کولیوند گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد پیشرفت‌های اورژانس کشور در سه سال اخیر انجام شده است.

رضایت زائرین از خدمات بهداشتی اربعین/ کاهش تعداد مراجعات به درمانگاه‌ها به دلیل بهبود سطح بهداشت و آموزش بهداشتی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور و رئیس کمیته بهداشت‌ و درمان اربعین در نشستی که امروز ۲۲ آبان در ساختمان خبرگزاری ایسنا برگزار شد درباره خدمات ارائه شده در اربعین حسینی اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره اربعین فرمودند: این حرکت حرکت عشق‌ و ایمان است، ما از دور نگاه می‌کنیم و غبطه می خوریم.

وی ادامه داد: چند سالی است که مراسم پیاده روی اربعین به شکل امروزی برگزار می‌شود، تمامی ارگان‌ها از جمله سازمان بسیج سازمان هلال احمر و ارتش جمهوری اسلامی ایران کمکی بسیار به برگزاری این فرایند کردند و کمک‌های بسیاری از داخل سیستم وزارت بهداشت انجام شد،‌ همچنین وزیر محترم بهداشت به عنوان فرمانده خدمت رسانی در حوزه بهداشت و درمان کنار تیم ارائه خدمات حضور داشت.

کولیوند گفت: فعالیت ما در این حوزه بر اساس هفت اصل استوار شده است؛ هدف اصلی ترویج فرهنگ اربعین در شاخه سلامت است، فصل دوم ایجاد سلامت و امنیت برای ملت بود و سومین هدف حفظ ارزش های دولت و ملت عراق مردم،‌ در این بین محوری بودن، مدیریت انتظارات مردم، تسهیل فرایند خدمت رسانی و ایجاد هماهنگی بین بخش‌های سلامت نیز مورد توجه قرار گرفت.

بهبود سطح بهداشت و آموزش بهداشتی

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی گفت: اهداف اصلی ما ارتقاء کیفیت و سرعت خدمات بیمارستانی و پیش بیمارستانی، آمادگی برای ارائه خدمات سلامت و افزایش شناخت نسبت به جامعه است تا از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر جلوگیری کند، هدف بعدی انجام مانور طبیعی برای ایجاد شرایط و نشان دادن اقتدار و هماهنگی سازمان سلامت با سایر دستگاه‌هاست.

وی تشریح کرد: بالگردی‌هایی در مرز‌ها حضور داشتند که در صورت لزوم، اجازه ورود به خاک عراق را داشتند؛ تمامی خدمات ارائه شده داوطلبانه بود و بسیاری از افراد کماکان مشتاق پیوستن به تیم خدمات رسانی اربعین بودند به طوری که مجبور شدیم یکی از تیم‌های استان البرز را بازگرداندیم.

کولیوند ادامه داد: همه مرزها توسط اورژانس پوشش داده شد و پوشش‌های جاده‌ای از ۴۵ کیلومتر به ۱۵ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

فعالیت 39 بالگرد فعال اورژانس در پیاده‌روی اربعین

وی اظهار کرد:‌ در مجموع با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد پیشرفت های اورژانس کشور در سه سال اخیر انجام شده است، برای مثال تعداد آمبولانس های کل کشور ۲۴۰۰ دستگاه بود که در حال حاضر به ۵۴۰۰ رسیده است. ۳۹ فروند بالگرد آماده به خدمت داشتیم که این قدم بزرگی محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته تنها یک بار گرد فعال داشتیم که این تعداد به هفت بالگرد و در حال حاضر به ۳۹ بالگرد افزایش پیدا کرد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی افزود: تعداد انگشت‌شماری موتور آمبولانس فعال در کشور وجود داشت در حالی که این عدد در حال حاضر به بیش از 300 دستگاه رسیده است،‌در واقع خدمات ما برای اربعین حسینی هم با همین نسبت به گسترش و بهبود پیدا کرده است.

کولیوند گفت: با توجه به اینکه عراق کشور مستقلی است و وزارت بهداشت ارتش و ارگان های مخصوص خود را دارد نیاز به امضای تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت در این کشور وجود داشت که خوشبختانه انجام و به تمامی ارگانها داخلی مرتبط با برگزاری اربعین ارسال شد.

 کمبود دارویی در برگزاری مراسم اربعین حسینی نداشتیم

وی ادامه داد: لازم است در اینجا یادآوری کنم که درمانگاه‌هایی را نیز برای مرز خسروی آماده کرده بودیم که با توجه به باز نشدن این مرز، تمامی خدمات آماده شده در آن محل به مرز مهران منتقل شد، خوشبختانه کمبود دارویی نداشتیم و داروخانه‌های ما کاملاً تجهیز شده بود،‌ آزمایشگاه‌هایی مجهز نیز در محل حضور داشت که تعدادی از آنها به صورت داوطلبانه و توسط خود پزشک آزمایشگاه به محل آورده شده بودند.

