مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی همدان زیر کشت پاییزه می‌رود

۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی همدان زیر کشت پاییزهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  امیر لاهوتیان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت ابلاغی کشت‌های پاییزه مربوط به سال 97-98 استان اظهار داشت: با توجه به سطح زیر کشت برای محصولات  تولیدی در همدان شامل غلات دیم و آبی، حبوبات و دانه روغنی کلزا برنامه ریزی داریم.

وی ادامه داد: برنامه ابلاغی سطح زیر کشت گندم آبی 72 هزار هکتار در سطح استان و برای گندم دیم نیز 320 هزار هکتار  است که در مجموع 392 هزار هکتار در استان کشت گندم جو و آبی را داشتیم و تا کنون بالغ بر 70 درصد کشت انجام گرفته و 30 درصد باقیمانده هنوز انجام نشده است.

لاهوتیان اظهارداشت: سطح زیر کشت ابلاغ شده 43 هزار هکتار برای جو آبی و 63 هزار هکتار نیز برای جو دیم برنامه ریزی شده که در مجموع 111 هزار هکتار است که 75 درصد از کشت جو استان انجام شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برنامه کشت کلزا برای امسال 6 هزار هکتار بوده است افزود: تعهد تولید 16 هزار تن کلزا را در استان همدان داریم که با میانگین 2.300 کیلوگرم در هکتار باید تولید بالایی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون افزون  بر 5400 هکتار صف قرارداد ما برای کشت کلزا و 4500 هکتار سطح زیر کشت این محصول است که تا کنون 4200 هکتار سطح سبز گزارش شده و برای این میزان کشت دانه روغنی کلزا بالغ بر 55 تن هیبرید بین کشاورزان توزیع شد.

لاهوتیان با اشاره به کشت انتظاری حبوبات در استان و برنامه ابلاغی تعیین شده گفت: برای سال زراعی 97-98 در مجموع 18 هزار و 750 هکتار نخود و 4550 هزار هکتار عدس را به صورت بهاره و انتظاری و با استفاده از کشاورزی حفاظتی انجام می‌دهیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزان اعطا می شود گفت: در مجموع از 640 هزار هکتار اراضی زراعی استان که کشت‌های پاییزه و بهاره در آن انجام می‌شود بالغ بر 500 هزار هکتار به عنوان کشت پاییزه مورد استفاده قرار می گیرد که شامل گندم و جو آبی و دیم، کلزا و حبوبات انتظاری است.

لاهوتیان بیان کرد: حدود 78 درصد از اراضی استان زیر کشت پاییزه می‌رود که مقدار محدودی نیز سیر کشت می شود و از کشاورزان و بهره برداران انتظار داریم تا طیق زمان بندی که اعلام می شود عمل کنند و ما بهترین زمان برای کشت کلزا را 15 شهریور الی 30 شهریور توصیه می کنیم و برای کشت غلات بهترین تاریخ تا پایان مهرماه است.

وی افزود: ولی با توجه به اینکه بخشی از اراضی کشاورزان ما زیر کشت سیب‌زمینی و چغندر قند و ذرت بوده است کشت با مقداری تاخیر انجام می شود و کشاورزان باید از بذور اصلاح و گواهی شده با مراجعه به شرکت‌های تامین و تولید بذر بهترین آنها را تهیه کنند و از بذور خود مصرفی استفاده نکنند.

وی با اشاره به بیمه محصولات پاییزی گفت: توصیه می کنیم کشاورزان با مراجعه به کارگزاری‌های بیمه در شهرستانها حتما برای بیمه محصولات خود اقدام کنند. بخشی از تعرفه بیمه محصول را دولت پرداخت می کند و کشاورزان با پرداخت حداقل مبلغ می توانند بیمه محصولات خود را داشته باشند.


انتهای پیام/ج


۵۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی همدان زیر کشت پاییزه می رود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.