مدرسه باید به محیطی با نشاط تبدیل شودوزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش‌های انجام شده هنوز نتوانسته توقع و مطلوبیت نظام آموزش و پرورش را برای جامعه و مدیران ارشد سیاست گذاری به عمل در آورد.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در هم اندیشی ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش  با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده در طرح تحول  شاهد نتایج مثبتی بوده ایم ،گفت: آموزش و پرورش در تلاش است مدرسه به محیطی شاد تبدیل شود تا دانش آموزان از آن چیزی که می آموزند در زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنند .

وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر عوامل متعددی در دوران مدرسه بر تعلیم و تربیت تاثیر منفی گذاشته، افزود: این انحرافات باعث شده سهم اهداف پرورشی و تربیتی در برنامه‌های آموزشی نسبت به اهداف شناختی به شدت کاهش پیدا کرده و دانش آموزان فقط خوب حفظ کردن را محور قرار بدهند.

بطحایی با اشاره به یکی از این انحرافات گفت: کنکور یکی از این عوامل است که در برنامه داریم سهم آن را کاهش دهیم به این علت که اهداف پرورشی ما را کنار زده است.
 
وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: توجه به کنکور و آزمون های دیگر باعث شد تا دیگر فرصتی برای آموزش مهارت به دانش آموزان در مداس وجود نداشته باشد و تقاضا در کلاس درس حفظ فرمول های مختلف برای تست زنی است.
 
وی ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که در چند دوره تا به امروز ادامه دارد، هنوز توقع و مطلوبیت نظام آموزش و پرورش را برای جامعه، مدیران ارشد و سیاست گذاران به دست نیاورده و همچنان انتقاد‌هایی برای خروجی‌های آموزش و پرورش وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در دو دهه اخیر نظام آموزش و پرورش ناخواسته به انحرافاتی در برنامه ریزی اعم از رسمی و غیر رسمی مبتلا شده است.

بطحایی با اشاره به این انحرافات گفت: یادگیری دانش آموزان صرفا مملو از اهداف شناختی و حافظه محوری شده است بطوری که فرمول‌ها و مطالب را خیلی خوب حفظ می‌کنند، ولی آن‌ها را در عمل و زندگی اجرا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه این انحراف ابتدا در پایه‌های یازدهم و دوازهم وجود داشت، افزود: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که در ابتدایی هم سهم اهداف پرورشی کم شده است و دانش آموزان به حفظ مطالب می‌پردازند.

وزیر آموزش و پرورش به کنکور و شبه کنکور اشاره کرد و گفت: رفتار‌هایی مانند کنکور و شبه کنکور باعث شد تمام تمرکز دانش آموز صرف فهم مفاهیم شناختی شود.

بطحایی افزود: مهم‌ترین برنامه‌های ما به تدریج شامل حذف و بر طرف کردن عواملی است که باعث ایجاد این فضا شده، و در همین راستا به دنبال کاهش سهم کنکور هستیم.

بطحایی بیان کرد: مهم‌ترین برنامه‌های ما به تدریج شامل حذف و بر طرف کردن عواملی است که باعث ایجاد این فضا شده، و در همین راستا به دنبال کاهش سهم کنکور هستیم.

وی افزود: در مقطع ابتدایی تلاش خوبی شده تا کتاب‌های کمک درسی را منع و آزمون‌های مخرب در این دوره را ممنوع کنیم که مصرانه به دنبال کنترل و اجرایی کردن آن هستیم.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به تدریج باید این خمیدگی که در مسیر صحیح تربیتی ما ایجاد شده را برطرف کنیم تا مدرسه محلی برای یادگیری مسائل فردی و اجتماعی زندگی دانش آموزان باشد.

بطحایی با بیان اینکه برای اصلاح و پیمودن مسیر صحیح نیازمند کارشناسی فکری و عمیق حوزه‌ها هستیم گفت: برای دوره تربیت معلمان نیز نیازمند تجربه‌ی علما و صاحب نظران حوزه‌ها هستیم.

وی افزود: امروزه در ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه و مراکز آموزش عالی اصلا نیازی به کنکور وجود ندارد و بچه‌ها می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی خود پذیرفته شوند.


انتهای پیام//ف. ش


مدرسه محلی برای یادگیری مسائل فردی و اجتماعی زندگی دانش آموزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار