به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار لوازم خانگی، از نمونه عرصههای اقتصادی سودآوری به شمار میرود که اساسا از سالیان و دهههای گذشته،گردش مالی در آن بالا و قابل توجه بوده است.
تنها با در نظر گرفتن این واقعیت که هر منزل مسکونی، نیازمند تعداد قابل توجهی از لوازم خانگی و آشپزخانه است، میتوان بهصورت ضمنی به ضریب تقاضا و جذابیت موجود در این بازار پی بُرد، اما در طول سالیان اخیر به مانند گذشته، شاهد رونق پیشین جاری و ساری در این بازار نیستیم.
کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمتها، پایین آمدن ضریب ازدواج ها و خارج شدن بسیاری از اقلام و لوازم موسوم به خانگی از دایره ضروریات خانوارها به واسطه سرکردن با همان اجناس و لوزام گذشته باعث شده تا این بازار در سالیان اخیر شرایط به نسبت متفاوتتری را تجربه کند.
این قصه در ماههای اخیر با غصه ها و چالش ها و مشکلات عدیده و جدی تری مواجه شده و در شرایط موجود شوکی جدی به این عرصه تحمیل کرده که عمده فعالان این حوزه (اعم از توزیع کننده و خریدار) را متعجب و متحیر کرده است.
نوسانات نرخ ارز و گرانی ها، به مراتب با شدت و حدت هر چه بیشتری قیمت ها در این بازار را تحت الشعاع قرار داده است.
در حال حاضر، بازاری که پیش از این مدعی واردات بی رویه لوازم خانگی و ضرورت تکیه به تولیدات داخلی بود، با چالشی دیگر نیز مواجه شده که متاسفانه واقعیت تلخی را از این صنعت عیان ساخته، واقعیتی تحت عنوان وابستگی به قطعات منفصله یا به اصطلاح اولیه وارداتی برای تولید یا به تعبیر صحیح تر مونتاژ لوزام خانگی که در واقع امر، عیار واقعی این صنعت را به تصویر کشید که می طلبد در آینده با برنامه ریزی دقیق و اصولی در راستای خودکفایی و قطع وابستگی به واردات قطعات منفصله گام برداشت، موضوعی که پیش از این در قالب گزارشی به صورتی کلی در قالب (مونتاژ کاری) به آن پرداخته شد.
به هر ترتیب، علی رغم اهمیت این موضوع، روی سخن این گزارش عمدتا به حلقه توزیع، فروش و شرایط حاکم بر این بازار معطوف میشود.
آنچنان که گفته شد، در حال حاضر گرانی به یکی از معضلات عدیده این بازار مبدل شده، افزایش قیمتی که توزیع کننده و خریدار توأمان با یکدیگر از آن ناخرسند نیستند.
محمدرضا طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتوگو با رسانهها با اشاره به افزایش 8 تا 9 درصدی قیمت لوزام خانگی در اوایل سالجاری تصریح کرد: با نوسانات نرخ ارز،این گرانی در اردیبهشت ماه به 25 درصد افزایش یافت،اما در حال حاضر در بخش لوزام خانگی ایرانی شاهد رشد قیمتی 75 تا 100 درصدی هستیم!
نکته قابل توجه در این عرصه معطوف به این امر میشود که افزایش قیمت ها در رنج تولیدات داخلی که ارز بری کمتری دارند به مراتب بیشتر از محصولات خارجی و یا اقلامی است که در داخل کشور مونتاژ می شوند و این واقعیتی است که با یک بررسی میدانی در فروشگاه های توزیع لوازم خانگی به سهولت عیان میشود.
رضا بجنوردی، یکی از فعالان عرصه توزیع لوازم خانگی در غرب استان تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش شدید قیمتها در این عرصه (بازار لوازم خانگی) اظهار کرد: متأسفانه با رشد فزاینده قیمتها، میزان تقاضا بهصورت ملموسی اُفت کرده و به تبع وقتی یخچال 5 میلیون تومانی به 11 میلیون تومان، لباسشویی 7کیلویی از یکمیلیون و 800هزار تومان به 4 میلیون و 500 هزار تومان و اقلام دیگر به انحای گوناگون با رشد قیمتهای اینچنینی همراه میشوند به تبع با کاهش قدرت خرید، ضریب تقاضا بهصورت فاحش و فاجعه باری کاهش مییابد.
وی افزود: در این میان، وقتی مشتری و یا متقاضی که از قدرت خرید به نسبت مطلوب تری برخوردار است، تقاضای تأمین فلان مدل از یخچال، فِر یا ماشین لباسشویی را مطرح میکند، متاسفانه تهیه و عرضه آن سخت و دشوار است و ظاهرا برخی با توجه به افزایش قیمتها از عرضه آن خودداری میکنند تا در آینده با قیمت بیشتری آن را به فروش برسانند.
بیشتر بخوانید: لوازم خانگی و مشکلات خرید جهیزیه نوعروسان اندر خم یک کوچه
یکی دیگر از چالش ها و نارسایی های ایجاد شده در بازار لوازم خانگی به افزایش ضریب عرضه و فروش اقلام و محصولات تقلبی معطوف میشود.
آنچنان که اخبار و گزارشها نشان میدهد متأسفانه برخی تولیدکنندگان غیر مجاز با واردات موتور و پوستههای لوازم خانگی ارزان قیمت از چین و سرهم کردن (مونتاژ) آن و حک کردن نشان و عناوین برندهای معروف و مطرح، آن را در بازار عرضه میکنند و به تبع با توجه به قیمت پایین تر این اجناس و کاهش قدرت خرید مردم، زمینه خریداری آن از سوی متقاضیان بیش از پیش فراهم شده است.
در همین خصوص طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی به رسانهها میگوید: لوازم خانگی به اصطلاح بانه مدتی است که تبلیغ میشوند اما عمده این محصولاتِ بی کیفیت، تقلبی هستند.
وی میگوید: در شرایط فعلی و با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، اساسا واردات به صورت قاچاق مقرون به صرفه نیست و به تبع سئوال مطروحه معطوف به این واقعیت میشود که چطور لوازم خانگی موسوم به بانه با قیمتهای نازل تری(در شرایط موجود بازار)عرضه و به فروش میرسند.
اکبر سراغی، یکی از فعالان عرضه توزیع لوازم خانگی در استان البرز در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با عرضه محصولات و لوازم خانگی تقلبی با برندهای مجعول در بازار گفت:متاسفانه تلاطمات قیمتها و آشفتگی بازار، شرایط نامساعدی را بر این بخش ایجاد کرده است.
وی افزود: در این میان، برخی متقاضیان با علم به اینکه محصولات موجود از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، صرفا به دلیل قیمت پایینتر آن اقدام به خرید چنین کالاهایی میکنند و برخی دیگر فریب مارکهای حک شده بر این اجناس را میخورند و به خریداری آن مبادرت می ورزند.
سراغی گفت: در این میان، ضریب شکایات،انتقادات و گلایه ها از کیفیت بسیار پایین چنین اقلامی افزایش یافته و به واقع مشکل وجود و عرضه محصولات تقلبی توسط تولیدکنندگانِ لوازم خانگیِ غیر مجاز به معضل گرانی، رکود و کسادی بازار افزوده شده است.
این فعال در عرصه توزیع و فروش لوازم خانگی بیان کرد: امید آن داریم با فوریتِ زمانی شاهد ساماندهی این بازار باشیم زیرا در شرایط فعلی امکان هرگونه پیشبینی و گمانه زنی از ما سلب شده و بعضا اعتبار چندین ساله فروشندگان لوازم خانگی به دلیل وجود برخی محصولات بیکیفیت و تقلبی زیر سئوال میرود که قطعا استمرار این وضعیت اعتماد متقاضیان را به این بازار به شدت خدشه دار خواهد کرد و با در نظر گرفتن کسادی و گرانی حاکم بر این بازار بیش از پیش به چالشهای پیش روی این عرصه پیخواهیم بُرد.
گزارش از ناصر رمضانی
انتهای پیام/