گروهی از نمایندگان اتحادیه اروپا که متخصص مسائل تجاری هستند درباره طرح این اتحادیه و ژاپن برای ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان از توافقی حمایت کردند که احتمال دارد تا سال آینده اجرایی شود.

تلاش اتحادیه اروپا و ژاپن برای انعقاد توافق تجارت آزادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، طرح اتحادیه اروپا و ژاپن برای ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان روز دوشنبه یکی از مهمترین موانع تحقق خود را از سر راه برداشت. در این روز، گروهی از نمایندگان اتحادیه اروپا که متخصص مسائل تجاری هستند از توافقی حمایت کردند که احتمال دارد تا سال آینده اجرایی شود.

کمیته تجارت بین الملل پارلمان اروپا با ۲۵ رای موافق در برابر ده رای مخالف به ارائه این طرح در صحن پارلمان اروپا رای داد. قرار است این طرح ۱۳ دسامبر با حضور تمامی اعضای پارلمان به رای گذاشته شود.

این توافق می‌تواند اقتصاد‌های دو طرف را پیوند بدهد و از سوی دیگر نشان دهنده رد حمایت گرایی تجاری به وسیله آن‌ها باشد. اقتصاد اتحادیه اروپا و ژاپن روی هم رفته یک سوم کل تولید ناخالص جهان را در برمی گیرد.

دو طرف با تنش‌های تجاری با واشنگتن مواجه شده اند و از سوی دیگر هدف تحریم‌های فولاد و آلومینیوم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته اند.

ژاپن یکی از اعضای مشارکت ترانس پاسیفیک با حضور دوازده کشور است که ترامپ آن را در نخستین روز حضور خود در کاخ سفید رد کرد؛ این اتفاق باعث شد توجه توکیو به دیگر طرف‌های بالقوه از جمله اتحادیه اروپا معطوف شود.

توافق تجاری اتحادیه اروپا و ژاپن می‌تواند تعرفه‌های ۱۰ درصدی اتحادیه اروپا بر واردات خودرو‌های ساخت ژاپن و تعرفه ۳ درصدی واردات قطعات خودرو را از این اتحادیه لغو کند.

این توافق همچنین ممکن است سبب از میان برداشته شدن تعرفه سی درصدی ژاپن بر واردات پنیر از اروپا و تعرفه ۱۵ درصدی آن بر واردات نوشیدنی‌ها و همچنین دسترسی آزاد به مناقصات عمومی در ژاپن شود.

این توافق همچنین می‌تواند سبب برداشته شدن موانع در بازار خدمات به خصوص خدمات مالی، مخابرات، تجارت الکترونیک و حمله و نقل شود. دو طرف مایل هستند این توافق تا اوایل سال ۲۰۱۹ و پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) اجرایی شود.

انتهای پیام/

ژاپن و اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۶:۲۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
ایران باید فروش نفت خود را به کره قطع کند
آخرین اخبار