اعضای کمیته بین‌المللی مرمت سازه‌های میراث معماری (ایسکارسا) از دو بنای تاریخی قزوین دیدن کردند.

محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ هدف از بازدید اعضای کمیته بین‌المللی مرمت سازه‌های میراث معماری از بنا‌های تاریخی قزوین را، بررسی موانع و مشکلات احیا و مرمت دو بنای تاریخی مسجد عتیق و گراند هتل قزوین بیان کرد.

حضرتی گفت: مسجد عتیق و گراند هتل در آستانه مرمت کامل قرار و به‌دلیل شکل سازه‌ای خاص و پیچیدگی آن‌ها زمان بیشتری برای مرمت نیاز دارند و لزوما باید از آخرین اطلاعات علمی و فنی موجود در جهان که حاصل مرمت بسیاری از بنا‌های تاریخی است برای احیا و بازسازی آن‌ها بهره برد.

وی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال که مرمت خاصی به‌ویژه در مسجد جامع عتیق انجام نشده است افزود: تصمیم گرفته شد از کارشناسان ایسکارسا برای بررسی و دادن راهکاری مناسب جهت تسریع در مرمت و حل مشکلات سازه‌ای این دو بنای تاریخی دعوت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اضافه کرد: ایسکارسا در واقع کمیته مشورتی علمی است که با ایکوموس نهاد بین‌المللی موزه‌های جهان همکاری دارد؛ نهادی که ایران هم عضو آن است.

حضرتی گفت: این گروه قرار است بعد از بازدید از مسجد جامع و گراند هتل و تحقیقات و بررسی نهایی، نظر مشورتی خود را برای ادامه مرمت و بازسازی این دو بنا ارائه دهند.

وی افزود: این کمیته علاوه بر قزوین به زنجان، همدان و خرم آباد می‌روند تا از بنا‌های مهم تاریخی  این شهر‌ها هم بازدید کنند.

حضرتی گفت: گروه دوم این کمیته که از شهر‌های جنوبی مانند شیراز بازدید خواهند کرد؛ پس از انجام ماموریت‌های خود، در اصفهان به گروه دیگر ملحق خواهند شد.
انتهای پیام/.

بازدید مسجد جامع عتیق و گراند هتل قزوین از سوی اعضای کمیته ایسکارسا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار