به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان محسن سیفزاده مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با اشاره به اینکه وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی استان کردستان روز به روز در حال بدتر شدن است، گفت: متأسفانه با وجود پیگیریهایی که با همکاری استاندار صورت گرفت و درخواستها برای ارتقاء این ناوگان که حتی تا سطح وزارتخانه و وزیر و رئیس سازمان کشانده شد، اما نتیجهای مطلوب اتخاذ نشده است.
وی افزود: وضع ناوگان هوایی سنندج تا بدانجا وخیم است که به عنوان مثال شرکت قشم ایر پس از اینکه پیشنهاد چند فروند هواپیما را داد، مشخص شد که از چهار موتور این هواپیماها سه موتور سالم و یک موتور از کار افتاده است.
مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با اعلام اینکه در بحث خرید موتورها از بازار خارجی تحریمی وجود ندارد، تصریح کرد: عدم تهیه موتورها به دلیل فقدان نقدینگی است که امکان وارد کردن موتورهای خریداری شده را منتفی کرده است.
وی با اشاره به اینکه اگر وام یک سالهای به این شرکت اختصاص مییافت، بخشی از نیاز پروازی استان برطرف میشد، گفت: باید توجه داشت که وضعیت قطعات و شرایط مالی شرکتها بسیار نامناسب است.
سیفزاده با ذکر اینکه اگر بتوان در شرایط کنونی پروازهای موجود را حفظ کرد، هنر کردهایم، تاکید کرد: یکی از موارد شایان توجه در خصوص پروازهای فرودگاه سنندج این است که هر نوع هواپیمایی را نمیتوان در این فرودگاه استفاده کرد.
وی با تأکید بر اینکه فرودگاه کردستان بهدلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی پتانسیل پذیرش هر نوع هواپیمایی را ندارد، ادامه داد: عمده ناوگان شرکت ماهان هواپیماهای بزرگ است، به همین خاطر نمیتوان از این ناوگان در فرودگاه سنندج استفاده کرد.
مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با بیان اینکه شرکتهای مشابه ماهان نیز دارای هواپیماهای بزرگ هستند قادر به حضور در چرخه پروازی استان نیستند، اظهار داشت: به همین خاطر بایستی به شرکتهایی که هواپیمای مناسب توپوگرافی منطقه را دارا هستند متکی شد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در طول هفته 12 پرواز یعنی 24 پرواز رفت و برگشت از فرودگاه سنندج صورت میپذیرد، گفت: از این تعداد در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه دو پرواز و در روزهای سهشنبه و پنج شنبه یک پرواز در فرودگاه سنندج انجام میشود.
مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با اعلام اینکه در فصل زمستان نیز پروازها بهدلیل کمبود مسافر حفظ میشوند، اذعان کرد: متأسفانه مشکل عمدهای که بر پروازهای هوایی فرودگاه سنندج سایه انداخته است، مقوله زمانبندی نامناسب پروازهاست.
وی اضافه کرد: بهدلیل اینکه تایم پروازها در فرودگاه سنندج مناسب نیست، بسیاری از پروازها پر نشده و این امر به دلیل شرایط سرما و یخزدگی منطقه بوده که منجر میشود پروازها به ساعات نامناسب جابجا شده و با این اقدام عملاً پروازها خالی میمانند و مردم نیز در پروسه زمانبدی کارهایشان دچار مشکل میشوند.
سیفزاده با تأکید بر اینکه تلاش شده است پروازهای اضافه شده فرودگاه سنندج به بعداز ظهر منتقل شود، ابراز ناامیدی کرد و افزود: متأسفانه با تمامی این تفاسیر پیگیریها بینتیجه مانده است.
وی با ذکر اینکه در این خصوص پیگیریهای استاندار به صورت روتین روزانه دنبال میشود، مانع کلیدی در اجرای این مهم را عدم قابلیت ترددی هواپیماهای بزرگ در فرودگاه سنندج دانست و خاطرنشان کرد: تعداد مسافرین در استان کم بوده و هواپیماهای بزرگ پر نمیشوند.
مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با اشاره به اینکه در بحث توریسم، تردد عراقیان در استان کردستان میتواند نقطه عطفی باشد، گفت: بر اساس آمار منتشره مشخص شده است که ماهانه 50 هزار نفر از مرز باشماق تردد میکنند.
وی افزود: اگر این ظرفیت را به ناوگان هوایی بکشانیم در طول زمان کوتاهی میتوان ارزش افزوده بسیاری را به اقتصاد بر پایه حمل و نقل استان تزریق کرد.
مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با اعلام اینکه در سال به طور میانگین شاهد جابجایی 100 هزار نفری هستیم، خاطرنشان کرد: اگر حتی بتوان ده درصد از این جمعیت را به سوی استفاده از ناوگان هوایی هدایت کرد، میتوان در کوتاهترین زمان ممکن شاهد بیشترین بازخورد مثبت بود.
وی با تأکید بر اینکه در راستای نیل به این هدف میتوان از تجربه شهرهایی همچون ایلام در استفاده از این ظرفیت استفاده کرد، عنوان کرد: تحقق این مهم با فراهمسازی بسترهای مناسب و تخصیص تایمهای پرواز مناسب دستیافتنی است.
سیفزاده در بخش پایانی سخنان خود گریزی به تعویض وزیر راه زد و ابراز امیدواری کرد: وزیر جدید انسان توانمندی است که امید میرود دستاوردهای خوبی را در عرصه فرودگاهی استان کردستان لحاظ کند.
وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا پروازهای فرودگاه سنندج را سامان داد، افزود: سامانبخشی به وضعیت پروازهای فرودگاه سنندج نیازمند اجماع پتانسیل تمامی ذیصلاحان در این عرصه از جمله استاندار و تمامی شش نماینده مجلس استان است.
مدیرکل فرودگاههای استان کردستان با اشاره به اینکه میطلبد که نمایندگان استان حمایت جامع خود را بسیج کرده و به عنوان اهرم تأثیرگذار از شهرهای پرترافیک چند پرواز به استان اضافه کنند، تصریح کرد: باید تلاش کرد تا با گسیل هواپیماهای سبک به استان، علاوه بر رفع مشکلات فرودگاههای بزرگ، زمینه توسعه فرودگاههای استانهای کمتر برخوردار از جمله کردستان را فراهم ساخت.
وی با بیان اینکه وجود اختلافاتی بین نمایندگان استان امری طبیعی است، تاکید کرد: نمایندگان استان برای یکبار هم که شده باید در یک حرکت منسجم خواهان بهبود وضعیت پروازهای استان باشند، تا بتوان انتظار کسب نتیجه مطلوب را معقولانه دانست.
سیفزاده آمار پروازی استان کردستان را قابل توجه دانست و گفت: این پروازها نیازمند ساماندهی و سرویسدهی متناسب با نیاز جمعیت است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/ س