نماینده ولی فقیه در لرستان مطرح کرد؛

تبعیت از ولایت سبب عبور از گردنه گمراهی و هلاکت می‌شود

نماینده، ولی فقیه در لرستان گفت: بر اساس روایات اسلامی دلیل اصلی گمراهی جامعه اسلامی دوری از ولایت است که سبب هلاکت و نابودی انسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ آیت‌الله سیداحمد میرعمادی عصر امروز در مراسم عزاداری اربعین حسینی، به بیان عوامل گمراهی و بی بصیرتی امت اسلامی پرداخت و گفت:

امام صادق (ع) در فرازی از زیارت اربعین امام حسین (ع) می‌فرماید: "و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة، و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند. " بر طبق این جمله امام صادق (ع) قیام امام حسین (ع) برای نجات امت اسلامی از جهل و بی بصیرتی و رهایی از سرگردانی گمراهی بوده است.

وی افزود: امت اسلامی در صدر اسلام دچار دو مشکل اساسی شده بودند؛ یکی جهل و بی بصیرتی، دیگری ضلالت و گمراهی، در اینجا این سؤال مطرح است که عوامل گمراهی و بی بصیرتی امت اسلامی چه بوده است؟

نماینده، ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه تاریخ نشان می‌دهد چند چیز عامل اصلی گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بوده است، به تشریح این موارد پرداخت و گفت: اولین مورد تبدیل امامت به خلافت و سلطنت است؛ پس از رحلت رسول خدا (ص) رهبری و حاکمیت امت اسلامی از مسیری که آن حضرت برنامه ریزی کرده بود خارج و نظام امت و امامت به نظام خلافت و سلطنت تبدیل شد و همین امر اساس ضلالت جامعه اسلامی گشت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس حدیث معروف " الناس علی دین ملوکهم " مردم بر دین حاکمان خود هستند، وقتی حاکم جامعه از طریق نامشروع به خلافت برسد و شایستگی لازم برای خلافت نداشته باشد و مردم نیز از راه تعصب و کورکورانه از او پیروی کنند، نتیجه‌اش چیزی جز گمراهی نیست.

آیت‌الله میرعمادی در ادامه به جدا کردن قرآن از عترت و مهجور نمودن قرآن اشاره و عنوان کرد: اهل سقیفه بر اثر عوامل و انگیزه‌های مختلف و هوا‌های نفسانی، بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، قرآن را از عترت جدا کردند شعار " حسبنا کتاب الله " سر دادند و به تدریج از قرآن و عترت فاصله گرفتند؛ در حقیقت قرآن را مهجور و عترت را خانه نشین کردند، از سوی دیگر از تدوین و نشر احادیث پیامبر (ص) ممانعت کردند و در نتیجه گرفتار جهالت و ناآگاهی و بی بصیرتی و گمراهی شدند؛ در حالی که بر اساس حدیث ثقلین، پیامبر (ص) راه نجات از گمراهی را تمسک به قرآن و عترت معرفی کرد.

وی تصریح کرد: اگر امت اسلامی، بعد از رحلت پیامبر دچار مشکلات اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و. شده و گره‌های متعدد و مختلف در میانشان پدید آمد و گمراهی‌هایی پیدا شد، همه به خاطر آن بود که آنان ابتدا ظاهراً به قرآن تمسک کردند، اما به تدریج از قرآن فاصله گرفتند و به آیات آن عمل ننمودند و اهل بیت پیامبر (ص) را هم خانه‌نشین کردند و پیامد دردناک این تفکیک و مهجوریت و خانه‌نشینی، بی بصیرتی و غفلت از مسائل اساسی جامعه اسلامی و فراهم شدن زمینه انحراف و ضلالت برای آنان شد.

امام جمعه خرم‌آباد در ادامه به تشریح نفوذ جریان نفاق در جامعه پرداخت و اظهار کرد: جریان نفاق که بعد از هجرت پیامبر اکرم (ص) و فتوحات آن حضرت در مدینه شکل گرفته بود، بعد از رحلت آن حضرت وارد عرصه سیاست و اجتماع گردید و رهاورد جریان نفاق چیزی جز گمراهی مردم نبود؛ نفوذ جریان نفاق در گام اول موجی از تردید و بی اعتمادی را در جامعه اسلامی بوجود آورد و به دنبال آن در گام بعدی باور‌های دینی مردم را تضعیف و تخریب نمود و سرانجام موجب فتنه و اختلاف و تنش در جامعه اسلامی شد.

وی به تاکید معصومین بر توجه به ولایت پرداخت و در مورد دوری از ولایت عنوان کرد: بر اساس روایات اسلامی دلیل اصلی گمراهی جامعه اسلامی دوری از ولایت است که سبب هلاکت و نابودی انسان می‌شود؛ انحراف و گمراهی مردم بخاطر زاویه گرفتن از ولایت در روایات متعدد آمده است.

آیت‌الله میرعمادی بیان کرد: از سوی دیگر تبعیت از ولایت سبب عبور از گردنه گمراهی و هلاکت است.

وی خاطرنشان کرد: به هر صورت بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) مردم از فیض وجود ولایت بی‌بهره شدند در نتیجه گرفتار ضلالت و گمراهی شدند.

انتهای پیام/د

تبعیت از ولایت سبب عبور از گردنه گمراهی و هلاکت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.