مدیر کل مدیریت بحران استان مرکزی افت سالانه ۱۶۸ سانتیمتر سطح منابع آبی در ساوه خبرداد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  غیاثی، مدیر کل مدیریت بحران استان در جلسه شورای اداری ساوه گفت:سالانه ۱۶۸ سانتیمتر سطح منابع آبی در ساوه افت می‌کند و این عدد نگران کننده بوده و نشانگر وضعیت خوبی برای ساوه نیست و برخی منابع آبی این منطقه از جمله رودخانه قره چای نیز با خشکی مواجه است.

غیاثی با بیان اینکه مسئله آب در شهرستان ساوه با وجود یک هزار و ۳۵۰ حلقه چاه نسبت به سایر مناطق استان مرکزی جدی‌تر به نظر می‌رسد افزود: ۱۱۸ حلقه چاه غیرمجاز مدیریت شده و ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و بدون اعمال مدیریت در سطح شهرستان ساوه اقدام به برداشت منابع آبی می‌کنند.

وی اضافه کرد: این وضعیت باعث شده که ساوه با کسری سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب مواجه باشد به همین دلیل باید سیاست‌هایی از قبیل: بستن چاه‌های غیرمجاز، رعایت الگوی کشت، رعایت ساعت کار موتور‌های آب و نصب کنتور‌های هوشمند اجرایی شود.

برداشت سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب غیر مجاز از منابع استان مرکزی

مدیرکل بحران استانداری مرکزی ادامه داد: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب از منابع این استان به صورت غیر مجاز برداشت می‌شود که ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن از چاه‌های مجوزدار و ۵۰ میلیون متر مکعب از چاه‌های بدون مجوز است.

وی بیان کرد:: کشاورزی در استان مرکزی با استفاده از ۲۰ هزار حلقه چاه، قنات و چشمه پیگیری می‌شود و بیش از ۹۰ درصد آب استان نیز در این بخش مصرف می‌شود.

غیاثی تصریح کرد: از ۳۱ مخاطره و بلای طبیعی رایج در ایران، ۲۰ مورد در استان مرکزی اتفاق می‌افتد و بیشترین فراوانی نیز مربوط به حوادثی مانند زلزله، سیل، خشکسالی و سرمازدگی است.



افت سالانه ۱۶۸ سانتیمتر سطح منابع آبی در ساوه

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.