله (درختان هرس شده اند و نه قطع) را برای خود هضم کنند." هرچند طبق توضیحات داده شده این درختچه ها موجب رشد نکردن هر گونه گیاه در اطراف خود می شوند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه ، درختکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.