مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه پنجشنبه شاهد پدیده‌ای خواهیم بود که اصطلاحا حضیض خورشیدی سیاره تیر نامیده می‌شود.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از ایجاد حضیض خورشیدی سیاره تیر خبر داد و گفت: ساعت 12:30 دقیقه پنجشنبه 8 آذر، سیاره تیر یا همان غزال تیز پای سامانه خورشیدی که به دلیل سرعت زیاد در گردش به دور خورشید به این نام شناخته می‌شود، در کمترین فاصله با خورشید قرار می‌گیرد.

محبی

وی ادامه داد: به این اتفاق در اصطلاح نجومی حضیض خورشیدی سیاره تیر می‌گویند؛ در این شرایط سیاره تیر که نزدیک ترین سیاره به مهر تابان  است کمترین فاصله را با خورشید خواهد داشت.

علت وجود دهانه در سطح عطارد

عتیقی بیان کرد: سیارات و اساسا اجرام آسمانی در زمان حضیض از سرعت مداری بالاتری نسبت به زمان اوج برخوردار هستند؛  این سیاره که با نام عُطارد نیز شناخته می‌شود, هیچگونه قمری به دور خود ندارد و جو یا اتمسفری هم اطراف آن دیده نمی‌شود؛ سطح سیاره بسیار شبیه به ماه است و دهانه‌های زیادی بر اثر برخورد شهاب سنگ‌ها در سطح آن ایجاد شده است.

محبی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد:  بزرگترین دهانه  در سطح این سیاره حدود 700 کیلومتر قطر دارد به طوری که اگر در کشور ما قرار داشت فاصله‌ای در حدود شهر تهران تا شهر یزد را می‌پوشاند. در ضمن این سیاره که کوچکترین عضو خانواده خورشید است تقریبا یک سوم قطر کره زمین یعنی چیزی حدود 4860 کیلومتر  قطر دارد.

انتهای پیام/

آسمان امروز میزبان حضیض خورشیدی سیاره تیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار