سناتور جمهوری‌خواه اذعان کرد دلار‌های نفتی، یعنی اینکه پشتوانه دلار آمریکا طلا نیست، بلکه نفت عربستان است! با این حساب ارتباط آمریکا با سعودی‌ها نوعی معامله است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، ریچارد بلک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ویرجینیا که از طریق اسکایپ با الاخباریه گفتگو می‌کرد با انتقاد از وابستگی آمریکا به نفت عربستان، اظهار داشت عملکرد این کشور موجب شد تا قضاوت افکار عمومی آمریکا درباره این کشور در حال تغییر باشد.

وی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود و پیامد‌های آن؛ گفت: «آنچه اتفاق افتاد موجب مشکلاتی برای خاندان سعود شده است، خاندانی که تلاش می‌کند چهره مدرنی از خود به نمایش بگذارد یا دست کم وانمود کند چندان چهره خشن و وحشی ندارد. البته تصور این چنینی از این خاندان بیشتر خیال پردازانه است. البته در دنیای سیاست ممکن است میلیون‌ها نفر را بکشی، اما احساسات کسی جریحه دار نشود، اما وقتی یک نفر را به شیوه خوفناک می‌کشی شرایط متفاوت می‌شود.»

سناتور ریچارد بلک درباره دلایل اطلاع رسانی قطره‌ای آمریکا در پرونده خاشقجی؛ اظهار داشت: «آمریکا می‌خواهد آثار این اتفاق محو شود، تا بتواند به ائتلاف با عربستان ادامه دهد، البته این اقدام برای ما عجیب است، ما اطلاعات زیادی از عربستان داریم، آمریکایی‌ها می‌دانند پانزده تبعه عربستان در جت اختصاصی بودند، اتباع این کشور پیش از این هم در هواپیمایی بوده اند که روز یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ سه هزار آمریکایی را کشت. تفاوت این قضیه با آنچه در استانبول رخ داده این بود که اتباع سعودی هواپیمایی را که موجب حادثه سپتامبر شده بود ربوده بودند. حال همان تعداد خود را با هواپیما به کنسولگری این کشور در ترکیه رساندند و کاملا شگفت آور است که بگوییم این یک اتفاق بوده است. این حادثه به ما یادآوری می‌کند که عربستان همان کشور بسیار ثروتمندی است که با به او اتکا کرده ایم، اما آنان همواره دوست نیستند، زیرا گاهی اوقات دشمن می‌شوند. چنین اطلاعاتی موجب می‌شود نظر افکار عمومی آمریکا به عربستان عوض شود.»

این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی افزود: «عربستان مرکز و منبع اساسی حمایت‌های مالی از القاعده شمرده می‌شود، القاعده‌ای که بار‌ها اسمش را تغییر داده و در حال حاضر در استان ادلب سوریه حضور دارد. آنچه موجب شگفتی بیشتر است درباره مسلح ساختن تروریست‌ها در استان ادلب است. در بعد عملی، حقوق بشر موضوعی است که درباره آن می‌توان سخنان زیادی بیان کرد، اما به راستی موضوع مورد توجهی نیست. اگر ما به حقوق بشر اهتمام می‌ورزیدیم ارتش آمریکا باید در کنار ارتش سوریه، علیه القاعده و داعش می‌جنگید. حتی ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های تندرو که سر قربانیانشان را می‌برند و آنان را از بلندی‌ها پرت می‌کنند.»

ریچارد بلک ادامه داد: «ارتباط ما با عربستان به سال ۱۹۴۵ می‌رسد، یعنی زمانی که روزولت با عربستان توافقنامه‌ای امضاء کرد، از آنجا بود که ما به نفت و توافقنامه‌های نفتی با عربستان اعتماد کردیم تا بتوانیم مواد مهم و موثر اقتصاد آمریکا را تامین کنیم. به همین دلیل است که در اقتصادمان واژه دلار‌های نفتی وارد شد. دلار‌های نفتی یعنی اینکه پشتوانه دلار ما طلا نیست بلکه نفت عربستان است، با این حساب؛ ارتباط ما با آنان نوعی معامله است. وقتی دونالد ترامپ به کاخ سفید آمد سعی کرد با امضای توافقنامه‌های هنگفت تسلیحاتی با عربستان، به این معاملات ادامه دهد.»

وی همچنین درباره سیاست آمریکا در قبال سوریه گفت: «جنگ در سوریه با انتفاضه مردمی آغاز نشده است بلکه جنگ سوریه ناشی از خواسته‌های اخوان المسلمین و القاعده در این کشور است، این گروه‌ها از طرف نهاد‌های اطلاعاتی مختلف و از طرف آمریکا، فرانسه، انگلیس و عربستان حمایت شدند، حامیان حوادث سوریه را انتفاضه مردمی تعبیر و دولت سوریه را به سرکوب مردم متهم کردند، اما واقعیت این بود که در مراحل اولیه بشار اسد خواستار مداخله ارتش علیه معترضان نبود. تصمیم این بود که سوریه هم باید مثل لیبی به کشور دیگری تبدیل شود، حتی برای تغییر نظام در ایران هم تلاش‌هایی می‌شد.»

انتهای پیام/

وابستگی آمریکا به نفت عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار