رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره گفت: بازگشت به اصول و معارف دینی، مهم‌ترین راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگی است.

بازگشت به اصول و معارف دینی؛ مهم‌ترین راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگیزهرا طاهری‌پور رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات‌ دانشگاه سوره‌ در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مفهوم تهاجم فرهنگی گفت: تهاجم فرهنگی فرآیند نظام‌دار، هدفمند و ناشی از اهداف سلطه‌جویانه‌ کشورهایی است که زمانی با لشکر‌کشی‌های نظامی سعی در تسلط و چپاول‌ سایر ملت‌ها داشتند؛ آنها اکنون استراتژی خود را تغییر داده و با بهره‌ گرفتن از روش‌های متنوع و ابزار متعدد تلاش می‌کنند سیطره خود را به نحو دیگری گسترش دهند.

وی افزود: در این شیوه با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های سازمان یافته بنیان‌های فرهنگی ملت‌ها آماج حملات زیرکانه‌، ناپیدا و تدریجی می‌شود، بدین وسیله هویت فرهنگی، ملی، دینی، اخلاقی و انسانی از سوی کشورهای استکباری مورد تهدید قرار می گیرد؛ آنان از این راه ارزش‌ها و هنجارهای‌ مورد نظر خود را در میان سایر جوامع ترویج می‌نمایند و در نتیجه ارزش‌های جدید مبتنی بر فرهنگ کشورهای سلطه‌گر جایگزین می‌شود.

طاهری پور بیان کرد: در تهاجم فرهنگی دستیابی به اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مدنظر است و چون آرام و مستمر اتفاق می‌افتد هرگونه تسامح‌ و غفلت در شناخت آن پیامدهای‌ زیان‌باری برای فرهنگ دینی – ملی در پی خواهد داشت.

رسانه؛ مهم ترین ابزار ایجاد تهاجم فرهنگی

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره اظهار کرد: امروزه رسانه‌های گروهی، مطبوعات، ماهواره‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره ابزار مناسبی برای انتقال ارزش‌ها و افکار کشورهای سلطه‌جو است؛ پیشرفت حیرت‌انگیز‌ رسانه‌ها موجب فرو ریختن مرزهای جغرافیایی و از بین رفتن‌ هر گونه محدودیت‌ زمانی و مکانی شده است و رسانه‌ها با انتشار مفاهیم، اطلاعات و با تکرار آن به روش‌های متنوع سعی دارند افکار و نگرش‌های عمومی را جهت دهند.

وظیفه ما در مقابل تهاجم فرهنگی چیست؟

طاهری پور گفت: مقابله با هجمه‌ فرهنگی را نباید فقط وظیفه مسئولان و ارگان‌های فرهنگی دانست، بلکه تمام افراد جامعه باید آگاهی و آمادگی لازم را داشته باشند. البته خوشبختانه مردم ما تا حدودی نسبت به این موضوع توجه پیدا کرده اند، هر چند به جهت گستردگی ابعاد تهاجم فرهنگی و طراحی برنامه‌های گسترده و پیچیده نیازمند همت ملی و مقابله اساسی هستیم.

راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی

وی اظهار کرد: راهکارهای مختلفی برای مقابله با تهاجم فرهنگی مطرح شده است اما اولین گام برای حفظ و صیانت از داشته‌ها پرهیز از خطرها و آفاتی است که ممکن است روح و ذهن ما را آلوده سازد؛ در گام بعد بازگشت به اصول و معارف دینی، اصلاح باورهای‌ نادرست و تعمیق‌‌بخشی به باورهای درست، مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد مقابله است، این مهم نیز بدون وجود آگاهی و شناخت اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره گفت: تغییر در باورها و عقاید و در پی آن تغییر در رفتارها‌ و کنش‌های انسانی که هدف هجمه‌های فرهنگی است زمانی رخ خواهد داد که جهان‌بینی‌ یعنی شناخت ما از جهان هستی و اعتقادات ما از روی علم، حکمت و مستدل‌ به براهین‌ محکم و قوی نباشد؛ از این رو خداوند در سوره اسراء آیه 36 می‌فرمایند: "از آنچه به آن آگاهی نداری، (بلکه برگرفته از شنیده‌ها، ساده‌نگری‌ها، خیالات و اوهام‌ است) پیروی مکن زیرا گوش و چشم و دل (که ابزار علم و شناخت واقعی هستند) مورد بازخواستند‌."

طاهری پور اظهار کرد: یکی از راه‌های شناخت در کنار مطالعه سیره و سخنان پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) مراجعه به قرآن است، قرآن کریم کتاب علم و هدایت است و در این کتاب الهی دستورالعمل‌ و شیوه ارتقاء دانش و آگاهی، تقویت ایمان، کسب تقوا، شناخت دشمنان بیرونی و درونی به خوبی تبیین و راهکارهای اجرایی نیز ابلاغ شده است؛ پس برای مقابله و دفاع از مبانی فکری و اعتقادی، تلاوت و تدبّر‌ مستمر در آیات قرآن می‌تواند از یک سو موجب رشد شود و از دیگر سو مصونیت‌ جامعه را در پی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: برای مواجهه‌ با این تهاجم فرهنگی باید از حالت دفاعی خارج شده و در فضای مجازی فعال باشیم‌ و از این بستر‌ جهت تبلیغ و شناساندن‌ اسلام عزیز بهره ببریم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار