وزیر امور خارجه روسیه خواستار آن شد که طرف‌های امضاکننده برجام درباره تدابیر اندیشیده‌شده برای حفظ این توافق جزئیات بیشتری ارائه کنند.

لاوروف خواستار شفاف‌سازی طرف‌های برجام درباره تمهیدات لازم برای حفظ این توافق شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز (سه شنبه) پس از دیدار با ژان-ایو لو دریان، همتای فرانسوی اش، خواستار آن شد که طرف‌های امضاکننده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، درباره تدابیر اندیشیده‌شده برای حفظ این توافق جزئیات بیشتری ارائه کنند.

لاوروف درباره دیدار خود با لو دریان گفت: در این دیدار درباره شرایط کنونی برجام (توافق هسته‌ای ایران و قدرت ها جهانی) گفتگو کردیم. ما در این باره موضع مشترکی داریم. از دیگر طرف های امضاکننده برجام –از جمله ایران و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)– می‌خواهیم به تعهدات خود در قبال این سند مهم پایبند باشند و درباره تدابیری که امکان حفظ برجام را پس از خروج آمریکا از این توافق و علی رغم تهدیدهای واشنگتن علیه کشورهایی که خواهان ادامه روابط اقتصادی با ایران هستند فراهم می کند، شفاف سازی کنند.

در ادامه گزارش تاس آمده است برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به توافق هسته ای ایران موسوم است، 14 ژوئیه سال 2015 میلادی میان ایران و شش نماینده از جامعه بین الملل –انگلیس، آلمان، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه – به امضا رسید. ژانویه سال 2016 میلادی، طرف های امضاکننده این توافق آغاز روند اجرایی آن را اعلام کردند. طبق این توافق، ایران پذیرفت برنامه های هسته ای خود را محدود کند و آنها را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد. در ازای آن، آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد موافقت کردند تحریم هایی را که به دلیل برنامه های هسته ای ایران علیه این کشور وضع کرده بودند، لغو کنند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه مه سال جاری میلادی (2018) ضمن اعلام تصمیم خود برای خارج کردن این کشور از برجام، تهدید کرد واشنگتن همه تحریم هایی را که طبق این توافق لغو شده بودند مجدداً علیه تهران وضع خواهد کرد. ترامپ همچنین از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خبر داد. دور نخست تحریم های ضدایرانی آمریکا اوایل ماه اوت سال جاری بازگردانده شدند. دور دوم این تحریم ها نیز اوایل ماه نوامبر دوباره وضع شدند.

این گزارش می افزاید علی رغم خروج آمریکا از برجام، دیگر طرف های امضاکننده آن –روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس– بر تعهد خود به حفظ این توافق تأکید می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار