100 درصد جمعیت سگ‌های صاحبدار تا پایان امسال علیه بیماری هاری واکسینه و ایمن می‌شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ مسعود دادفر،رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 5850 قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان در استان واکسینه  شده است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال واکسیناسیون 100 درصد جمعیت سگ‌های صاحبدار استان در دستور کار قرار دارد .

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت : دامپزشکی هر ساله برای ایجاد حاشیه امنیت برای جامعه انسانی و حفاظت از حیات وحش اقدام به واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار واجد شرایط براساس برنامه‌های از قبل تعیین شده و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی می ‌کند.

دادفر افزود: هاری یک بیماری حاد ویروسی است که در صورت بروز، درمانی ندارد و با مشاهده علائم بیماری تلف شدن انسان یا دام حتمی بوده و تنها راه مقابله پیشگیری است.

وی با اشاره به مخاطرات بیماری هاری به انسان، بیان کرد: کمیته زنده گیری سگ‌های بدون صاحب که در حاشیه شهرها و روستاها در فصول سرد بیشتر مشاهده می‌شوند باید اقدامات موثرتری انجام دهند چرا که کنترل جمعیت حیوانات ولگرد در کاهش موارد ابتلا به بیماری هاری بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش و اطلاع رسانی نیز هرساله پرسنل دامپزشکی برای روستاییان و بهره برداران کارگاه‌های آموزشی و آموزش چهره به چهره برگزار می‌کنند و واکسیناتورهای دامپزشکی در هنگام مراجعه در مورد راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری توصیه‌های لازم را به آنان انجام می‌دهند.

دادفر واکسیناسیون، پاکسازی اطراف شهر از زباله‌ها، مبارزه با حیوانات ولگرد، معدوم کردن حیوانات گزیده شده در اثر حمله گرگ به گله و نیز پایش حیات وحش توسط محیط بانان و گزارش تلفات و موارد مشکوک را به عنوان مهم ترین اقدامات پیشگیری از بیماری هاری برشمرد.

انتهای پیام/ک

واکسیناسیون 5850 قلاده سگ صاحبدار به صورت رایگان در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.