وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار نیویورکر تأکید کرد هرگونه مذاکرات احتمالی با آمریکا نمی‌تواند از نقطه صفر شروع شود، بلکه باید بر مبنای توافق هسته‌ایِ موجود باشد.

ظریف: برجام باید شالوده هرگونه مذاکره احتمالی با آمریکا باشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار نشریه آمریکایی «نیویورکر»، تأکید کرد هرگونه مذاکرات احتمالی با آمریکا نمی‌تواند از نقطه صفر شروع شود، بلکه باید بر مبنای توافق هسته‌ایِ موجود باشد.

ظریف در این باره تصریح کرد: ما در دنیای احتمالات زندگی می کنیم، بنابراین، هیچ چیزی غیرممکن نیست. وی افزود اگر [گفتگوهای احتمالی] قرار باشد در نهایت به مصوبه ای بیانجامد، باید بر مبنای آنچه از پیش در اختیار دارید، اقدام کنید. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با رد انجام هرگونه گفتگویی که قرار باشد از صفر آغاز شود، افزود: چنین چیزی غیرممکن است. شما باید روابط خود را بر روی شالوده ای که وجود دارد، بنا کنید. ما این سند –توافق هسته‌ای– را [به عنوان سنگ بنا] در اختیار داریم. این توافق 150 صفحه است نه دو صفحه (اشاره به توافق دو صفحه ای میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور).

ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگار نیویورکر درباره اینکه «پس درِ دیپلماسی هنوز نیمه باز است؟»، گفت: من چشم انداز مذاکرات را در صورتی که شرایط چنین گفتگوهایی مهیا باشد، رد نمی کنم. با این حال، وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «قابلیت اعتماد» با «اعتماد» فرق دارد. زمانی قابلیت اعتماد وجود دارد که شما به توافقی که امضا کرده اید، پایبند بمانید. ظریف در ادامه به یک مثل قدیمی از آمریکای لاتین که درباره مبنای روابط بین الملل است، اشاره می کند. مفهوم این مثل آن است که باید به تمامی معاهده ها پایبند بود، در غیر این صورت همه رشته ها پنبه خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین افزود: ما همچنان منتظر دریافت نشانه هایی مبنی بر واقع گرایی [مقامات آمریکایی] هستیم.

انتهای پیام/

گفتگوی ظریف با خبرنگار نیویورکر

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار