مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:امسال میزان تولید گردو از سطح باغات استان ۲ تن و ۵۰۰ کیلو گرم برآورد می‌شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ محمد علی شریکیان مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی با سطح ۲ هزارو ۹۰۵ هکتار گردو رتبه بیستم سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به وقوع سرمای دیررس بهاره میزان تولید سال جاری از سطح بارده ۲ هزار و ۵۱۲ هکتارباغات گردو ۲ تن و ۵۰۰ گلیو گرم برآورد می‌شود.

وی افزود: استان‌های همدان ، آذربایجان شرقی ، همدان به ترتیب رتبه اول تا سوم سطح و تولید محصول گردو را به خود اختصاص داده اند.

شریکیان بیان کرد: شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد بیشترین سطوح زیر کاشت و تولید این محصول را در استان به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: اغلب گردوی استان با منشاء بذری است که مشکلات عمده‌ای نظیر ناهمرسی گل‌ها ، سختی عملیات داشت و برداشت ، عدم امکان برداشت مکانیزه ، عملکرد و کیفیت کم محصول را به دنبال دارد.

مدیرامورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: توسعه ارقام تجاری گردو پیوندی سبب افزایش و بهبود کیفیت محصول گردومی شود و تاخیر در گل دهی و فرار از سرمای دیررس بهاره، هم رسی، امکان برداشت مکانیزه ، افزایش کمی و کیفی تولید ازمهمترین خصوصیات مطلوب باغات احداث شده با نهال گردوی پیوندی است.

وی افزود: در سه سال گذشته باغات الگویی گردوی پیوندی با ارقام چندلر، روند، فرنور، فرانکت و . . . در سطح ۲۵ هکتار توسعه یافته است ، همچنین کارگاه‌های آموزشی سرشاخه کاری گردو برای کارشناسان، باغداران و تولید کنندگان نهال به تعداد ۲۵۰ نفر روز برگزار و عملیات سر شاخه کاری ۱۵۰ درخت در ۱۲ نقطه استان انجام شده است.

شریکیان گفت: در سال جاری برای اولین بار تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ اصله نهال گردوی پیوندی از ارقام چندلر، Z۶۳، B۲۱ در استان تولید شده و در سال آتی تولید ۱۰ هزار اصله نهال گردو پیوندی هدف گذاری شده است.

انتهای پیام / ب


۲ هزار و ۹۰۵ هکتار سطح زیر کشت گردو در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.