کولیوند افزود: حدود ۹۰۰ آمبولانس ۳۵ اتوبوس آمبولانس و چندین خودرو ارتباطی و تعمیرکار در محل تعبیه شده بود، بیمارستان‌های ثابت نقاط مرزی هم حدود ۲ تا ۳ برابر افزایش ظرفیت پیدا کرد و از نظر زیرساختی نیز به برکت اربعین حسینی بسیار تقویت شدند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی اظهار کرد: مجموعه نیروهای اعزامی اورژانس برای این مراسم به ۹ هزار نفر می‌رسید که تعدادی از این نیروها اقدام به خدمت‌رسانی افرادی می‌کنند که در آن محله‌ها اسکان داشتند در حالی که این افراد برای بسیاری از این مشکلات به شهرهای اطراف مراجعه می‌کردند تا به ساکنینی منطقه ارائه خدمت کنند.

کولیوند گفت: تیمی کامل شامل پرستار پزشک، پیراپزشک، متخصص بهداشت مامایی و غیره به همراه داشته‌ایم که همه آنها به خوبی به فعالیت کردند،‌ علاوه بر تمام این موارد دو فروند هواپیمای بیمارستان در فرودگاه آماده بود تا در صورت نیاز ورود به مرز عراق به خدمت رسانی به زائرین بپردازند.

وی اظهار کرد: همچنین تیم واکنش سلامت تعبیه شده بود تا در صورت لزوم وارد مرزها شده و به ارائه خدمات بپردازند،‌ تیمی بسیار مجهز که برای تمامی حوادث مثل حوادث تروریستی آمادگی لازم را کسب کرده بودند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی افزود:‌ تعاملات با کشور عراق باعث شد تا بالگردها و هواپیماهای ما به راحتی اجازه ورود به خاک عراق را داشته باشند، همچنین امسال اولین سالی بود که نیروهای کشور در قالب طرحی مشترک با نیروهای عراقی به نظارت و خدمت رسانی در موکب ها پرداختند.

کولیوند افزود: به لطف هماهنگی های هلال احمر ۳۰ دستگاه آمبولانس و 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس را در خاک عراق مستقر کردیم، بسیج پزشکی نیز در قالب این 2 هزار نفر نیرو و با تجهیزات و داروهایی که خودشان تهیه کرده بودند به ارائه خدمات پرداختند.

وی اظهار کرد: از دیگر موارد تفاهم نامه این بود که در صورت مراجعه ایرانی‌ها،‌ هزینه‌ای برابر با شهروندان کشور از آنها دریافت شود، در حالی که قبلاً هزینه‌های سنگینی در بیمارستان‌ها دریافت می‌شده است، باتوجه به اینکه عراقی‌ها کلر زنی محدودی در شبکه آبی خود دارند تعداد زیاد قرص کلر به همراه داشتیم و برای شستشو و پاک سازی در اختیار آنها قرار دهیم.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی ادامه داد:‌ حضور نیروهای ایرانی در چهار قرارگاه اصلی اربعین یعنی کاظمین سامرا نجف و کربلا از دیگر اقدامات انجام شده بود تا اگر مشکلی برای کسی پیش آمد بلافاصله او را به بیمارستان های مرزی منتقل و پس از بهبودی به شهر خود باز گردانند.

وی گفت: این فعالیت‌ها نهایتا حدود ۲۸۰ هزار درمان در داخل کشور، ۶۸۱۸ انتقال اورژانسی، ۳۹۱ انتقال مصدوم از عراق به داخل کشور، ۱۳۱۴ عمل جراحی در داخل کشور و ۴۶ مصدوم اورژانس هوایی را در برداشت که در حال حاضر ۱۰ نفر از این بیماران هنوز در بیمارستان هستند و مرخص نشده‌اند.

کولیوند یادآوری کرد:‌ امسال آموزش‌های داده شده به خادمین زائر در پیاده روی اربعین باعث شد بیماری واگیر و غیرواگیر نداشته باشیم، بالای ۱۵۰ هزار از زائر از کشور همسایه وارد خاک ایران شده و با عبور از کشور وارد مرزهای عراق می‌شوند و ما باید مراقبت های بسیاری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های کشورها به داخل کشور شد.

وی در انتها گفت:‌در نهایت برای نتیجه کلی از ۷۹ مورد کاری که برای اربعین در اربعین در نظر گرفته بودیم و ۶۰ مورد عملی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار