۱۵درصد از زوجین در خلخال مشکل ناباروری دارند

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مشکل ناباروری حدود ۱۵ درصد از زوجین این شهرستان را همانند سایر مناطق کشور تحت تاثیر قرار داده است.

۱۵درصد از زوجین در خلخال مشکل ناباروری دارند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی اکبر شکارچی، رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال امروز در همایش پیشگیری از ناباروری افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت میانگین میزان شیوع ناباروری در جهان بین ۱۲ تا ۱۵ درصد و این میزان در کشور ۲۰.۲ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

وی با بیان اینکه تاخیر در زمان فرزند آوری توسط زوجین جوان در سال‌های اخیر افزایش یافته، گفت: این تاخیر موجب بروز مشکلاتی در آینده زوجین از جمله افزایش خطر ناباروری و عوارض حاملگی و جنینی خواهد شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال اظهار داشت: با افزایش سن زوج‌ها علاوه بر کاهش شانس باروری احتمال بروز مشکلاتی سلامت مادر، جنین، دوران بارداری و زایمان نیز به مراتب افزایش می‌یابد.

شکارچی بهترین و ایده ال‌ترین سن بارداری را ۲۰ تا ۳۰ سالگی ذکر کرد و افزود: با افزایش سن، توان باروری به تدریج کاهش یافته و احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد.

وی گفت: عوامل متعددی باروری جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهند که می‌توان به سن زوجین، استعمال دخانیات، فشار روحی و روانی، ورزش‌های سنگین، مصرف الکل، ابتلا به برخی از بیماری‌ها، رژیم غدایی سخت و تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان اشاره کرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال با بیان اینکه بدن سازی در فرایند تخمک گذاری خانم‌ها و تولید اسپرم مردان تاثیرگذار بوده و باید از این روش ورزشی پرهیز شود، افزود: چهار جلسه ورزش ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای متوسط در هفته همراه با استفاده از رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی می‌تواند وزن را در حالت متعادل نگهداشته و باروری را به حداکثر برساند.

شکارچی گفت: تغییر روش زندگی نیز نقش مهمی در کنترل و درمان ناباروری داشته و ضمن تاثیر مثبت در روند باروری اشخاص می‌تواند درمان‌های ناباروری را بهبود ببخشد.

انتهای پیام/ح

مشکل ناباروری در زوجین شهرستان خلخال

برچسب ها: کوهنوری ، اردبیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.