لوزه‌ها در حالت طبیعی به یک اندازه و تمام سطح آنها صورتی است. روی سطح لوزه‌ها، فرورفتگی‌های عمیقی وجود دارد که محلی برای به دام افتادن سنگ‌های لوزه می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لوزه ها از بافت های نرمی تشکیل شده اند که در دو طرف قسمت انتهایی دهان قرار دارند. ورم و التهاب لوزه ها بر اثر عفونت های مختلف به وجود می آید و با علائمی مانند گلو درد، تب، احساس درد گلو و احساس خستگی شدید خود را نمایان می کند.

عفونت لوزه کودک

 در واقع، وظیفه لوزه ها تولید آنتی بادی در بدن است. البته این عملکرد تنها در یک سال نخست زندگی است و در سال های بعد نقش موثری در ایمنی بدن ندارد.

 مطالعات پزشکی نشان می دهد کودکانی که لوزه های آنها به هر دلیلی خارج شده، در سنین بالاتر از نظر ایمنی مشکلی پیدا نکرده اند و توانایی خود را در مبارزه با عفونت ها از دست نمی دهند.

 عفونت التهابی لوزه ها علائمی دارد: از قبیل گلودرد، تب، تنفس دشوار، احتقان یا آبریزش بینی، قرمزی و تورم لوزه ها همراه با نقاط سفیدرنگ، کاهش حجم صدا یا صدای گرفته، سردرد، درد شکمی، استفراغ خون آلود، تنفس با دهان بویژه در کودکان، تنفس صدادار در طول روز و خرخر کردن هنگام خواب شبانه، تودماغی صحبت کردن، اشکال در بلع همراه با درد و تورم و در این میان شایع ترین علامت آن گلودرد است.

 التهاب و بزرگ شدن لوزه ها باعث انسداد راه های تنفسی و در نتیجه خرخر، اختلال خواب، اشکال در بلع غذا و حتی مشکلات دندانی می شود.

 علائمی چون احتقان، گرفتگی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه نشان می دهد منشأ بیماری، ویروسی است که معمولا بدون نیاز به درمان خاصی پس از گذشت دو هفته بهبود می یابد.

 برعکس، تب ناگهانی بدون عفونت مجاری تنفسی فوقانی ممکن است نشانه عفونت باکتریایی لوزه ها باشد. با مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال بروز گلودردهای میکروبی که به گلودردهای استرپتوکوکی مشهورند، وجود دارد.

 این علائم نیز به خودی خود و بدون نیاز به درمان بهبود می یابد، اما پزشکان هشدار می دهند درمان نشدن این عفونت های استرپتوکوکی می تواند باعث تب روماتیسمی شود و صدمات دائمی به قلب وارد کند. از این رو باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم انجام شود.

بزرگ شدن لوزه ها از جمله عوامل مسدود شدن راه تنفسی در افراد است که به خرخر در زمان خواب یا اختلال در الگوی خواب منجر می شود و اغلب وقفه های تنفسی ایجاد می کند

التهاب لوزه بسته به عامل پدیدآورنده آن می تواند مسری یا غیرواگیردار باشد.

انواع ویروسی و باکتریایی بسیار مسری است، ولی التهاب لوزه بر اثر مشکلات مزمنی مانند التهاب سینوس ها یا حساسیتی غشای مخاط بینی، غیرواگیر است.

 انواع التهاب لوزه

معمولا التهاب لوزه ها به دو شکل حاد و مزمن مشاهده می شود. نوع حاد آن با گلودرد ناگهانی آغاز می شود و معمولا با تب همراه است. بیمار قادر به فرو دادن بزاق خود نیست، از گوش درد هم در زمان بلع شکایت می کند و تنفس دشواری دارد. در چنین بیمارانی، سطح لوزه ها شفاف و براق است و پوشش سفید رنگی روی آن را می پوشاند.

 غدد لنفاوی گردن متورم شده و تب بروز می کند. التهاب لوزه استرپتوکوکی باعث وارد آمدن صدمات ثانویه به عروق قلبی (تب روماتیسمی) و کلیه ها می شود.

این عفونت ها همچنین زخم های پوستی، التهاب سینوس ها، سینه پهلو و عفونت های گوش را در پی دارند.

 در موارد حاد التهابی که گلو به شدت عفونت کرده و لوزه ها و غدد لنفاوی ناحیه گردن به سرعت بزرگ می شوند، بیمار دچار خستگی مفرط و بی قراری خواهد شد.

 گلودرد ناشی از این التهاب، حدود یک هفته تا یک ماه طول می کشد و معمولا به آنتی بیوتیک های تجویزی واکنشی نشان نمی دهد.

 اما نوع التهاب مزمن لوزه ها، عفونت های پایدار و مقاوم هستند. تکرار مرتب این عفونت ها باعث تشکیل کیست های کوچک در لوزه ها می شود. سنگ های لوزه معمولا در این کیست ها و فرورفتگی ها ایجاد می شود.

 خرد شدن این سنگ ها، بویی مانند تخم مرغ گندیده در دهان به وجود می آورد و تنفس برای بیمار دشوار می شود.

 بزرگ شدن لوزه ها از جمله عوامل مسدود شدن راه تنفسی در افراد است که به خرخر در زمان خواب یا اختلال در الگوی خواب منجر می شود و اغلب وقفه های تنفسی ایجاد می کند. این حالت، فرد را مرتب در طول شب از خواب بیدار می کند.

 شب ادراری، کابوس های شبانه، تغییرات خلق و خو، خواب آلودگی بیش از حد و حتی مشکلات قلبی از عوارض آن است.

 دندانپزشکان معتقدند بزرگ شدن لوزه ها و نوع تنفس خاص این افراد، ناهنجاری های دندانی را در آنها پدید می آورد.

 عفونت های لوزه را چگونه از بین ببریم؟

معمولا عفونت باکتریایی لوزه ها با انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها از جمله پنی سیلین درمان می شود. در مواردی که بدن بیمار نسبت به درمان های پزشکی مقاوم شده و مرتب عفونت ها بازمی گردد، پزشکان معمولا لوزه ها را خارج می کنند.

 عوامل ویروسی التهاب لوزه ها تنها از طریق مراقبت های حمایتی مانند کنترل تب و غرغره کردن آب از بین می رود. مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ویروسی التهاب لوزه بی تاثیر است.

 در مواردی که لوزه ها بیش از حد بزرگ شده، مصرف دوره های طولانی مدت آنتی بیوتیک یا دوره کوتاه مدت استروئیدها موثر است. داروهایی که در این موارد استفاده می شوند، کورتیزون هایی از قبیل پریدنیزون و پریدنیزولون است.

 اما در کنار تمام این روش ها شما می توانید با کارهایی بسیار ساده در منزل، تا حدودی التهاب لوزه ها را کاهش دهید و از تحریک آنها جلوگیری کنید.

 بهتر است تا حد امکان در منزل استراحت کرده، آهسته و کمتر صحبت کنید تا لوزه ها تحریک نشوند. ترکیبی از آبلیمو و عسل مسکن خوبی است که درد شما را کاهش می دهد.

 تا جایی که می توانید مایعات بنوشید و غذاهای نرمی مصرف کنید که راحت تر بلعیده شوند.

 تا می توانید آب بنوشید، زیرا مانع خشکی لوزه ها و کم آبی گلو می شود.

کسانی که به عفونت لوزه مبتلا هستند (که با درد همراه است)، لازم است هنگام خوردن غذا از آب استفاده کنند. مخصوصا کسانی که احساس تشنگی دارند، اگر به میزان لازم از مایعات استفاده نکنند، احساس درد در ناحیه سر و خستگی شدید می کنند.

چای داغ همراه با عسل، گلودرد شما را کاهش می دهد.

 غرغره کردن آب نمک گرم به کم شدن گلودرد ناشی از التهاب لوزه ها کمک می کند.

 سعی کنید تا حد امکان در معرض محرک هایی از هوای خشک، محصولات پاک کننده و دود سیگار قرار نگیرید و از دستگاه های بخور محیطی برای مرطوب نگه داشتن هوا استفاده کنید.

 مصرف داروهایی از قبیل استامینوفن و ایبوپروفن با اجازه پزشک معالج می تواند در کاهش دردها و از میان بردن تب ناشی از عفونت لوزه ها موثر باشد.

 پزشکان معمولا تنها در درمان عفونت های باکتریایی، دارو تجویز می کنند.

 چه زمانی برای عمل لوزه ها مناسب است؟

پزشکان و محققان معتقدند بیمارانی که مدام لوزه هایشان عفونت می کند و به روش های دارویی پاسخ نمی دهند و این مشکل در فعالیت های روزمره آنها تداخل ایجاد کرده است، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

 عفونت لوزه ها چه بیماری هایی را در پی دارد؟

التهاب لوزه ها علاوه بر عفونت در این ناحیه موجب بروز عفونت در گوش،  عفونت در قفسه سینه و یا عفونت سینوس ها می شود.

 شایع ترین بیماری هایی که بر اثر عفونت لوزه ها بوجود می آید شامل تب غده ی است که در آن لوزه ها مورد حمله ی ویروس ها قرار می گیرند که منجر به التهاب بافت های لوزه می شود.

 نوع خطرناک آن با جمع شدن چرک در لوزه ها است که حتی ممکن است بر اثر این عارضه لوزه ها متورم نشوند و به قسمت میانی لوزه ها فشاری را با درد شدید وارد می کند و چون علت بوجود آمدن این نوع عفونت باکتری ها هستند، می توان با مصرف ‌آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

عفونت های لوزه را اینجوری درمان کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Brazil
غلامرضا محمدی راد
۰۰:۰۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
سلام دوستان من نزدیک ۳۷ سالمه چند روزیه درگیر این بیماریم لازم ورم کرده ۴تا دکتر رفتم اما خوب نشدم اگه میتونین بهم کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
قربانی
۲۱:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
با آرزوی اینکه هیچکس به این بیماری مبتلا نشه و دعا میکنم اونهایی هم که بیمار هستن به زودی سلامتیشون رو بدست بیارن.نمیخوام در مورد لوزه چرکی نظر کارشناسی بدم چی خوبه و چی بده، خودم نزدیک چهار روزه که درگیرش بودم و حتی نمیتونستم آب دهان رو قورت بدم، هم شربت دیفن و هم اکسپکتورانت و آموکسی سیلین 500 و غیره هیچ تاثیری نداشت همه درمان‌های خونگی که دوستان نظر دادند رو امتحان کردم باز هم تاثیری نداشت. فقط شربت استامینوفن باعث قطع شدن تب و کاهش درد شد... شاید باورتون نشه کمی نوشابه سیاه خوردم تاثیرش از همه داروها و حتی استامینوفن هم بیشتر بود.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
اصلا برای باکتری ک روی لوزه فرد به صورت سفید پراکنده است آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری ندارن حتی در تب لوزه ای
Iran (Islamic Republic of)
مهرسا
۰۲:۳۹ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
من یه راه میگم حتما جواب میده فقط ايشالله انجام دادید خوب شدین برای منم ی صلوات بفرستید.
بخور جوش شیرین و پیاز برای اینکه راحتتر باشید توی پلوپز تا نصف اب بریزید یه پیاز درشت و چند قطعه کنید با ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین بهش اضافه کنید.اگر پلوپز نداشتید توی قابلمه درست کنید ولی پلوپز راحتتره به برقه و بخار بیشتری آزاد میکنه.
من تا بخور دادم خوب شدم برای اینکه کامل خوب بشید چند دفعه این بخور رو انجام بدین.حتی دخترم ۴ سالم سرما خورد گلوش پر خلط بود که همش سرفه میکرد اونم بخور داد خوب شد.یه هفته بود خلط شدید توی گلوش بود و نمیتونست ببخشید تف کنه بیرون.ولی این بخور خوبش کرد.منم اینو از آقای خیر اندیش شنیدم خدا خیرشون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام من الان ی هفتس لوزه هام‌بزرگ شده چرک کرده روش هم ماده سفید خیلی هم‌درد میکنه الان به گوشم زده سرم و امپول زدم هیچ اثری نکرد قرص و شربت هم میخورم ولی خوب نمیشه دردش خیلی زیاده خواهش میکنم کمک کنین
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۱:۳۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام من الان ی هفتس لوزم بزرگ شده چرک کرده روش مایه سفید خیلی درد میکنه خیلییییی دردش به گوشمم زده لطفا بگین چیکار کنم خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۰:۵۲ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام من الان ی هفتس لوزه هام‌بزرگ شده چرک کرده روش هم ماده سفید خیلی هم‌درد میکنه الان به گوشم زده سرم و امپول زدم هیچ اثری نکرد قرص و شربت هم میخورم ولی خوب نمیشه دردش خیلی زیاده خواهش میکنم کمک کنین
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۲:۴۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام.من سه ماهه یکی ازلوزه هام بزرگ شده ویه طرفش زردشده وهرموقع دردمیگیره گوشم وگیجگاهام دردمیگیره .هرقرصی چرک خوش کن هم که گفتن خوردم فایده نداره هرچی هم اب نمک کردم فایده نداشت کلافه شدم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سلام دوست گرامی از قطره ی نیستانی استفاده کن شش ساعت دو قطره چکان .غر غره اب نمک فراموش نشه همراه با کپسول ازیترومایسین یا پینی سیلین.دعا یادت نره
Iran (Islamic Republic of)
Erfan_em
۲۲:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
من حدودا 5 روزه ک لوزم برای اولین بار عفونت کرده و با پنی سیلین هم خوب نشده
اما با چرک خشک کن قوی و یکم مراعات غذایی حالم بهتر شده با کپسول سفکسیم 400 و چای ابلیمو و عسل میتونید این پدیده مزاحم رو کنترل کنید
گذشته از این چیزا تو این دوران کرونایی این عفونت ی ویروس جدیده ک ب بدبختیا اضافه شده
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۳:۲۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
سلام من شبها اذیت میشم تنگی نفس دارم خواب ندارم روزها سرم منگه
Iran (Islamic Republic of)
مبینا محبی کیا
۲۱:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
یک هفته اس گلو درد دارم غذا میخورم گلوم و گوشم باهم درد میگیرن لوزه ام عفونت کرده حتی چرکش وقتی دهنمو باز میکنم معلومه ابجیم میگه بیا تا چرک لوزه تو درارم ولی من میترسم حتی زمانی که قرص میندازم بیزارم چون واقعا گوشم و گلوم بد درد میکنه لطفا جواب بدید من هر کاری برای خوب شدن لوزه ام انجام میدم خواهش میکنم جواب بدین یه هفته ست ارامشم بهم خورده سر کلاس های انلاین فقط میتونم حاضری بزنم ولی بعدش بخاطر گلو و گوش دردم کلا گوشی و کلاس و مشق یادم میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سلام عزیزم منم همین طورم الان ی کم بهترم.قطره نیستانی شش ساعت دو قطره چکان فقط ی کم نگه دار توی دهان بعد قورت بده کپسول مینی سیلین یا ازیترومایسین
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۱۲:۵۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
من از سن ۸ سالگی تا الان که ۱۳ سالمه گلوم در میکنه دائم دکتر بهم گفت به خاطر لوزه هست اما تورو خدا دیگه نمیتونم تحمل کنم این درد تمومی نداره
Germany
منیژه
۰۱:۴۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
خیلی مطلب مفیدی بود.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۱۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
لوزه خیلی چیز بدیه منم دارم بی حوصلم اگر کلن مسکن میزنم تا ارومم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام من لوزهام ورم میکنه طوری که راه نفسم ومیبنده کلافم کرده نمیدونم چیکارکنم یه راه حلی اگه میتونید
Iran (Islamic Republic of)
Yalda
۱۷:۴۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
سلام. من دو دفعه ست لوزه هام چرکی میشه اما دردی ندارم..... براچی اینجوری میشه!؟ نیاز ب عمل نداره؟!
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۳:۱۷ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سلام من لوزه دارم الان گلوم درد داره باید چکار کنم چی بخورم دست می‌زارم آورم درد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
من یه دانه سیر رو له کردم وبا نصف استکان آبجوش گذاشتم تا ولرم شد،بعد از صافی رد کردم وقرقره کردم، البته کمی تنده ولی گلوم رو گرم کرد و خیلی درد رو تسکین داد.
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۰۶:۳۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
من خیلی حالم خرابه همش تب میکنم لوز دارم گوش دردم هسم باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
عارفه
۱۶:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام،منم یه هفتس عفونت لوزه دارم، آزیترومایسین خوردم اما بهتر نشدم، دهانشویه هم برای آفات دهنم بهم داد اما بازم بهتر نشدم،فک و گردن و گلوم به شدت درد میکنه نمیتونم حرف بزنم، چیکارکنم؟؟؟ بهم بگید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
