شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی حادثه دریایی که روز گذشته میان اوکراین و روسیه در تنگه «کرچ» به وقوع پیوست، تشکیل جلسه داد.

نشست اضطراری شورای امنیت در پی بروز درگیری روسیه و اوکراین در تنگه «کرچ»به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه برای بررسی حادثه دریایی که روز گذشته میان اوکراین و روسیه در تنگه «کِرچ» در حدفاصل دریای آزوف و دریای سیاه به وقوع پیوست،تشکیل جلسه داد.

در ابتدای نشست شورای امنیت، درخواست روسیه برای طرح موضوع نقض مقررات بین المللی و نادیده گرفتن مرزهای این کشور توسط اوکراین مطرح شد. 

روسیه و چین با این درخواست موافقت کردند. شش عضو شورای امنیت -از جمله آمریکا، هلند، لهستان و انگلیس- با این دستور کار مخالفت کردند و ۴ عضو هم به آن رأی ممتنع دادند تا این درخواست رأی لازم را برای رسیدگی کسب نکند. پس از آن بود که نشست دیگری به درخواست اوکراین برگزار شد. این نشست نیز بدون دستاوردی خاص و صدور قطعنامه به پایان رسید.

«دیمیتری پُلیانسکی»، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، در این نشست تأکید کرد: در ماجرای کرچ، اوکراین قوانین بین‌المللی، از جمله منشورهای سازمان ملل متحد، را نقض کرد.

از سوی دیگر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با حمایت از اوکراین در این مناقشه گفت: این بیانیه را به نمایندگی از آمریکا، انگلیس، لهستان، هلند و سوئد قرائت می‌کنم. ما در برابر حمله روسیه متحد هستیم و از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای این کشور که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده است و شامل آب‌های سرزمینی این کشور نیز می‌شود قویا حمایت می‌کنیم. ما نگرانی عمیق خود را بابت این حادثه که بیانگر افزایش خظرناک تنش‌ها و نقض قوانین بین‌المللی است، ابراز می‌کنیم.

روز یکشنبه در پی ورود غیرقانونی سه فروند کشتی اوکراینی به آب‌های سرزمینی روسیه در تنگه کرچ، بین دریای سیاه و دریای آزوف، در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه، نیروی دریایی روسیه کشتی‌های اوکراینی را توقیف و ملوانان را نیز بازداشت کرد. رسانه‌های اوکراینی مدعی‌ شده‌اند در این حادثه بین نیروهای دریایی روسیه و اوکراین تبادل آتش صورت گرفته است و چند ملوان اوکراینی نیز زخمی شده‌اند.

سرویس امنیت فدرال روسیه می گوید کشتی های اوکراینی به هشدارهای نیروی دریایی روسیه برای وارد نشدن به آب های سرزمینی این کشور در دریای آزوف توجهی نکردند و به حرکات تحریک آمیز خود ادامه دادند.

در پی این حادثه، نیروهای مسلح اوکراین مناطقی را در جمهوری خودخوانده دونتسک گلوله باران کردند. اقدامی که واکنش روسیه را به دنبال داشت. مسکو تهدید کرد اقدامات تحریک آمیز کی‌یف را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. همچنین، شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین از تصویب اعمال قوانین نظامی و اضطراری 60 روزه در این کشور خبر داد و در عین حال تأکید کرد اجرای این مصوبه به تأیید پارلمان نیاز دارد. رئیس جمهور اوکراین گفت به پارلمان پیشنهاد خواهد کرد بعد از حمله روسیه به کشتی های نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه، اعلام حکومت نظامی کند.

همچنین، یک روز پس از حادثه دریایی میان اوکراین و روسیه در تنگه کرچ، یک فروند هواپیمای جاسوسی راهبردی RC-۱۳۵V متعلق به نیروی هوایی آمریکا از پایگاه خود در خلیج سودا در جزیره کرت به پرواز درآمد و مسیر دریای سیاه را در پیش گرفت. این هواپیمای جاسوسی بر فراز بلغارستان و دریای سیاه پرواز کرد و مسیر حرکت خود را به سمت شبه جزیره کریمه ادامه داد.

پس از پایان نشست شورای امنیت، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل به نمایندگی از انگلیس، آلمان، سوئد، ایتالیا، لهستان، هلند و بلژیک بیانیه‌ای را در حمایت از اوکراین قرائت کرد. در این بیانیه از روسیه خواسته شده است هر چه زودتر ملوانان بازداشتی و کشتی‌های توقیف‌شده اوکراین را آزاد کند. در این بیانیه همچنین آمده است مناقشه اخیر در تنگه کرچ، یکی از پیامدهای «اقدام غیرقانونی روسیه» در سال ۲۰۱۴ میلادی در انضمام شبه‌جزیره کریمه به خاک این کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار