معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در مورد مصرف بالای نمک در این استان هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، نمک از خوراکی ها و مواد غذایی است که استفاده آن برای بدن انسان ضرورت دارد و به کارکرد بدن و به خصوص مغز انسان کمک شایانی می کند ، اما همین نمک زمانی که بیش از حد تعادل مصرف شود می تواند فوق العاده خطرناک باشد.

زیان هایی که استفاده بیش از حد نمک برای بدن انسان به وجود می آورد بسیار زیاد است و این زیان ها برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار خطرناک تر هستند .

مردم کشورمان 3 برابر نیاز بدن نمک مصرف می کنند

راضی ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: بر اساس آمار وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متاسفانه مردم کشورمان سه برابر میزان معمولی نمک مصرف می کنند که باید این میزان کنترل شود.

ناصری فر با بیان اینکه مقدار نمک مورد نیاز بدن در روز چیزی حدود 5 گرم است، افزود : متاسفانه آمارها نشان می دهد که میزان مصرف نمک مردم در کشور چیزی حدود 10 تا 12 گرم در روز است که این وضعیت در استان ایلام نیز دیده می شود.

وی ادامه داد: مصرف نمک برای کودکان و افراد سالمند چیزی حدود 3 گرم در روز است که رعایت  مصرف این مقدار نمک با توجه به سن این افراد امری ضروری است.

عوارض ناشی از مصرف بالای نمک

کاوری زاده کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، پوکی استخوان ، آسم ، سکته های قلبی ، پرفشاری خون و سرطان معده را از مهمترین عوارض ناشی از مصرف بالای نمک دانست.

وی گفت: بالا بودن فشار خون یکی از علائم واضح مصرف زیاد نمک است، اما نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که حاکی از لزوم کاهش این ماده خوراکی است.

این کارشناس بهداشتی تاکید کرد: با مصرف بیش از حد معمول سدیم، فرد احساس می‌کند دچار مقدار کمی اضافه وزن شده است زیرا نمک همچون آهن‌ربایی عمل می‌کند و موجب احتباس مایعات در بدن می‌شود که این احتباس مایعات در بدن موجب می‌شود فرد ورم کرده و این علائم اغلب در دوران میانسالی ظاهر می‌شود.

مردم مراقب مصرف بالای نمک خود باشیم

وی سردردهای بی‌علت و تکرر ادرار را از دیگر عوارض ناشی از مصرف بالای نمک دانست و افزود : درصورتی‌ که بدون هیچ دلیلی دچار سردرد می‌شوید، بررسی کنید آیا پس از مصرف وعده غذایی نسبتا شور، دچار این عارضه می‌شوید؟ مصرف بیش از حد نمک باعث انبساط عروق خون در مغز و سردرد می‌شود.

وی  با بیان اینکه تکرر ادرار در شب یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد بخصوص افراد مسن به آن دچار می‌شوند ، افزود: مطالعه انجام گرفته نشان می دهد مصرف بیش از حد نمک موجب تکرر ادرار می‌شود، اما با کاهش ۲۵ درصدی نمک مصرفی از تعداد دفعات نیاز به سرویس بهداشتی در نیمه‌های شب کاسته شد.

کاوری زاده در ادامه به مواد خوراکی مصرفی پرنمک اشاره کرد و افزود: باید توجه کرد که قسمت بیشتر این مصرف نمک  به مواد خوراکی که در هنگام درست کردن آنها نمک زیادی مصرف می شود، برمی گردد.

موادی که دارای بیشترین میزان نمک هستند

سعیدی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، به تشریح برخی مواد خوراکی که دارای بیشترین میزان نمک هستند پرداخت و گفت : غذاهای کنسرو و فرآوری شده‌ای همچون چیپس سیب زمینی، اصولاً سرشار از سدیم بوده و از این رو مصرف بیش از حد چنین مواد غذایی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. 

مردم مراقب مصرف بالای نمک خود باشیم

وی تاکید کرد: با وجود مشغله‌ی زیاد و ساعات طولانی کار، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند از غذاهای بیرون بر استفاده کنند، راحتی و دسترسی ساده اغلب دلیل افزایش محبوبیت این فست فودها است ، با این حال، نقطه‌ی تاریک این غذاهای غیر خانگی محتوای بیش از حد سدیم آنها است.