قطره ی نیستاتین شش ساعت دو قطره چکان
Iran (Islamic Republic of)
محجوب مغفرت
۱۳:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه ماه پیش عفونت لوزه داشتم رفتن دکتر آزیترو مایسین داد دوباره استفاده کردم خوب نشده قسمت راست گلو و شونه گاهی اوقات درد داره بهتر نشدم دوتا پنی سیلین تزریق کردم درحال حاضر اموکسی سیلین مخورم چکار کنم تا بهتر شوم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۰:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
۳ روز که گلو درد دارم سینم با گلوم سوزش داره همش سرخ و کبود شده به نظر شما چکار باید کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ببخشید. لوزه من چرک پنیری شده هرچه خوردم خوب نشده چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
الان چندروزه همش گلوم داره دردمیکنه الانم گلوم ولوزه ام قرمزشده نمیدونم چیکارکنم چه دارویی براش بهتر است؟ویااینکه آیااین ازاحتمالات کروناهست یان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
من لوزہ دارم و بخاطر لوزہ ھام دھنم بوی بد می دہ و گاھی وقتا ھم گلویم و گوشم خارش می کنند چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
پسرم لوزه سوم دارد.دوسه روزه نفس تنگی گرفته چیکارکنم خوب بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی اخوندی
۰۸:۲۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
من گلویم خارش میدهد و از ته مثلا انگار چیزی بالا می اورم یعنی بالا نمیارم و خیلی خلط است ومن رفتم ددیکتر دکتر گفت باید عمل بشه ولی با دارو و پیشگیری خیلی خوبه من سنم 15 هست می توانم عمل کنم.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۹:۱۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
برید عمل کنید اینقدر دست دست نکید عملش خیلی راحت دو روز خوب میشه اونایی هم که مشکل مالی دارن برن بیمارستان دولتی با دفترچه ی سلامت هزینه اش کمتر بیمارستان دولتی نه تامین اجتماعی در پناه پرودگار مهربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
تخلیه عفونت راه خوبیه درد زیادی هم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
فقط سیر تازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
من از سال 92 تورم لوزه دارم. رفتم دکتر گفت باید عمل کنی. ولی من باهاش ساختم و عملش نکردم. هنوزم بزرگه و ازش چرک سفید میاد بیرون. تا کی میخواد مقاومت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
من دردم از دیشب شروع شد صبح بلدن شدم آب نمک قرقره کردم بهتر شدم تا می تونید آب نمک قرقره کنید تا عفونت از بین بره
Netherlands
بی نام
۲۰:۳۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
من عفونت گلو داشتم میشه گفت یک ماه کلا افتادم و هر چی انتی بیوتیک بود خوردم خوب نشدم سیر تازه و سوپ سیر خوردم خوب شدم
Iran (Islamic Republic of)
سلامتی
۲۲:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
تقریبا چهار روزی میشه از شدت گلودرد در ناحیه لوزه ها جونم به لبم رسیده،مصرف آنتی بیوتیک ها هم هیچ فایده ای نداشته،هر کاری که فکرش رو بکنید انجام دادم(از آب نمک قرقره کردن بگیر تا....)،اگه راه حلی برای درمان آن بلدید،ممنون دارتون میشم، برای خلاص شدن از این درد کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
یک برج است که از دست لوزه ها اذیت ام برای درمان چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۸:۴۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
فقط عنبرنسارا دود کن هیچ انتی بیوتیکی بهتر از عنبرنسارا (پشگل الاغ ماده ) نیست مقداری سوزش چشم و بینی داره موقع استفاده و آب ریزش شدید ولی بعد از چند بار پشت سر هم استفاده کردن مطمعنن به نتیجه مطلوبی میرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
شربت دیفین هیدرامین بگیرید ۴ عدیده قرص آموزشی سیلین پودر داخلش رو بریزید تو شربت حل کنید و قرقره کنید بریزید بیرون