به تازگی محققان مرکز پزشکی سدارز-سینای،‌ دارویی تولید کرده‌اند که می‌تواند به درمان موثرتر سرطان لوزالمعده بپردازد.

دارویی که برای درمان سرطان لوزالمعده موثرتر استبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرطان لوزالمعده، سومین بیماری مرگباری است که افراد بسیاری از مردم جهان را به کام مرگ کشانده است. این بیماری معمولا دیر و زمانی که شیمی‌درمانی هم کار چندان موثری نمی‌تواند انجام دهد، تشخیص داده می‌شود. زمانی که بیماری تشخیص داده شود، با استفاده از شیمی‌درمانی و دارو، فقط می‌تواند حداکثر ۵ سال بیمار را زنده نگهداشت. اخیرا محققان مرکز پزشکی سدارز-سینای (Cedars-Sinai)،‌ دارویی تولید کرده‌اند که می‌تواند به درمان موثرتر این بیماری بپردازد.

بیشتر بخوانید:۱۲ نشانه سرطان در مردان که نباید از آن‌ها غافل شد

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلی‌میل، سرطان که تا مدت‌ها، همچون حکم مرگ بود، در دهه ۱۹۴۰، با شروع شیمی‌درمانی، به نوعی بیماری قابل کنترل تبدیل شد. اما این وضعیت در مورد سرطان لوزالمعده، فرق می‌کند. بیشتر سرطان‌ها را می‌توان زود تشخیص داد و از میزان مهلک بودن آن کاست. اما سرطان لوزالمعده معمولا دیر تشخیص داده می‌شود و به همین دلیل قربانی‌های زیادی دارد. لوزالمعده در مرکز بدن قرار دارد و وقتی تومورهای ایجاد شده در آن بدخیم می‌شوند، علایم آن قابل تشخیص می‌شود.

بنابر گزارش‌ها، بیش از ۵۵۴۴۰ نفر آمریکایی به این سرطان مبتلا هستند. سرطان بیشتر این افراد در مراحل سوم یا چهارم زندگی‌شان تشخیص داده می‌شود. تاکنون تصویربرداری‌های سی‌تی اسکن نتوانسته‌اند این بیماری را در همان مراحل اولیه ابتلا، تشخیص دهند. بدتر از همه که برخی از سلول‌های سرطانی در این بیماری، عملا نسبت به شیمی‌درمانی مقاوم هستند. درمان، بخشی از تومورهای بدخیم را از بین می‌برد اما مدتی بعد دوباره، سروکله‌ تومورها پیدا می‌شود.

محققان می‌گویند،‌ این موضوع به این دلیل است که سرطان تشخیص می‌دهد کدام سلول‌ها قوی و کدام‌ها ضعیف هستند و به همین دلیل شروع به تکثیر سلول‌های مقاوم می‌کند. در این مرحله، داروهای به کار برده شده هم بی‌اثر می‌شوند. محققان معتقدند سلول‌های ستاره‌ای لوزالمعده در این بیماری سفت و سخت شده و در برابر درمان مقاومت ایجاد می‌کنند.

در واقع وظیفه این سلول‌ها مراقبت از لوزالمعده است اما فعالیت بیش از حد آنها، جلوی عملکرد این اندام حیاتی بدن را می‌گیرد. تکثیر این سلول‌ها به شکل کنترل‌نشده، جلوی اثربخشی شیمی‌درمانی را هم می‌گیرد. اما اخیرا محققان دارویی تولید کرده‌اند که می‌تواند جلوی فرآیند تکثیر بیش از حد سلول‌های ستاره‌ای را بگیرد و در عین حال از مقاومت آنها در برابر شیمی‌ و پرتودرمانی بکاهد.

دانشمندان مرکز پزشکی سدارز-سینای امیدوارند که با کشف این داروی جدید بتوانند اثربخشی درمان یکی از مهلک‌ترین بیماری‌ها را حداقل تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

منبع: طبنا

انتهای پیام/

دارویی برای درمان موثرتر سرطان لوزالمعده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۰:۳۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام. مادر من سرطان پانکراس دار این دارو را از جا پید کنم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
سلام شرکت دارو سازی عبیدی داروی لوتیوا ساخته برای درمان سرطان پانکراس ولی هنوز به خط تولید نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۲۳:۳۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
سلام چطور میشه این دارو را بدست اورد
Canada
محمدی
۰۵:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
باسلام
ابن دارو چیست ایا من میتوانم داشته باشم
چطوز نهبه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۲۰:۰۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام پسرخاله من سرطان پانکراس داره گفتن یکم دیراوردینش ایاباداروقابل درمانه
Iran (Islamic Republic of)
واحدی
۰۲:۳۳ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
مادرم سرطان پانکراس داره با گرید یک چکار میشه کرد فعلا شیمی درمانی میکنه چطوری تهیه کنم
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۲:۰۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام خواهشا برای پدرم این دارو را میخواهم چطوری و از کجا میشه تهیه کرد.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
صلاح الدين ساعدي
۰۹:۳۲ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام آيا مي توان داروي مد نظر رو در خصوص سرطان پانكراس تهيه كرد
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رستمی
۰۹:۲۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
سلام خواهشا برای مادرم این دارو را می خواهم از کجا میشه تهیه کرد؟
آخرین اخبار