روزنامه صباح چاپ ترکیه در مقاله‌ای به سخنرانی روز گذشته رجب طیب اردوغان درباره ارائه جزئیات مربوط به قتل جمال خاشقجی پرداخت.

صباح: روزهای آینده آبستن تحولات بزرگ استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صباح چاپ ترکیه در مقاله‌ای نوشت: 57 شبکه خبری به صورت زنده سخنرانی روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست فراکسیون حزب عدالت و توسعه را پخش کردند. سخنان رئیس جمهور ترکیه مهر تاییدی بر خبرهایی بود که از دو هفته پیش درباره ماجرای قتل جمال خاشقجی در رسانه های ترکیه منتشر شد. 

اردوغان در این سخنرانی اعلام کرد احمد المزینی را که به عنوان رایزن در کنسولگری عربستان فعالیت می کرد و در واقع مسئول واحد اطلاعات بود دو روز پیش از قتل جمال خاشقجی به ریاض رفت و احتمالا پس از دریافت دستورات یک روز پیش از جنایت به ترکیه بازگشت. المزینی پس از قتل خاشقجی بار دیگر به ریاض رفت.

اردوغان همچنین اعلام کرد گروهی از سعودی ها پیش از جنایت بررسی هایی را در جنگل های بلگراد در حومه استانبول انجام دادند و هارد دیسک دوربین های مدار بسته کنسولگری عربستان روز دوم اکتبر نابود شده بود.

صباح نوشت: در سخنرانی اردوغان دو نکته مهم دیگر نیز وجود داشت. وی از ملک سلمان، پادشاه عربستان با عنوان خادم حرمین شریفین نام برد و بر این موضوع تاکید کرد که به صداقت وی اعتماد دارم. اردوغان با تاکید بر این موضوع که بالاترین مقاماتی که مسئول این جنایت هستند نیز باید پاسخگو باشند تلویحا به ولیعهد بن سلمان اشاره کرد.

اردوغان به عنوان بالاترین مقام رسمی ترکیه از همدستان خارجی در این جنایت سخن گفت. این سخنان اردوغان موضوع دو هواپیمای خصوصی را مطرح کرد که پس از جنایت با عاملان آن یکی به قاهره و دیگری به دبی پرواز کرد. هنوز این موضوع مشخص نیست که مصر و امارات عربی متحده چه واکنشی به این سخنان نشان خواهند داد.

صباح افزود: بی تردید ترکیه راهبردی موفقیت‌آمیز را در ارائه مدارک و شواهد مرتبط با تحقیقات قتل خاشقجی به افکار عمومی جهان در پیش گرفته است. این راهبرد موجب شد که عربستان سعودی بارها روایت رسمی را درباره ماجرای قتل خاشقجی تغییر دهد. این مسئله موجب از میان رفتن کامل اعتماد به اظهارات سعودی ها شد.

صباح با اشاره به اینکه بسیاری از مقامات آمریکا و اروپا همچنین شرکت های بزرگ برنامه شرکت در کنفرانس اقتصادی ریاض را لغو کردند، نوشت: بن سلمان نیز برنامه سخنرانی خود را در نشست افتتاحیه لغو کرد. ظاهرا وی نیز ترجیح داد به جای این سخنرانی در افتتاحیه کنفرانس مذکور به سخنرانی اردوغان گوش کند.

صباح نوشت: پرونده قتل خاشقجی هنوز بسته نشده است. روزهای آینده آبستن تحولات بزرگ است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، عربستان ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
وقتی رئیس بزرگ..قمارباز قلدرمآبی بنام ترامپ واضح و صریح حقوق بشر آمریکائی را معادل= 470میلیارد دلار فروش اسلحه به عربستان می داند و حاضر نیست در قبال پیگیری حقیقت دست از منافع فروش اسلحه بردارد یا اینکه کشتار مردم یمن را با بمبهای ممنوعه و خوشه ای در برابر حقوق بشر آمریکائی و فروش تسلیحات و حمایت از جنگ به نا حق بخاطر تولید و فروش هر چه بیشتر سلاح به گاوان شیرده اعراب جاهلی حاشیه خلیج فارس مثل امارات/ عربستان بحرین...یکی و مساوی می داند در آستانه چه تحولی؟ وقتی رشوه6میلیارد دلاری یک قبیله بیابانگرد جاهلی بنام آل خبیث سقوط شما سعود عربستان بخوانید به پاکستان بخاطر عملیاتهای تروریستی در مرزهای همجوار با ایران پرداخت میشود و یا حقوقدانان سازمان ملل بنام هیاهوی "حقوق بشر" خونهای شهدای بیگناه مردم افغانستان...پاکستان...عراق...سوریه...لبنان...فلسطین...مدافعین حرم ایران.... را به هیچوجه نمی بینند و فقط کیسه های دلار و طلای آل خبیث سقوط عربستان را می بینند در آستانه چه تحولی ؟ تمام هیاهوئی را هم که غربیها و اروپائیها براه انداخته اند نه بخاطر احقاق حق که بخاطر هر چه بیشتر چپاول کردن منافع( دوشیدن گاوان شیرده ) و کیسه های پر از بسته های دلار و طلای نفت سیاه آل خبیث سعودی است....جمال خاشقچی هم در این بین بهانه ای برای رسیدن به منافع کثیر و آمریکا و متحدانش با هم سر این میز مطامع است در این راستا مسابقه ای بی مثال گذاشته اند والا برای یک نویسنده اینهمه هیاهوی تبلیغاتی!؟!! اما برای هزاران کودک یمنی و کودک فلسطینی و کودک عراقی و کودک سوری و کودک لبنانی که در بمبارانهای هوائی و بمبهای ممنوعه بدست همین تروریستهای دست پرورده آل خبیث سعود کشته میشوند همه هم کورند و هم لالند و هم عاجز از دفاع؟؟؟......
Iran (Islamic Republic of)
سیدعباس موسوی
۱۲:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۷
اصل قضیه ترحم به خاقشچی نیست بلکه دلارهای نفتی آلسعود است که تمام کشورهایی که دم از حقوق بشر می زنند را وا داشت که تا آنجایی که بتواند بیشتر تصاحب کند باقر النمر را فراموش کردند شهدای منا را - کودکان یمن را - شیعیان بحرین را - و ....... اینها واضحتر از هر جنایت دیگر است که آلسعود مرتکب شده است الحمدلله بدون هزینه آبروی خودشان بدست خودشان و با رسانه های خودشان رفت و این است قدرت و عظمت خداوند متعال که به مومنان بگوید صبرکنید تا حلاوت شکست و آبروریزی دشمنان را ببینید و به ظالمان بگوید که چند صباحی خوش باشید تا انتقام مظلومان و کودکان را این گونه بگیرم و الا خاشقچی خود یک وهابی شیعه ستیز و ایران ستیز بوده
آخرین اخبار