سعیدی در ادامه به معرفی چندی از این غذاها پرداخت و افزود : ماهی سرخ شده یا دودی ، همبرگر ، پیتزا ، ناگت مرغ ، کیک گوشت ، رول سوسیس (نوعی غذا با سوسیس) ، شیرینی ، کیک ، نودل ، غلات صبحانه ، ساندویچ کالباس ، ساندویچ نان ذرت مکزیکی در دسته مواد خوراکی با نمک بالا قرار دارند.

چند نکته اساسی در جهت کنترل میزان مصرف نمک

احسان زاده رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، در جهت کنترل میزان نمک مصرفی به خانواده ها توصیه کرد: در هنگام صرف غذا نمکدان با خود سر سفره نیاورند ، به غذای آماده شده نمک اضافه نکنیم و مصرف غذاهای آماده و فست فودی را محدود نماییم.

وی ادامه داد:  بارعایت چند نکته ساده و پیش پا افتاده می توان از مصرف بیش از حد نیاز نمک جلوگیری کرد و سلامتی را برای خود به ارمغان آورد.

علائمی که نشان می دهد در مصرف نمک زیاده رو هستید

رنجبر کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،به بیان علائمی که نشان می دهد در مصرف نمک زیاده رو هستید پرداخت و گفت : احساس گیجی ، احساس تشنگی شدید ، ابتلا به سنگ کلیه و ابتلا به داشتن پرفشاری خون از مواردی هستند که نشان می دهند یک فرد بیش از حد نیاز خود نمک مصرف می کند.

وی افزود: نمک بر عملکرد ذهن تأثیرگذار است و افرادی که میزان مصرف نمک در رژیم غذایی آن ها بالا باشد در مقایسه با کسانی که نمک کمتری مصرف می کردند، احتمال بروز افت شناختی در آن ها بیشتر است.

 تاکید کرد: مواد غذایی ای که حاوی مقدار زیادی نمک هستند، احساس تشنگی را بیشتر می کنند چون نمک توازن مقدار مایعات در بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر روزی را با خوردن مواد غذایی پر نمک سپری کرده باشید، آب بسیار بیشتری مصرف خواهید کرد.

عضی ها خوردن نمک را جزئی از زندگی می دانند و از خوردن آن لذت می برند.

توجه به نوع نمک در هنگام خرید امری ضروری است

راضی ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت:  نمک دریا تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نمک دریا علاوه بر ناخالصی، میزان ید آن کم یا حتی فاقد آن است ، تاکید کرد: مصرف این نمک نیاز روزانه بدن به ید را تأمین نمی‌کند.

 با اشاره به اینکه مردم باید از نمک یددار استفاده کنند ، ادامه داد: بر اساس آزمایشات صورت گرفته بیش از 99.7 درصد مردم استان ایلام نمک یددار استفاده می کنند .

وی به مردم توصیه کرد در هنگام خرید نمک ، حتما به علامت استاندارد حک شده بر روی بسته دقت کنند و از خرید نمک به صورت فله ای، فاقد علامت استاندارد و نمک دریا خودداری نمایند.

مصرف نمک را بطور کامل از سفره ها حذف نکنید

کاوری زاده کارشناس بهداشتی مرکز بهداشت ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،  بر ضرورت مصرف نمک و نیاز بدن به این ماده خوراکی پرداخت و گفت : بحث در مورد مصرف نمک هیچگاه به منزله حذف این ماده خوراکی نیست.

وی با بیان اینکه مهم ترین فایده ی نمک تنظیم فشار خون است ، افزود : البته به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود.

کاوری زاده با اشاره به اینکه در کل نمک باعث افزایش فشار خون می شود و کمبود آن نیز باعث کاهش فشار خون و سختی انتقال خون توسط قلب به برخی اعضا می شود ، تاکید کرد: این خاصیت نمک تعداد ضربان قلب را نیز عادی می نماید و کمبود نمک دلیل اصلی گرفتگی ماهیچه می شود، به خصوص در حین انجام تمرین ورزشی، این مسئله می تواند برای ورزشکاران به شدت حائز اهمیت باشد.

خلاصه اینکه نمک یک ماده خوراکی لازم و ضروری برای اندام های مختلف بدن است که در صورت مصرف نکردن آن مشکلاتی برای اندام های مختلف بدن بوجود می آید و همین طور در صورت استفاده بیش از حد آن آسیب های چشمگیری متوجه قسمت های مختلف بدن خواهد شد.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ب

برچسب ها: نمک ، مواد غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.