آموزش و پرورش استراتژیک ترین نهاد برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی / میانگین سن ابتلا به اعتیاد 22 سالگی استمسعودی فرید مهمترین و راهبردی‌ترین نهاد برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی را آموزش و پرورش دانست.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در برنامه پرسشگر با موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: بازگو کردن آسیب های اجتماعی در فضای رسانه‌ای اگر صرفا با هدف اطلاع رسانی باشد باعث نگرانی خواهد شد هر چند مردم باید بدانند که هر فردی حتی در سنین کودکی می‌تواند گرفتار آسیب شود و خانواده به همان اندازه که به دروسی مثل فیزیک و شیمی اهمیت می‌دهند باید به مسائل اجتماعی هم توجه کنند.
 
وی آموزش و پرورش را اصلی ترین نهاد برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: سهم آموزش در کودکان زیر 8 سال حدود 4 درصد GDP است در حالی که در کشورهای دیگر این رقم بالاتر در نظر گرفته شده است.
 
مسعودی‌فرید به اجرای طرح نماز در مدارس اشاره و اظهار کرد: بر اساس این طرح پیشنهاد داریم که در هر مدرسه یک مددکار اجتماعی فعالیت داشته باشد که اکنون فاز آزمایشی آن در نظر آباد تهران انجام می‌شود؛ علاوه بر این موضوع قصد داریم افرادی چند ظرفیتی در حوزه مشاوره و مددکاری تربیت کنیم تا به مشاوران کمک کنند.

اعتیاد اولویت اصلی در آسیب‌های اجتماعی

در ادامه عارف وهاب زاده مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آگاهی والدین نسبت به اعتیاد اظهار کرد: برخی والدین نسبت به مصرف سیگار و قلیان نگرش مثبتی دارند و آن را جدی تلقی نمی‌کنند و در مواردی با مشکلات جدی اعتیاد فرزندشان مواجه می‌شوند و طبق آمارها بیش از 50 درصد خانواده‌ها بعد از گذشت 3 تا 5 سال از اعتیاد فرزندشان از این موضوع مطلع می‌شوند.
 
وی ادامه داد: اعتیاد پررنگ‌ترین و اولویت اول در آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود و بر اساس استانداردهای جدید باید دوره بارداری هم در پرورش فرزندان مورد توجه قرار گیرد و از سه سالگی برای آن‌ها برنامه داشته باشیم.

مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برنامه‌های توانمندسازی در مدارس از 15 سالگی مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: در همین راستا آموزش و پرورش برنامه‌هایی همچون خود مراقبتی و تاب‌آوری را در دستور کار قرار داده است تا دانش‌آموزان از این برنامه‌ها استفاده کنند.

سن شیوع اعتیاد در نوجوانان

وهاب‌زاده به سن شیوع اعتیاد در نوجوانان هم اشاره و تصریح کرد: سن سرنوشت ساز اعتیاد 16 تا 25 سال در نظر گرفته شده است و میانگین سن ابتلا در آمارها 22 سال است.

وهاب‌زاده به موضوع ورود آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در کتاب‌های درسی اشاره و اظهار کرد: بعد از 21 سال موفق شدیم تا مصوبه‌ای را در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد کنیم که به موجب آن در پایه هشتم موضوع آسیب‌های اجتماعی در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

وی همچنین از آموزش‌های معلمان توانمندسازی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای معلمان خبر داد و گفت: دو هزار و 700 کادر تخصصی را برای آموزش معلمان در نظر گرفتیم که البته این تعداد بالایی نیست و باید میزان آن را افزایش دهیم.


انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
معلم مظلوم ایرانی
۲۳:۳۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
فعلا خود معلما بیشتر از هر گروهی در جامعه نیاز به درمان وپیشگیری دارند چون خودشون به شدت در معرض افسردگی واعتیاد وبهم ریختگی اعصاب وروانند همین که دهم ماه میشه حسابش خالیه زنوبچش هم همش سرکوفت می زنند جامعه هم که میگه معلما پول زیاد می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
کاش واقعا یه تحقیق دانشگاهی در مورد وضعیت معیشت وسلامت معلما انجام می شد تا خیلی از حقایق روشن می شد
آخرین اخبار