کارشناس ارشد تغذیه گفت: با پیشگیری می‌توانیم جلوی بسیاری از عوارض دیابت را بگیریم و در حقیقت جلوی خود دیابت را بگیریم که سراغ ما نیاید چرا که ۹۰ درصد دیابت قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، فائزه خبازیان کارشناس ارشد تغذیه در همایش بزرگ دیابت در رفسنجان گفت: روز ۱۴ نوامبر به عنوان روز دیابت نامگذاری شده است چرا که اولین کسی که انسولین را کشف کرد در این روز به دنیا آمده و به دلیل اهمیت این موضوع که یک فرد جان انسان‌ها را نجات داده این روز را روز جهانی دیابت نامگذاری کردند.

وی تصریح کرد: در هر ۵ دقیقه یک فرد دیابتی در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۸ ثانیه افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شوند.

خبازیان بیان داشت: امسال شعار هفته دیابت «خانواده و دیابت» است، چون خانواده‌ها نقش مهمی در فرهنگسازی پیشگیری از دیابت دارند و عضو کوچکی از جامعه بزرگ است که جامعه را به سمت سلامتی پیش ببرد.

وی بیان کرد: در افراد دارای اضافه‌وزن اگر ۵ تا ۸ درصد وزن خود را کم کنیم از فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی در امان می‌مانیم همچنین می‌توانیم بیماری‌های قلبی و عروقی و قند خون را کاهش دهیم.

کارشناس ارشد تغذیه با تأکید بر اینکه در هر وعده غذایی از سبزیجات حتما استفاده شود، افزود: باید یاد بگیریم میزان غذای مصرفی‌مان را به جای کفگیر با قاشق اندازه بگیریم که در کنترل چاقی هم مؤثر است.

خبازیان با اشاره به اصلاح شیوه تغذیه و تأکید بر پیاده‌روی و ورزش کردن، بیان داشت: خوردن سبزیجات خام قبل از غذا موجب کاهش اشتها می‌شود که این امر در افراد چاق می‌تواند خوشایند باشد.

وی تصریح کرد: استفاده از میان‌وعده سالم در کنترل قند خون و کاهش چاقی مؤثر است میان‌وعده‌هایی مانند میوه و انواع لبنیاتی که مورد علاقه افراد است پیشنهاد می‌شود.

وی تغذیه میوه‌های دارای رنگ‌های سبز تیره، نارنجی، زرد، قرمز و بنفش را معرفی کرد و گفت: برخی میوه‌ها قند بیشتری دارند که افراد دیابتی باید مدنظر داشته باشند.

خبازیان پرهیز از استرس و عصبانیت را در سلامتی به ویژه کنترل قند خون مؤثر برشمرد و افزود: اگر موارد یادشده رعایت شود شیوه صحیح زندگی و تغذیه رعایت شده و از بسیاری از بیماری‌ها ایمن می‌شویم.

در هر ۵ دقیقه یک فرد دیابتی در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۸ ثانیه افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شوند.
انتهای پیام/ی

همایش پیاده روی امروز به مناسبت هفته دیابت در رفسنجان برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.