وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از وضعیت تأثیر معدل در کنکور ۹۸ تا ماجرای دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاه تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

عده‌ای در معرفی دستاوردهای شورای تحول سنگ‌اندازی می‌کنند

مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی هنوز برای جامعه دانشگاهی به‌طور شایسته تبیین نشده است.
وی افزود: اعضای شورای تحول باید در معرفی دستاوردهای این شورا فعال‌تر باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این کار فی‌نفسه کار سخت و دشواری است و عده‌ای هم در حال سنگ‌اندازی در این راه هستند و این کار را سخت‌تر می‌کند.
مخبر دزفولی گفت: باید گزارش کیفی و عملکرد این شورا و کارگروه‌های مربوطه به‌درستی توضیح داده شود.
وی افزود: قصه ما جنجال رسانه‌ای و ورود به مباحث هیجانی نیست اما نباید اجازه بدهیم خدمات ناکام جلوه داده شود.

به زودی وضعیت تأثیر معدل در کنکور ۹۸ را اعلام می‌کنیم

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: جمع زیادی از دانش آموزان داوطلب تحصیل در دانشگاه‌ها و خانواده آنها در مورد تاثیر معدل در پذیرش آزمون سراسری سال ۹۸ درخواست تاثیر مثبت معدل را دارند.

وی ادامه داد: بعضا هم افراد غیر مرتبط با موضوع از این فضا بهره برداری شخصی کرده و اذهان داوطلبان عزیز را درگیر اختلاف نظرها می‌کنند. با توجه به بررسی ها و محاسباتی که بطور فنی انجام گرفته بزودی موضوع را در جلسه شورای سنجش و پذیرش که تنها مرجع رسمی تصمیم گیری در این موضوع است، مطرح خواهم کرد تا تصمیم لازم برای رفع نگرانی ها اتخاذ شود.

تسهیلات مالی به کارگاه‌های مهارت محور دانشجویی اعطا می‌شود

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت:این طرح با تصویب هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: براساس این شیوه نامه، در صورت ارائه مستندات و رعایت ضوابط اعلام شده به هر یک از کارگاه‌های مشمول این شیوه نامه، یک میلیارد ریال تسهیلات با تنفس یکساله پرداخت می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: براساس این شیوه نامه، کارگاه‌های مشمولی حمایت می‌شوند که مجوز راه اندازی آن‌ها در هیئت رئیسه دانشگاه مصوب شده باشد، همچنین باید طرح توجیهی کسب و کار آنها به تایید رسیده باشد؛ همچنین کارگاه‌هایی حمایت می‌شوند و تسهیلات دریافت می‌کنند که افراد فعال در آن دانشجو باشند.

یزدان‌ مهر از حمایت صندوق دانشجویان خبر داد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، با اعطای تسهیلات و مشارکت مالی از طریق سرمایه گذاری از این کارگاه‌ها حمایت می‌کند.

۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای ارتقا به تراز بین المللی تایید شدند

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:دانشگاه هایی که در پروژه ارتقاء دانشگاه‌ها به تراز بین المللی برسند، متناسب با امتیازاتی که کسب می کنند تامین اعتبار می شوند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی ادامه داد: در حال حاضر بحث پروژه ارتقاء دانشگاه‌ها به تراز بین المللی به خوبی پیش می رود.

نیاسر تصریح کرد: در همین زمینه گزارشی در خصوص اقتصاد مقاومتی ارائه و عملکرد این دانشگاه ها در سال های ۹۶-۹۵ ارزیابی شده است، در مرحله بعدی دانشگاه‌ها متناسب با امتیازات کسب کرده، تامین اعتبار خواهند شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در برخی از دانشگاه ها با پیشنهاد معاونت آموزشی وزارت علوم و با مصوبه هیئت امنا بین ۳ تا ۵ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه برای ارتقاء پروژه مذکور اختصاص داده شده است و برخی دیگر از دانشگاه ها نیز این مصوبه را در دست بررسی دارند.

افزایش سهمیه دانشگاه‌های بزرگ برای جذب عضو هیئت علمی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم گفت:تقریبا در هر فراخوان ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که در این فراخوان نیز ۸۰۰ نفر جذب دانشگاه‌ها شوند؛ به طور کلی می‌توان گفت در سال ۹۷، حدود ۱۶۰۰ نفر به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها در این فراخوان سهمیه بیشتری به دانشگاه‌های بزرگ برای جذب اعضای هیئت علمی ارائه می‌شود و دانشگاه‌های مناطق محروم نیز اولویت بیشتری برای استخدام نیرو دارند.

وی تاکید کرد: انتظار مرکز جذب وزارت علوم از دانشگاه‌ها این است که قبل از آغاز فراخوان جدید کارهای مربوط به این دوره را به اتمام برسانند.

ماجرای دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاه تهران به کجا رسید؟

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: در این زمینه یک کارگروهی تشکیل شده تا نرخ شهریه دریافت شده و همچنین عدم عدول از مصوبات را دقیقاً‌ بررسی کند.

وی ادامه داد: دریافت این شهریه مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران بوده است و مسئولین و مدیران این دانشگاه باید طبق مصوبه آن را عملی کنند.

نیلی افزود: هم‌اکنون کارگروهی برای بررسی جوانب مختلف این اعتراضات بررسی شده تا اعضای این کارگروه عدم عدول از مصوبات هیأت امنای دانشگاه تهران را بررسی کنند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: برهمین اساس ممکن است برخی کلاس‌ها نباید برگزار می‌شده است و یا شهریه اعلامی فراتر از شهریه دریافتی از دانشجو و برخلاف مصوبات هیأت امنا بوده باشد.

وی بیان کرد: امیدواریم با بررسی‌های انجام شده توسط اعضای این کارگروه بسیاری از دغدغه‌های دانشجویان معترض مرتفع شود.

دفترچه کنکور ۹۸ چه تفاوتی با سال ‌های گذشته دارد؟

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:جدا شدن دفترچه رشته‌های بدون آزمون و با آزمون برای کنکور سراسری ۹۸ در دستور کار شورای سنجش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مطابق این دستور کار قصد داریم رشته‌های بدون آزمون که داوطلب براساس سوابق تحصیلی در آن‌ها پذیرفته خواهد شد را در دفترچه‌ای جداگانه چاپ و منتشر کنیم تا متقاضیان بدانند برای پذیرفته شدن در آن رشته‌ها به شرکت در کنکور سراسری نیاز ندارند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: درحال حاضر تنها تفکیک شدن دفترچه رشته‌های بدون آزمون مد نظر قرار دارد و جزئیات دفترچه‌ها باید به تصویب شورای سنجش برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار