آیت الله اعرافی گفت:در پذیرش حوزه ها شتابزدگی وجود ندارد، مبنای پذیرش کیفیت و توانمندی است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله اعرافی،مدیر حوزه های علمیه کشور  امروز در بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که درسالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در پذیرش حوزه های علمیه تلاش شده تا مبنای پذیرش کیفیت و توانمندی های روحی، فکری و شخصیتی باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت، شتاب زدگی در پذیرش و افزایش کمی نداشته و نخواهد داشت گفت: در دو سال اخیر تلاش شده؛ ضریب پذیرش و نمره ها افزایش یابد؛ نباید نگران از کم شدن ورودی ها داشته باشیم بلکه باید نگران این باشیم در دنیایی که این همه نیاز وجود دارد و نیاز ها در سطحی بالاتر از گذشته است افراد ممتاز را تربیت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: استقلال مالی حوزه های علمیه بسیار مهم است و باید تلاش کنیم در حوزه منابع پایدار ایجاد شود و تا جایی که امکان دارد منبع تغذیه ما این منابع باشند.

وی افزود: حوزه از اسناد کلان که لازمه حرکت است باید عبور کند و لذا طرح های متعددی در این زمینه ارائه شده بنابراین ما در مرحله عبور از این امر مهم هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برنامه 5 ساله حوزه آماده شده و به زودی ارانه خواهد شد بیان کرد: در ادامه کار نیازمند هستیم از نظر اساتید و فضلا بهره مند شویم و اکنون این نیز انجام شده و نظرات جمع آوری و بررسی می شود.

وی همچنین افزود: در خصوص مطالبات مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری اقداماتی شده است و در حال تکمیل هستند.

مدیر حوزه های علمیه مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: این، نیاز به زیر ساخت دارد و شورای گسترش و شورای عالی علاوه بر نظامات جامع در حوزه های مختلف نیز طرح هایی دارند که باید آرام آرام ان طرح ها را به جلو ببریم و یکی از آن ها همین نقشه نظام جامع رشته ای است؛ در این زمینه کار به صورت وسیع و کارشناسی و بهره گیری از اساتید انجام شده است.

وی با بیان اینکه حوزه ما زنده، پویا و فعال است خاطرنشان کرد: تعطیلات حوزه بیش از سایر مراکز علمی نیست و لذا مراقبت از اینکه تعطیلات زیادی در حوزه نداشته باشیم یک ضزرورت است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد:طرح پژوهش در سطوح عالی که منطبق بر سنت های حوزه است تصویب شد و در قم مدیریت سطوح عالی و مراکز تخصصی آن را دنبال خواهند کرد تا ظرفیت های خوبی برای افراد و پژوهشگران مستعد ایجاد شود.

وی ادامه داد: طرح جامع اخلاقی و تربیتی تهیه شده است و نکات و پیشنهاد های کمیسیون های اجلاسیه قبل نیز بررسی و پیگیری شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه مطرح کرد: در حوزه سنت عمیق و ژرفی داشتیم که استاد مشعل فروزان ومحور هدایت فرد است و همه ابعاد شخصیتی را توجه می کرده که امروز باید آن را تقویت کنیم و آنچه در باب هدایت علمی دنیال می شود را صیانت کنیم.

وی به آزادی انتخاب درس استاد اشاره کرد و افزود: معتقدم آزادی هدایت شده و هوشمند را هرچه بیشتر در نظام آموزشی عمق بخشیم در نتیجه خروجی آن انسان های بزرگ تری خواهند شد؛ این آزادی باید در سطوح پایین تر هم باشد و نباید فضای دروس عالی و خارج به سمت فضای کلاسیک و جدول شده برود.

آیت الله اعرافی گفت: طلبه ما در فضای بدون راهنما، نباید رها باشد و استادان ما نقش جامع تربیتی و هدایت گری خود را ایفا کنند؛ استاد در نظام حوزه هم معلم است هم مشاور و راهنمایی که به همه ابعاد شخصیتی شاگرد توجه دارد.

وی بیان کرد: نظام هدایت علمی خلأ هایی را تکمیل می کند به این صورت که امتحانات و مصاحبه ها را پایش می کند و تمرین، تحقیق و مقاله نویسی در فضای آن انجام می گیرد و مشاوره های تربیتی و اخلاقی و مهارت های کاربردی و تبلیغی نیز انجام می شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: استاد باید فضای آسیب ها، مشکلات و چالش های شاگردان و حوزه را بشناسد و هوشمندانه و غیر مستقیم در صدد معالجه آن ها بر آید. استادی موفق است که از آسیب های اکنون حوزه و داش پژوهان آگاه باشد؛ چرا که عدم آشنایی به گسستگی فضای حوزه منجر می شود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: احساس هویت حوزه ای در مواردی ضعف دارد و اینکه کسی به حوزه افتخار کند و خود را ریشه دار در اعماق تاریخ حوزه بداند، اگر کاهش یابد بسیار ضربه خواهیم خورد.

وی با بیان اینکه ما اگر حوزه بالنده، انقلابی و پاسخگو داشته باشیم در همه جهان اثر گذار هستیم گفت: در خط مقدم برای تحقق این امر اساتید قرار دارند.

انتهای پیام/ش

برگزاری اجلاسیه اساتیدحوزه علمیه قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار