مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از ثبت قنات تاریخی حصار خروان شهرستان البرز در فهرست میراث ملی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین  ؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: برای حفاظت و پاسداری از آثار و مواریث ارزشمند تاریخی، قنات روستای حصار خروان از توابع شهرستان البرز در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

حضرتی افزود: این قنات با دو کیلومتر طول دارای یک شاخه اصلی و دو شاخه فرعی است که باخشک سالی‌های اخیر، برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی ، افت قابل توجه آن‌ها و خشک شدن قنات‌های منطقه همچنان فعال است و از اراضی کوه‌های کبریت‌میان با جهت شمالی- جنوبی به سمت روستای حصار خروان امتداد دارد.

وی اضافه کرد: درسال‌های گذشته به دلیل احداث تاسیساتی، چون کارخانه‌های شن و ماسه در اطراف این قنات و نیاز مبرم این کارخانه‌ها به آب و برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، چندین چاه در معرض کاهش آبدهی خطر قرار گرفته که ممکن است در آینده منجر به خشک شدن قنات‌ها شود.

حضرتی تصریح کرد: قنات حصار خروان پس از گذشت ۲۵ سال که لایروبی و رسیدگی نشده است همچنان آبدهی خوبی دارد که امیدوارم با ثبت این اثر ارزشمند اقدام موثری برای جلوگیری از خشک شدن و انجام عملیات مرمت و لایروبی و افزایش آبدهی آن صورت گیرد.

انتهای پیام/

قنات تاریخی حصار خروان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.