دو دهانه ماه در عکس معروف "زمین و ماه" برداشته شده توسط ویلیام آندرس فضانورد آپولو-8، به افتخار پنجاهمین سالگرد ماموریت تاریخی این سفینه به مدار ماه، نام‌های جدید گرفتند.

نامگذاری‌های جدید در کره ماه+عکسبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک گروه کاری وابسته به اتحادیه بین‌المللی نجوم(International Astronomical Union-IAU) این دو بخش را "طلوع زمین آندرس"(Anders' Earthrise) و "زادگاه 8" ( 8Homeward) نام گذاشتند و از این پس در اسناد و نقشه‌ها این قسمت‌ها با نام‌های جدید معرفی خواهند شد.

در 24 دسامبر 1968 نام ویلیام آندرس, فرانک بورمن و جیمز لاول به عنوان اولین انسان‌هایی که در مدار ماه قرار گرفتند به ثبت رسید. آنها ضمن گردش خود با ناو آپولو-8 در اطراف ماه، شاهد نخستین طلوع زمین از ماه بودند و آندرس توانست با یک دوربین فیلمبرداری 70 میلی‌متری عکس‌های زیبایی از این منظره بگیرد. این تصویرها بعدا زینت بخش جلد مجلات، صفحه روزنامه‌ها و کتاب‌ها در سال 1969 شد.

اما اهمیت عکس طلوع زمین که قطعا معروف‌ترین تصویر گرفته شده توسط آپولو 8 است تنها به ثبت این لحظه تاریخی ختم نشد و بعدها آغازگر جنبش محیط زیست شناخته گردید زیرا زیبایی زمین را به خوبی نشان می‌داد. ویلیام اندرس بعدا در مصاحبه‌ای گفت: "ما در تمام این راه خود را برای کشف ماه آماده کرده بودیم اما مهمترین چیزی که کشف کردیم زمین بود!"

نامگذاری‌های جدید در کره ماه+عکس

"طلوع زمین آندرس" که قبلا "پاستورتی" نام داشت دهانه بزرگی به قطر 40 کیلومتر است و به وضوح در پیش زمینه عکس برداشته شده توسط آندرس دیده می‌شود. اما زادگاه 8 کوچکتر است و حدود 12.5 کیلومتر عرض دارد.


بیشتر بخوانید:۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز از کره ماه که شاید نمی‌دانید 


البته این دو محل نخستین مکان‌هایی نیستند که به اسم‌های مربوط به ماموریت آپولو 8 نامگذاری شده‌اند. در سال 1970، اتحادیه بین‌المللی نجوم سه نقطه دیگر ماه را به اسم بورمن، لاول و آندرس، فضانوردان این سفینه نامگذاری کرد. این بخش‌ها در سمت چپ ماه در نزدیکی سه دهانه که به نام خدمه کشته شده آپولو 1 در جریان آزمایش 27 ژانویه 1967 واقع هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نامگذاری‌های جدید در کره ماه+عکس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.