آنفولانزا، یک عفونت ویروسی بسیار مسری دستگاه تنفسی شایع در افراد است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: رعایت بهداشت فردی، داشتن استراحت و خواب کافی، انجام فعالیت ورزشی، دوری از استرس و تغذیه کافی برای افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت، در پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار کمک کننده است.

شفیعی اظهار داشت: عوارض ناشی از این بیماری از جمله تب، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال را بر وضعیت تغذیه افراد موثر دانست و افزود: به ازای هر درجه افزایش تب، باید ۱۳ درصد انرژی دریافتی افزایش یابد؛ زیرا افراد مبتلا به آنفولانزا دچار بی اشتهایی می‌شوند و میزان انرژی و پروتئین دریافتی در طول زمان تب و عفونت کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: ایجاد تهوع و استفراغ در این بیماری باعث نداشتن تمایل به خوردن غذا و یا بالا آوردن غذای خورده شده می‌شود و همچنین اسهال موجب اختلال در جذب مواد مغذی و دفع آب و الکترولیت‌ها می‌شود؛ بنابراین دریافت ناکافی انرژی و پروتئین و مواد مغذی به دلایل مختلف در طول بیماری، کاهش تدریجی مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها و عفونت‌ها را به همراه دارد.

مایعات گرم را در همگام آنفولانزا فراموش نکنیم!

شفیعی، رعایت نکات تغذیه‌ای و استفاده از رژیم غذایی مناسب و متنوع، با رعایت دو اصل تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی را در بهبودی این بیماری بسیار کمک کننده دانست و با بیان اینکه برای رفع یا پیشگیری از دهیدراسیون و پایین آوردن درجه حرارت بدن نیاز به مایعات بیشتر از حالت عادی است، یادآور شد: مایعات گرم مانند شیر گرم، آش، سوپ‌های مقوی مثل سوپ مرغ، شلغم علاوه بر کاهش علایم بیماری، سبب ایجاد آرامش جسمی می‌شود، چرا که هضم و جذب این مایعات برای بدن آسان‌تر است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به نقش مایعات گرم در التیام احتقان گلو و بینی و نرم شدن غشای مخاطی گلو و بینی، گفت: اغلب مایعات خیلی شیرین خوب تحمل نمی‌شود و اختلالات گوارشی و نفخ معده به همراه دارد.

مصرف شیر برای تامین نیاز بدن مبتلایان به آنفلوانزا

وی، شیر را بهترین نمونه از مایعات عنوان کرد که انرژی، پروتئین، بعضی ویتامین ها، مواد معدنی و مایعات لازم را تامین می‌کند و اضافه کرد: استفاده از آب میوه‌ها و آب سبزی‌ها باعث دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی و مواد مغذی می‌شود.

شفیعی یادآور شد: هضم و تحمل غذا‌ها به صورت کم حجم و در وعده غذایی بیشتر، برای بیمار بهتر است، بنابراین باید رژیم غذایی در ۶ تا هفت وعده مصرف شود.

عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی با اشاره به اینکه حالت تهوع و دل درد یکی ار عوارض آنفولانزا است، بیان کرد: مصرف زنجبیل می‌تواند موجب بهبود علائم تهوع و دل درد شود و مطالعات نشان داده است که زنجبیل خاصیت ضد التهابی نیز دارد که می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

او توضیح داد: اگر چه در مطالعات علمی، منع خاصی برای مصرف غذا در این دوران مطرح نشده، اما بهتر است برای چند روز از غذا‌های سرخ کردنی، شیرین و بسیار خشک پرهیز شود و در رژیم غذایی این بیماران مصرف انواع غذا‌های سرشار از ویتامین‌ها (A,E.C,B ۶) مواد معدنی (روی و سلنیم) و آنتی اکسیدان‌ها به علت تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عفونت ها، مورد تاکید است.

شفیعی با بیان اینکه در تب نیاز بدن به ویتامین‌ها افزایش می‌یابد و مصرف دارو‌ها و آنتی بیوتیک‌ها از جذب ویتامین‌ها در روده جلوگیری می‌کند، تاکید کرد: بهتر است در طول بیماری و دوره بهبود، آبمیوه‌های طبیعی و تازه، میوه و سبزی‌های تازه مصرف شود.

استفاده از منابع ویتامین C. برای مقابله با آنفلوانزا

او توت فرنگی، مرکبات، کیوی، آناناس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، جعفری و شوید را منابع خوب ویتامین C. معرفی کرد و گفت: این ویتامین به سلول‌های سیستم دفاعی بدن برای بلوغ کمک کرده و فعالیت آنتی بادی‌ها را بهبود می‌بخشد؛ همچنین در تحقیقات دیده شده که ویتامین C. دارای خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریال نیز بوده و به رفع التهاب و تحریک سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

این کارشناس ارشد تغذیه منابع غذایی ویتامین E. مثل تخمه آفتابگردان و جوانه گندم، منابع سرشار از ویتامین B. ۶ مثل سیب زمینی، عدس و اسفناج، غذا‌های سرشار از روی مثل حبوبات، غذا‌های دریایی، گوشت قرمز، لوبیای سویا و مغز‌ها را در تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی موثر بیان کرد.

مصرف پروبیوتیک‌ها برای کاهش طول و دوره و شدت آنفولانزا، دیگر توصیه این کارشناس ارشد تغذیه بود.

شفیعی اضافه کرد: در هنگام تب، ممکن است سدیم و پتاسیم به مقدار زیادی از بدن دفع شود، بنابراین مصرف سوپ دارای نمک برای جبران آن مفید است و همچنین آبمیوه طبیعی و شیر نیز برای تامین آن ضروری است.

نقش هویج و شلغم در بهبود آنفلوانزا

او مصرف «هویج» را برای مقابله با این بیماری، انتخاب مناسبی دانست و توضیح داد: چرا که هویج منبع سرشار از بتاکاروتن است و بتاکاروتن مقاومت بدن را در مقابله با این بیماری بالا می‌برد؛ طبق تحقیقات هر چه بتاکاروتن بیشتر مصرف شود سلول‌های ایمنی بدن که شامل سلول‌های کشنده طبیعی هستند، گسترده‌تر می‌شوند.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی اضافه کرد: مصرف شلغم نیز در این فصل از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین استفاده از آن به صورت بخور و سوپ برای افراد مبتلا به آنفولانزا بسیار مهم و ضروری است.

شفیعی یادآور شد: باید به این نکته هم توجه کرد که در بیماران مبتلا به آنفولانزا، مراقب کاهش وزن باشیم؛ بنابراین رژیم غذایی پرکالری و مواد غذایی نرم توصیه می‌شود و در صورت شدید بودن بیماری زیر نظر متخصص، مصرف مکمل‌های ویتامین C,A و روی و ریبوفلانوئید‌ها و روغن بذر کتان می‌تواند کمک کننده باشد.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: تغذیه ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار