مدیرکل استاندارد مازندران گفت: صادرات در مازندران با استاندارد سازی کالا‌های تولیدی توسعه و گسترش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با توجه به تاکید‌های رهبر معظم انقلاب بر افزایش تولید داخلی، ارتقای مرغوبیت و کیفیت تولیدات و مصرف کالای ایرانی، توجه به این مهم و همچنین استاندارد سازی کالا‌های تولید داخل علاوه بر کاهش وابستگی‌ها به کالا‌های خارجی در تقویت سهم کشور در بازار‌های جهانی موثر است.

مقوله استاندارد سازی تولیدات صادرات محور علاوه بر ارتقای کیفیت، تامین منافع مردم، حفظ سلامت و ایمنی و جلب اعتماد مصرف کننده در افزایش سهم کشور در بازار جهانی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

مهرپروانه استاندارد برهزار و ۴۰۰ کالاتولید شده در استان 

مسعود جوادی مدیرکل استاندارد مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، به فعالیت ۷۵۱ واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه استاندارد در استان اشاره کرد و گفت: هزار و ۴۱۶ محصول تولیدی استان دارای نشان استاندارد هستند.

وی افزود: درحال حاضر ۵۰۰ استاندارد ملی در استان تدوین شده است که ۴۶ مورد آن در یک سال اخیر به نشان‌های استاندارد استان اضافه شده است.

جوادی خواستار توجه بیشتر مردم به مقوله استاندارد شد و گفت: اگر مسائل فرهنگی حل شود و مردم استفاده از باکیفیت را حق خود بدانند مسائل فراروی برطرف می‌شود.

مجموعه حیدری از تولیدکنندکان بابلی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محصولات زیرمجموعه وزارت نیرو را تولید می‌کند رعایت استاندارد و بالاترین کیفیت موجب اشتغالزایی پایدار دراین مجموعه شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ نیرو در این مجموعه مشغول فعالیت هستند افزود: صنعت برق که صنعت حساس و بسیار مهم است محصولات تولیدشده بایستی پردوام و عمر بالای ۳۰ سال در کشور داشته باشند.

طباطبایی مجموعه تولیدی انواع تابلو‌های برق در قائم شهر راه اندازی کرده است که ثبات ۴۰ ساله محصولات خود در بازار را مدیون رعایت استاندارد‌های می‌دانند گفت: در انتخاب نوع ورق فولادی فلز از جنس‌های بهتر استفاده می‌کند تا محصولات بهتر را ارایه دهد.

نشان استاندارد به بیش از ۷۰ درصد کالا‌های صادراتی مازندران

جوادی مدیرکل اداره استاندارد مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: ۴۲۰ میلیون دلار محصولات پارسال از استان به خارج کشور صادر شد که ۷۰ درصد این محصولات دارای نشان استاندارد بودند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک هزارو ۸۰۰ مورد بازدید از بیش از ۱۳ هزار مراکز عرضه در استان انجام می‌شود، گفت: ۴۵ هزار وسیله سنجش نیز در سال قبل کنترل شده و پنج واحد تولیدی نیز به دادگاه معرفی شده است.

مدیرکل استاندارد مازندران بیان اینکه نظارت بر اجرای استاندارد در ۲ محور بازرسی و صدور گواهی قابل پیگیری است، افزود: براساس قانون بیش از هزار و ۲۰۰ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است که در استان ۸۰ درصد این کالا‌ها و خدمات دارای علامت استاندارد هستند.

امروزه با توسعه و پیشرفت تکنولوژی ضرورت توجه به مصرف کالا‌های استاندارد دوچندان شده است، مردم باید کالا‌های با نشان استاندارد را خریداری و استفاده کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم به خاطر خرید ارزان به نشان استاندارد کالا‌ها توجه نکرده و کالا‌های بی کیفیت را مصرف می‌کنند.

محمدی مدیرعامل کارخانه تولیدی مازون فوم در شهرستان سوادکوه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رعایت کردن استاندارد مهم‌ترین عامل رشد صادرات محصول تولیدی خود در سال‌های اخیر بیان کرد و گفت: با دریافت نشان استاندارد بیش از ۴۰ درصد محصولات خود به خارج کشور صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه صادرات این مجموعه به مراتب و در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است افزود: مشتری‌ها توجهی ویژه‌ای به محصولات استاندارد این شرکت دارند.

اعطای لوگوی استاندارد به فروشگاه‌های عرضه محصولات غذایی

جوادی مدیرکل اداره استاندارد مازندران به اجرای طرح عرضه نشان استاندارد تشویقی به فروشگاه‌های عرضه محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: به منظور فرهنگ سازی و دستیابی به این هدف مبنی بر اینکه عرضه کنندگان محصولات غذایی به اهمیت استاندارد شرایط نگهداری محصولات نیز به اندازه دریافت نشان استاندارد کالا پی ببرند، این طرح تشویقی اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اختیاری بودن این اقدام، واحد‌های متقاضی خود باید پیشقدم شده و با درنظرگرفتن منافع و استقبال مردم از خرید محصولات از فروشگاه‌های با لوگوی استاندارد به دلیل اعتبار که از آن برخوردار می‌شوند، با توجه به شرایط رقابت بازار به اداره استاندارد مراجعه و درخواست دریافت لوگوی استاندارد نمایند.

یکی از شهروندان حاضر در فروشگاه گفت: بایستی ما مشتریان در خرید کالا اول به کیفیت، علامت استاندارد و قیمیت مناسب خیلی مهم است که توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: کالا ارایه شده در فروشگاه علامت استاندارد نداشته باشد خریداری نمی‌کنیم.

تغییرات در استاندارد سازی محصولات تولیدی کشور

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: راهبرد بخش تولید در کشور باید از اشتغال محوری به استاندارد محوری و اولویت دادن به تولید محصولات استاندارد تغییر کند.

وی هدف از تعریف شاخص‌های استاندارد را حفظ ایمنی و سلامت مردم در کنار بهبود کیفیت زندگی دانست و تاکید کرد: باید با استفاده از تجربه و دانش فنی به دنبال ایجاد و خلق روش‌های جدید در همه زمینه‌ها بویژه فناوری و ارتباطات باشیم.

بیات توجه به شاخص‌های استاندارد را جزو جدایی ناپذیر زندگی جوامع بشری دانست و گفت که امروز استاندارد روش‌های علمی را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده است.

وی شعال سال جاری روز جهانی استاندارد را  استاندارد‌های بین المللی و انقلاب صنعتی چهارم  معرفی کرد و افزود: انقلاب صنعتی چهارم مرز‌های میان دنیای دیجیتال و واقعیت را محو می‌کند.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تلاش ما این است تا واحد‌هایی که اخلاق تولید و عرضه را هم رعایت نمی‌کنند به سمت و سوی اصلاح قدم بردارند و در نهایت اگر اصلاحی در روند تولیدشان ایجاد نشد، بشدت با آن‌ها برخورد شود.

پس صدور کالای استاندارد و دارای کیفیت مناسب در اعتبار بخشی به کشور در جامعه بین المللی نقش بسزایی دارد. کالای صادر شده از ایران به سایر کشور‌ها مانند سفیران اقتصادی هستند که می‌توانند موجب کسب اعتبار و جایگاه کشور در خارج از مرز‌ها شوند.

انتهای پیام / ر

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.