سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ضمن انتقاد از رفتار‌های بد عربستان سعودی، این کشور را حامی اصلی تروریسم خواند.

رند پال: عربستان سعودی بودجه تروریسم را تأمین می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه هیل، «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی آمریکا روز گذشته (شنبه) در یک گردهمایی مشترک در ایالت مونتانا به همراه «دونالد ترامپ جونیور»، پسر ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی انتقاد کرد و این کشور را حامی تروریسم خواند.

پال که از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا محسوب می‌شود، در این خصوص گفت: «آمریکا دیگر نمی‌تواند از رفتار بد عربستان سعودی چشم‌پوشی کند. آنها (سعودی‌ها) در جنگ یمن که دهها هزار نفر از غیرنظامیان کشته شده‌اند، دخالت دارند.»

رند پال در بخش دیگری از سخنانش حملات 11 سپتامبر را برای حضار –که بسیاری از آنها هم حامیان دونالد ترامپ بودند—یادآور شد و گفت که از میان 19 نفری که در حملات 11 سپتامبر هواپیماها را ربودند، 15 نفر آنها سعودی بودند.

وی گفت: کسی به خاطر دارد که چه کسی در 11 سپتامبر به ما حمله کرد؟ کسی درباره مدرسه [وهابیت] شنیده است؟ 20 هزار مدرسه در پاکستان هست که سعودی‌ها بودجه آن را تأمین می‌کنند تا به دانش‌آموزان تنفر از مسیحیت، یهودیت و هندو را بیاموزند. چرا ما تروریسم جهانی داریم؟ چون سعودی‌ها بودجه آن را تأمین می‌کنند. عربستان سعودی اقدامات بد بسیاری انجام داده است. آنها 100 میلیارد دلار صرف افراط‌گرایی کرده‌اند.

دونالد ترامپ جونیور هم در این گردهمایی سخنرانی کرد؛ اما هیچ اشاره‌ای به عربستان سعودی نکرد و فقط به حمایت از «مت روسندیل»، نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات کنگره پرداخت.

به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، دونالد ترامپ از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات تحت فشار قرار گرفته است تا درباره روابط واشنگتن و ریاض تجدیدنظر کند. کاخ سفید روابط مستحکمی با عربستان سعودی دارد و این کشور غنی از نفت را به عنوان یک اهرم استراتژیک برای مقابله با ایران در نظر گرفته است.

جمال خاشقجی در تاریخ 2 اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، ناپدید شد. مقامات ترکیه ای پیشتر اعلام کرده بودند که یک تیم سعودی خاشقجی را در داخل کنسولگری مورد شکنجه قرار داده و سپس به قتل رسانده‌اند.

عربستان سعودی نخست این اتهامات را تکذیب کرد؛ اما پس از حدود دو هفته مجبور به اعتراف به قتل این روزنامه‌نگار منتقد شد. دونالد ترامپ ابتدا اعلام کرده بود در صورتی که مشخص شود عربستان عامل ناپدید شدن خاشقجی است، این کشور را به سختی مجازات خواهد کرد اما پس از اعتراف عربستان،  تصمیم‌گیری درباره عربستان را به کنگره واگذار کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار