بلومبرگ در گزارشی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا بدون کمک کشورهای تولیدکننده نفت قادر به مدیریت قیمت طلای سیاه نخواهد بود.

بلومبرگ: ترامپ به اوپک نیاز داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر علیه کشورهای تولیدکننده نفت مطالبی منتشر می کند، اما واقعیت این است که بدون کمک آنها قادر به مدیریت قیمت نفت نخواهد بود.

در ادامه گزارش این پایگاه اینترنتی آمریکایی آمده است: وزارت دادگستری آمریکا به طور رسمی در حال بازنگری قوانین آنتی تراست است که با هدف محدود کردن قدرت اوپک در بازارهای نفت جهان تنظیم شده است و  حکایت از آن دارد که این قانون ضد اوپک برای امضا روی میز دونالد ترامپ قرار می‌گیرد.

این قانون ضد اوپک که از حمایت هر دو حزب آمریکایی برخوردار است و هم در مجلس نمایندگان و هم سنا مطرح شده، هنوز در هیچکدام از این دو مجلس به رای گذاشته نشده است. کمیته قضایی مجلس نمایندگان در ماه ژوئن قانون «نه به گروه‌های تولیدکننده و صادرکننده نفت» یا «نوپک» را به تصویب رساند. این قانون جدید "قانون آنتی تراست شرمن" را که در سال 1890 تصویب شده است، اصلاح می‌کند و به دادستان کل آمریکا اختیار می دهد به اتهام تلاش برای کنترل تولید نفت یا تاثیرگذاری بر قیمت ها در بازار جهانی، ضد سازمان اوپک اعلام جرم کند. روسای جمهور پیشین آمریکا می گفتند چنین قانونی را در صورت تصویب وتو خواهند کرد. اما اینکه واکنش ترامپ چه خواهد بود، قابل پیش بینی نیست.

با توجه به علاقه ترامپ به پایین بودن قیمت بنزین و یاوه گویی‌های مداوم وی در توئیتر ضد اوپک، به نظر می رسد که این بار کاخ‌سفید با نمایندگان کنگره برخورد دوستانه‌تری خواهد داشت. از طرف دیگر حمایت علنی ترامپ از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از آن حکایت دارد که احتمالا وی درباره امضای قانونی که ممکن است به عربستان و ولیعهد جوان آن آسیب برساند و فروش تسلیحات به این کشور را که رئیس جمهور بسیار مشتاق آن است، در معرض خطر قرار دهد، تردید خواهد داشت.

منطقی که پشت قانون نوپک وجود دارد، کاملا بدیهی است. قیمت نفت خام بر حدود 60 درصد از قیمت بنزین و سوخت در آمریکا تاثیر می‌گذارد که خیلی بیشتر از اروپا است که مالیات قیمت خرده فروشی را تعیین می کند و این یعنی کاهش قیمت نفت خام در پی مهار قدرت اوپک، می تواند به پایین آمدن قیمت بنزین در آمریکا منجر شود. اما اوضاع به این سادگی نیست. افزایش تولید نفت آمریکا بدین معنی است که این محصول در مقایسه با چند سال قبل، سهم بیشتری در اقتصاد کشور خواهد داشت. در نتیجه اکنون مزایای قیمت های پایین نفت برای کشور کمتر از زمانی که نفت بشکه ای 100 دلار به فروش می رسید و تولید آمریکا نصف امروز بود، مشخص است.

به گفته متخصصان مورگان استنلی، کاهش اخیر قیمت نفت احتمالا اوضاع اقتصاد آمریکا را که هم اکنون نیز با چالش مواجه است، وخیم تر خواهد کرد.

نویسنده در ادامه افزود: پیش از این هم درباره این که چگونه تضعیف اوپک می تواند بر کل توانایی این بخش در پاسخگویی به مشکلات غیرمنتظره تولید تاثیر بگذارد، توضیح داده بودم. درست است که افزایش تولید نفت شیل در آمریکا به ترامپ کمک کرده است اعمال تحریم‌های ایران را از سر بگیرد. اما این موضوع همیشگی نخواهد بود. در یک دوره پنج ساله جهان به یک شبکه امنیتی جدید نیاز دارد. اگر کشورهای عضو اوپک آن را تامین نکنند، چه کسی این کار را خواهد کرد؟

عربستان سعودی به کرات اعلام کرده است که به تنهایی توازن عرضه و تقاضا را برقرار نخواهد کرد. خیلی زمان نیاز بود تا توافقی که به افزایش قیمت نفت پس از کاهش های شدید در سال های 2014 تا 2015 کمک کرد، حاصل شود زیرا عربستان اصرار داشت تولیدکنندگان خارج از اوپک هم به این جنبش بپیوندند.

نویسنده با بیان این که اخیرا تجربه ای در زمینه بازار آزاد نفت وجود نداشته است، افزود: در نتیجه اگر می خواهیم به منظور حمایت از قیمت ها، به مدیریت اوپک بر عرضه نفت خاتمه دهیم، باید بسیار محتاطانه عمل کنیم زیرا هرچند ضروری است اما کسی به خاطر آن قدردانی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار