آب مورد نیاز ۱۲۰۰ هکتار از اراضی با بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری تامین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حیدر داودیان معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران گفت: با بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری برروی رودخانه تجن کمبود آب ۱۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری و باغات منطقه تامین می‌شود.

وی با اشاره به نقش این سد در جلوگیری از تداخل آب شور دریا با شیرین رودخانه و تثبیت بستر رودخانه افزود: هرساله کشاورزان و باغداران این منطقه در ماه‌های گرم سال زمانی که رودخانه خشک و یا آبدهی آن به حداقل ممکن می‌رسد برای تامین آب با مشکل جدی مواجه شده که با تکمیل و بهره برداری این سد امکان تنظیم آب به حجم حدود ۷ میلیون متر مکعب در هر سال فراهم  و مشکلات کشاورزان  در این زمینه بر طرف خواهد شد.

داودیان سرمایه گذاری انجام شده برروی این طرح را تاکنون ۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۴ درصد از عملیات اجرایی این سد انجام و در صورت تخصیص اعتبار کافی تا پایان سال عملیات اجرایی آن به اتمام و  بهره برداری از این سد  آغاز خواهد شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای مازندران با بیان مشخصات فنی این طرح از جمله لاستیک آن طول لاستیک را ۵/۳۷ متر و ضخامت آن را ۱۰ میلی متر و از نوع بادی برشمرد و افزود: هزینه اجرا، بهره برداری و نگهداری این سازه‌ها در مقایسه با سازه‌های مشابه از جمله سازه صلب (بتنی، کابیونی و خاکی)  بسیار کمتر است.

داودیان با بر شمردن مزایای اقتصادی سد‌های لاستیکی میانگین عمر مفید لاستیک اینگونه سد را حدود ۳۰ الی ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: ساختمان سد‌های لاستیکی که متشکل از بدنه سد، بستر سد و تجهیزات مهار و سیستم کنترل و بهره برداری است، از مزایای اقتصادی زیادی در مقایسه با دیگر سازه‌های تامین آب در این مناطق برخوردار بوده چرا که این سد‌ها نیاز به فونداسیون پیچیده‌ای نداشته  و پس از احداث به حداقل حفاظت و نگهداری نیاز دارند.

لازم به ذکر است؛ با تکمیل سد لاستیکی فرح آباد تعداد سد‌های لاستیکی احداث شده برروی رودخانه تجن به ۳ باب خواهد رسید.

انتهای پیام/ م

بهره برداری از سد لاستیکی فرح آباد ساری

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار