سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان گفت: هم اکنون فصل ششم کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان در حال اجراست.

فصل ششم کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ محمد جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان گفت: در پی انجام کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سمنگان شهرستان مانه و سمنگان در سال‌های ۹۱ و ۹۳ و کشف شواهد باستان شناسی از یک شهر دوران ماد و هخامنشی، موسسه باستان شناسی آلمان علاقمند به ادامه پژوهش‌ها در محوطه تاریخی ریوی شد.

جعفری افزود: این کاوش‌ها به صورت مشترک با هیئتی آلمانی به سرپرستی دکتر یودیت تومالسکی و با هماهنگی پژوهشکده باستان شناسی کشور و حمایت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان انجام می‌شود.

وی با بیان این که تپه ریوی در سایتی ۱۱۰ هکتاری و در ۵ کیلومتری آشخانه در حوالی روستای نجف قرار دارد، گفت:: تاکنون ۵ فصل این کاوش‌ها به اتمام رسیده و در این کاوش‌ها باستان شناسان به بقایای استقراری از دوران ۳۵۰۰ سال قبل از جمله مفرغ و همچنین دوران آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی دست یافتند.

جعفری افزود: هم اکنون در فصل ششم این کاوش‌ها قرار داریم که آثار کشف شده در تپه ریوی نشانگر آن است که با یک معماری خشتی بزرگ و با یک شهر مواجه هستیم که بسیار گسترده بوده است.

وی تصریح کرد: طبق کاوش‌های انجام شده مهم‌ترین استقرار تاریخی در این تپه مربوط به دوره هخامنشی است که در آن دوره تبدیل به شهر شده و از دوره‌های بعد از آن (در دوره‌های اشکانیان و ساسانیان) نیز آثاری کشف شده است که نشان می‌دهد کاربری شهری در آن دوران نیز وجود داشته است.

وی افزود: این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تا کنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود.

سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی گفت: امیدوار هستیم در ادامه و برای رسیدن به چشم انداز‌های در نظر گرفته شده برای این منطقه، بتوانیم طی یک برنامه حداقل ۶ ساله، ریوی را به یکی از مناطق گردشگری پربازدید تبدیل کنیم که البته فراهم آوری زیرساخت‌های این امر از هم اکنون در حال پیگیری و انجام است.

گفتنی است؛ پژوهش‌های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، این اداره کل با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» جهت کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی برنامه ریزی کرده است.

انتهای پیام / ب 

کاوش‌های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.