سازمان ملل اعلام کرد تعداد افغان‌هایی که در حملات انتحاری کشته یا زخمی شده اند، در سال ۲۰۱۸، ۴۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد تعداد افغان‌هایی که در حملات انتحاری کشته یا زخمی شده اند، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۴۶ درصد افزایش یافته است.

 این مطلب در شرایطی اعلام می‌شود که شورشیان بیش از پیش غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با انتشار گزارش ویژه‌ای درباره استفاده از وسیله‌های انفجاری دست ساز (آی‌ای دی) در جنگ افغانستان، اعلام کرد انفجار‌های انتحاری به مرگ دو هزار و ۳۴۳ غیرنظامی منجر شد که بیش از تلفات هر روش دیگری از جمله درگیری‌های زمینی است.

تلفات غیرنظامیان ناشی از انفجار انواع مختلف آی‌ای دی از جمله بمب‌های انتحاری و مین‌های زمینی، در مقایسه با یک سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافت و به سه هزار و ۶۳۴ تن رسید.

یوناما هشدار داد افزایش موارد «حملات تعمدی و بی هدف» علیه غیرنظامیان به معنای «نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی» است که ممکن است برابر با جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت باشد.

بیش از نیمی از تلفات غیرنظامیان بر اثر انفجار آی‌ای‌دی به گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش نسبت داده شده و طالبان، بزرگ‌ترین گروه شورشی در افغانستان، ۴۰ درصد موارد را به خود اختصاص داده است.

یوناما اعلام کرد به نظر می‌آید بسیاری از حملات به طور خاص اقلیت شیعیان را هدف قرار داده است. ورزشگاه‌ها، مساجد، درمانگاه‌ها و مراکز اخذ رای از جمله دیگر اهداف بوده است.

انتظار می‌رود یوناما اواخر این ماه گزارش کلی خود را درباره تلفات غیرنظامیان برای دوره ژانویه-سپتامبر منتشر کند.

گزارش یوناما برای نیمه نخست سال که ماه ژوئیه منتشر شد، نشان داد تعداد غیرنظامیان کشته شده در جنگ به رقم بی سابقه یک هزار و ۶۹۲ نفر رسیده است و سه هزار و ۴۳۰ تن دیگر نیز زخمی شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار