مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: مرمت قنات فضل علی خان متعلق به دوره اشکانی در روستای رادکان شهرستان تاکستان در دستور کار این دستگاه قرار گرفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین  ؛ محمد علی حضرتی‌ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت : قنات تاریخی رادکان در دوره‌های مختلف مورد مرمت قرار گرفته است که آخرین مورد آن به دوره قاجاریه و در زمان مظفرالدین شاه بازمی گردد.

این مسئول با بیان اینکه نشست‌هایی را با شرکت آب منطقه‌ای قزوین به منظور مشارکت در مرمت این قنات تاریخی داشته ایم، یادآور شد: این قنات دارای سازه معماری کم نظیری نسبت به دیگر قنات‌های کشور و استان قزوین است.

وی اظهار داشت: در گذشته معمولا در مظهر قنات‌ها از سازه‌های معماری استفاده می‌شده، اما در طول مسیر‌ها و میله ها، چاهک‌ها و دستک‌های مربوط به مسیر‌ها خبری از این کار نبوده، اما این قنات در قسمت‌های یاد شده نیز دارای سازه معماری بی نظیر آجری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: در دهه‌های گذشته به دلیل برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و فعالیت‌های متعدد روستایی شبکه‌های مربوط به این قنات دچار آسیب شده و از بین رفته است که همین موضوع مانعی برای ثبت ملی این قنات بود.

وی با بیان اینکه اگر آسیب وارد شده در میان نبود این قنات می‌توانست حتی در بین قنات‌های میراث جهانی ثبت شود، اظهار داشت: مستندات مربوط به ثبت ملی این اثر را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده ایم.

حضرتی‌ها یادآور شد: در گذشته قزوین دارای ۷۰۰ قنات تاریخی بوده که از دهه چهل به این سو با مرسوم شدن حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق خیلی از آن‌ها مسدود شده و تخریب شدند.

در حال حاضر سه قنات تاریخی در استان قزوین در فهرست آثار ملی قرار دارند.

انتهای پیام/

مرمت قنات فضل علی خان متعلق به دوره اشکانی در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.