متوسط بارش باران مهر ماه امسال در دشت‌های مازندران ۱۱۷ میلی متر بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قربانعلی خدابخشی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: متوسط بارش در دشت‌های استان ۱۶۷ میلی متر و در ارتفاعات ۱۰۴ میلی متر بود که میانگین این اعداد باتوجه به اینکه ۷۰ درصد این استان در ارتفاعات و ۳۰ درصد آن دشت است حدود ۱۱۷ میلی متر است.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش در دشت‌های مناطق غرب استان با میانگین ۳۹۵ میلی متر بوده و کمترین بارش در ارتفاعات بخش مرکزی استان با متوسط ۸۴ میلی متر اتفاق افتاد.

خدابخشی گفت: در برخی از رودخانه‌ها از جمله تجن میزان بارش حتی حدود ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: بارش‌ها در مهر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک درصد افزایش داشت، اما آبدهی رودخانه‌ها در مقایسع با مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد و در مقایسه با دوره شاخص دراز مدت ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: حوضه آبریز صفارود و نسارود در رامسر با ۳۱۸ میلی متر بارش بیشترین وحوضه هراز و چالوس با ۷۰ میلی متر بارش کمترین بارش را در مهر ماه امسال داشتند.

خدابخشی با اشاره به تاثیر این بارش‌ها بر منابع آب زیرزمینی افزود: براساس اندازه گیری بعمل آمده در مهر ماه امسال سطح ایستایی آب زیرزمینی نسبت به ماه مشابه پارسال در همه محدوده‌های مطالعاتی استان بجز قائمشهر و جویبار با کاهش روبرو بوده است به نحوی که بیشترین میزان کاهش مربوط به محدوده بهشهر و بندرگز به میزان ۲۶/۰ متر و کمترین میزان کاهش مربوط به محدوده نور و نوشهر به میزان ۰۹/۰ متر است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری مردم در استفاده بهینه و مطلوب از آب زیرزمینی و حفظ این سرمایه ملی گفت: سطح ایستایی آبخوان نسبت به میانگین ۱۲ ساله نیز در همه محدوده‌ها به جز نور- نوشهر و چالوس- رامسر با کاهش روبرو بوده است که بیشترین میزان کاهش مربوط به محدوده بهشهر-بندرگز به میزان ۵۱/۱ متر و کمترین کاهش مربوط به قائمشهر - جویبار به میزان ۱۴/۰ متر است.

انتهای پیام/ م

بارش ۱۱۷ میلی متری باران در مازندران

برچسب ها: بارش باران ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.