مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۷۰ درصد بیماری‌های عفونی و ۷۶ درصد بیماری‌های غیر واگیردار کشورمان ریشه در رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذا‌های غیربهداشتی دارد.

مصرف قند و نمک ایرانی ها دو برابر میانگین جهانیبه گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛     شهریار مستوفی  مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  گفت: مصرف مواد غذایی حاوی قند، چربی و نمک به همراه کم تحرکی ریشه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت، قلب و عروق در کشور است که مصرف این مواد در ایران دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است.


وی اظهار داشت: ۱۷ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان ایرانی دچار چاقی هستند که برای تعادل بخشی به وزن خود باید روزی ۴۰ دقیقه ورزش در کنار رعایت رژیم غذایی سالم داشته باشند.

مستوفی، مهم‌ترین گام برای اصلاح رژیم غذایی در جامعه را تغییر ذائقه کودکان از بدو تولد، تشویق کارخانه‌ها برای تولید مواد غذایی سالم، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم و منع تبلیغات مواد غذایی آسیب رسان برشمرد.

وی با اشاره به برنامه سالیانه کاهش ۱۰ درصدی قند و نمک از تولیدات تغذیه کشور در برنامه توسعه ششم توسعه افزود: درصدد هستیم با یک برنامه ریزی دقیق سال آینده تولید روغن جامد در استان را به صفر برسانیم.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نظارت بر امنیت غذایی جامعه را هدف ذاتی این سازمان عنوان کرد و گفت: امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد جامعه در همه زمان‌ها به غذای کافی، سالم و مغذی و اگر در یکی از این سه مورد خلاء ایجاد شود امنیت غذایی جامعه به خطر می‌افتد و همه دستگاه‌های اجرایی در مقابل تامین امنیت غذایی وظیفه دارند.  

وی افزود: به منظور نظارت بر امنیت غذایی استان در سال جاری؛ ۳۸۲ بار از تولیدات محصولات کشاورزی و ۱۷۰ بار از تولیدات صنعتی استان نمونه برداری و ۳۸۱ محصول تولیدی دیگر استان‌ها که شامل ۶۷ محصول پرمصرف استان است، نمونه گیری و بازرسی شده است.  

وی تولید مواد غذایی تقلبی زیرزمینی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه نظارت بر امنیت غذایی دانست و گفت: بسیاری از تولیدی‌های غیرمجاز با بر چسب تقلبی و آدرس جعلی اقدام به تولید مواد خوراکی می‌کنند که بر نحوه تولید و مواد افزدنی آن‌ها نظارتی نیست و استاندارد‌های لازم را رعایت نمی‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به نظارت دقیق استفاده از مواد تراریخته در تولیدات غذایی خبر داد و افزود: همه تولیدی‌های غذایی استان که از مواد تراریخته استفاده می‌کنند باید حتما برچسب تراریخته داشته باشند و بر این گونه تولیدات نیز به دقت نظارت می‌شود.  

دکتر مستوفی بیشترین مواد تراریخته استان را شامل ذرت، پنبه دانه و سویا دانست و یادآور شد: ۸۱ واحد کارگاهی کوچک تولید غذایی دارند که بر آن‌ها نظارت می‌شود.


انتهای پیام/ز




ذرت، پنبه دانه و سویا بیشترین مواد تراریخته استان کرمانشاه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.